חדשות הארץמבזקים

"זו הפעם הראשונה שאנחנו בתחנת החלל עם דגל ישראל"

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל קיימו היום (ראשון) שיחת וידאו בשידור חי עם האסטרונאוט הישראלי איתן סטיבה, לראשונה היישר מתחנת החלל הבין לאומית, בה שוהה סטיבה במסגרת משימת 'רקיע'.

לאחר מכן, שוחחו הנשיא ורעייתו עם תלמידים הלוקחים חלק במיזמי חלל ובתוכניות שונות עם משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה וקרן רמון. עוד השתתפו במפגש מנכ״לית משרד החדשנות והמדע, הילה חדד-חמלניק, מנכ"ל קרן רמון, רן לבנה ונוספים.

משימת 'רקיע' לשיגורו של האסטרונאוט הישראלי איתן סטיבה, כחבר צוות Ax-1 לתחנת החלל הבינלאומית, מובלת על ידי קרן רמון ובשיתוף סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במסגרת המשימה יבצע האסטרונאוט הישראלי איתן סטיבה עשרות ניסויים מדעיים והדגמות טכנולוגיות, יעביר תכנים חינוכיים מגוונים לתלמידי ותלמידות ישראל בעברית, יציג וייצור אמנות ישראלית בחלל.

הנשיא פתח את דבריו טרם השיחה ואמר: ״בימים לא פשוטים כאן על הקרקע, המיזם, השיגור והחוויה המרגשת שכל בית ישראל צופה בה מהווה נקודת אור מהשמיים. אלו רגעים שממלאים אותנו בהשראה ובהתרגשות. ובהחלט בימים שראינו בהם גם הרבה נקודות של חושך וכאב כאן בתל אביב זו הזדמנות גם לנחם את המשפחות השכולות, להביע את כאבנו ולומר, החיים ממשיכים במלוא עוצמתם. אנחנו לא נכנעים לא לטרור ולא לשום דבר אחר, לא כשהוא מכה בנו ברחובות תל אביב או במקומות אחרים בארץ וכמובן לא שהוא פוגע באתרים מקודשים כמו קבר יוסף הצדיק. שום דבר לא מערער את קיומנו כאן ואת מחויבותינו."

"המעמד עצמו בו אנו מביטים לשמיים ויודעים שיש שם נציג למדינת ישראל, נציג של האנושות וגם נציג של עמנו העם היהודי. והנציג הזה פועל בתחנת החלל הבין לאומית, קורא שירה עברית, מבצע עשרות ניסויים מרתקים שעוד נדבר עליהם זהו מעמד חשוב מאין כמוהו." אמר.

"זו הפעם הראשונה שאנחנו בתחנת החלל עם דגל ישראל"
צילום: חיים צח/ לע״מ

הנשיא הוסיף: ״יחד עם מיכל והמשפחה צפינו בשיגור המרתק של איתן לחלל וזה היה מחזה מיוחד במינו. תפילתנו ליוותה אותו, תפילת הדרך. וכשאנחנו עוד נערכים לשוחח איתו אנחנו נזכרים בפסוק ״לך שמים אף לך ארץ תבל ומלואה אתה יסדתם״ חוויה מעוררת השראה ואמונה. אני חושב שהחלל הוא אחד מהנושאים הכי מאחדים כאן, הוא מוריד מהחסמים הבין- אישיים ומייצר חלומות משותפים.״

במהלך שיחתם, איתן סטיבה הפתיע את הנשיא ושמח להראות לו את ה״תפילה לשלום המדינה״ בחלל, אשר העניק הנשיא לאיתן טרם המראתו. התפילה, שחיבר סבו של הנשיא, הרב הראשי הראשון, יצחק אייזיק הלוי הרצוג זצ״ל, הוטבעה על קוביה עשוית זכוכית, בכתב ידו.

לאחר מכן, הנשיא וסטיבה שוחחו יחדיו עם התלמידים אשר לוקחים חלק בתוכניות השונות העוסקות במגוון נושאים הקשורים במדע וחלל. התלמידה נועה זיתון בת 17, המייצגת את תוכנית 'שיספייס' באוניברסיטת בן גוריון שבנגב סיפרה: ״התוכנית עוסקת בתחום של קידום נערות ללימודי מדע טכנולוגיה מדע ומתמטיקה. לפני חודש נסענו לאמירויות והיינו בסוכנות החלל האמירתית. ראינו, שהמדע עובר את הדת ואת התרבות, הוא מעל הכל ואפשר לגשר איתו הכל. המדע, יהפוך את כדור הארץ למקום טוב יותר.״

"זו הפעם הראשונה שאנחנו בתחנת החלל עם דגל ישראל"
צילום: אלעד מלכה

הנשיא השיב לתלמידים ולאיתן וסיכם: ״אנחנו רואים היסטוריה מול העיניים ולאן האנושות יכולה להגיע, תחשבו על המתקן הזה, המעבורת הזו, היא לא דבר של מה בכך. זה מרתק לראות את העוצמה של האדם וכוחו, מגדול ועד קטן. זו הגדולה של הטבע והאנושות. שנזכה לבשורות טובות גם מהארץ וגם מהחלל. הדור הצעיר, זה ביד שלכם, תמשיכו כך.״

האסטרונאוט הישראלי, איתן סטיבה אמר: "זו הפעם הראשונה שאנחנו בתחנת החלל עם דגל ישראל, זו התרגשות גדולה. התפילה המקסימה, התפילה לשלום המדינה, שכתב סבו של הנשיא, נמצאת איתי כאן. נדרשים יומיים בערך להסתגל לזרימה השונה של הנוזלים, תחושת הרעב והצמא שונה מאוד מבכדור הארץ. משפט מיוחד שהייתי רוצה להדגיש מהתפילה הזו, שהנשיא העניק לי: ׳ונתת שלום בארץ ושמחת עולם לכל יושביה׳. תודה רבה לכולם, התרגשות גדולה, והייתי שמח לראות אתכם! אני בטוח שיהיו הרבה חוויות לחלוק לאחר החזרה לארץ בקרוב."

"זו הפעם הראשונה שאנחנו בתחנת החלל עם דגל ישראל"
צילום: חיים צח/ לע״מ

מנכ"לית משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה, הילה חדד-חמלניק: ״תחנת החלל הבינ"ל תהפוך לכיתה שבה ילמדו רבבות תלמידים ישראלים, ההגעה לחלל מאפשרת לנו כמדינה לקחת את יתרונות השוק הפרטי, היזמות, ולמנף אותם לטובת קידמה מדעית-טכנולוגית, ולמטרות חינוכיות ברמה הלאומית. השליחות החינוכית, שמשרדי הוא בין מוביליה, היא להפוך את משימת 'רקיע' מהשראה – למעשה; מחזון למציאות. סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה קיימה בשנה האחרונה עם קרן רמון שורה של פעילויות חלל חינוכיות שמגיעות כעת לשיאן. דורות העתיד ייהנו מהפירות של האירוע הזה, שבו לראשונה תחנת החלל הבינלאומית מונגשת לתלמידי ישראל, בשפה העברית. דווקא בימים טרופים אלו, שבהם מדינת ישראל מתמודדות עם פיגועי טרור קשים, כאב ושכול, משימת רקיע בחלל נותנת לנו תקווה.״

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח