חדשות הארץמבזקים

תוכנית הממשלה בח'אן אל אחמר נחשפת: העתקה של 150 מטרים לכיוון כפר אדומים

ח'אן אל אחמר יועתק לגבעה הסמוכה כ-150 מטרים בלבד ממיקומו הנוכחי, כך חושף היום (שני) גורם בכיר המעורה בפרטים. לדברי הגורם כעת ישנם שני מתווים העומדים על הפרק, האחד, המועדף כעת, הוא העתקת החאן לגבעת האנטנות הסמוכה כ-150 מטר צפונית מערבית למיקום החאן הנוכחי, לכיוון היישוב כפר אדומים.

האפשרות הנוספת אשר נידונה, אך כעת ככל הנראה ירדה מהפרק, היא העתק החאן לצד שני של כביש מספר 1 המוביל לירושלים. מדובר בשטח בגדול של מועצה מקומית, אשר יחלוש מסמוך לצומת כפר אדומים ועד בסמוך לצומת אזור התעשייה מישור אדומים, מדובר באורך של כקילומטר בצמוד לכביש מס' 1 המוביל מבקעת הירדן וים המלח לירושלים. שם ע"פ התוכנית שעלתה, הכוונה להצמיד את הח'אן למספר מתחמים בדואיים נוספים, ולהכשיר את כלל הבניה הבלתי חוקית באזור, תוכנית אשר כאמור בשלב זה זזה הצידה לטובת מתווה גבעת האנטנה.

בשבועות האחרונים אף בוצעו סיורים שונים של מספר גורמים בשטח החאן ובסביבתו. במסגרתם נבדקו האפשרויות השונות, ובמשרד הביטחון שוקדים בימים אלו על התוכניות ועל הפתרונות המשפטיים לביצוע המתווה. על פי התוכניות במקום אשר אליו יועתק החאן, תוסדר הקמתו של יישוב מוסדר, חלוקת מגרשים מוסדרת ואישורים למבני ציבור, מוסדות חינוך ועוד. מדובר בהקמת יישוב בדואי-פלסטיני חדש ומוסדר, בשטחי c, מהלך תקדימי וייחודי שלא קרה זמן רב, אם בכלל בשטחי יו"ש. התוכניות השונות נידונו לאחרונה במל"ל, בהשתתפות שרים, אנשי משרד הביטחון וגומרים נוספים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בפורום עוטף ירושלים, המאגד את תושבי יישובי האזור, הביעו דאגה מהתוכנית המוצעת: "מדובר באסון. המשמעות היא הקמת ערי ערבית חדשה בצמוד לישובים ולכביש מספר 1 והכל כפרס לפורעי החוק. המדינה כבר הכשירה להם מגרשים, במיליוני דקלים, בצמוד לאבו דיס שממתינים ריקים, זה הפתרון הטוב ביותר, ולא להקים כאן בין יישובי גוש אדומים עיר ערבית חדשה על כל המשתמע מכך", הוסיפו בפורום.

תנועת רגבים אשר עתרה לבית המשפט מסרה: "מאז 2009 מדינת ישראל הצהירה פעמים רבות בפני בג"ץ כי בכוונתה לפנות את המתחם הלא חוקי. משמעות שני המתווים המדוברים הוא למעשה קיבוע במקום של חאן אל אחמר, וכניעה מוחלטת לאלימות ולהשתלטות של הרשות הפלסטינית. חאן אל אחמר הוא מאחז הדגל מתוך כ-800 מקבצים של הרשות הפלסטינית, וכניעה במקרה הזה תהווה סנונית ראשונה שתכשיר מהלך מסוכן למדינת ישראל."

צילום: פורום עוטף ירושלים
צילום: פורום עוטף ירושלים
החאן מימין, האנטנה משמאל. כביש מס' 1 מתחת. ברקע הישוב כפר אדומים.
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח