מבזקיםפוליטי / מדיני

"דור שני לשוליים הוא דור שסובל יותר מהוריו"

חה״כ אמילי מואטי ממפלגת העבודה, הניחה הצעת חוק שמטרתה עידוד והגברת המודעות לסטודנטים שהנם דור ראשון להשכלה גבוהה.

כיום, מועמדים ומועמדות למוסדות ההשכלה שהם דור ראשון להשכלה אקדמית נמצאים בנקודת פתיחה שאינה מתועדפת מבנית. הצעת החוק נועדה לתת לאותם סטודנטים הזדמנות אמיתית ולשפר את סיכוייהם לחיות חיים של בחירה.

לפי דוח ה-OECD על מצב החינוך ב33 מדינות מפותחות שפורסם ב-2019, הסיכוי של אדם שלפחות אחד מהוריו איננו אקדמאי להיות בעל תואר בישראל, קטן פי שבעה ממי שהוריו אקדמאים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יתרה מכך, מעבודת מחקר והמאמר "דור ראשון" שפורסם לאחרונה על ידי הילה דיין ואפרת בן שושן גזית, שזכה בפרס האגודה הסוציולוגית לשנת 2022, מתחדדת תמונת המציאות כי סיכויי מי שהם/ן דור ראשון להשכלה גבוהה להגיע לעמדות אקדמיות, ולעיצוב דמותה של האקדמיה והידע האקדמי מזערי. המסלול האקדמי של הראשונים ממשפחתם רצוף חסמים מבניים מרובים, ונושא בחובו מחירים אישיים ומשפחתיים. כך נותרת האקדמיה ללא עושר נקודות המבט, הידע והתרבות של קבוצות אוכלוסיה רבות.

הצעת החוק היא צעד ראשון למימוש צדק היסטורי עם אלו שהזכות להשכלה גבוהה נמנעה מדור ההורים. אני רואה בהצעת חוק זו את ליבת השליחות הציבורית שלי.

הצעת החוק מבוססת בין השאר על עבודתם של ד"ר סיגל נגר-רון, ד"ר מוטי גיגי וד"ר תמי רז, שפרסמו לאחרונה את ספרם "מגוונים את מגדל השן" ובו 44 טקסטים – קולותיהם של דור ראשון להשכלה אקדמית בישראל. תודה על זה חברים, כה ירבו.

Image by Gerd Altmann from Pixabay
Back to top button