כלכלהמבזקים

היסטוריה: ישראל ואיחוד האמירויות חתמו על הסכם סחר חופשי

שרת הכלכלה והתעשייה, אלופה במיל' אורנה ברביבאי ושר המדינה לסחר חוץ של איחוד האמירויות, ד"ר ת'אני אל זאיודי, הכריזו הבוקר (שישי) על סיום המשא ומתן להסכם אזור סחר חופשי מקיף בין המדינות.

בחודש ספטמבר 2020 נחתמו הסכמי אברהם אשר ביססו את היחסים הדיפלומטיים בין מדינת ישראל לאיחוד האמירויות הערביות. כשנה לאחר מכן, בחודש נובמבר 2021 החל המשא ומתן על הסכם סחר חופשי בין הצדדים אשר הגיע היום, 1 באפריל 2022 לסיומו. הנושא נדון בפגישתם של ראש הממשלה, נפתלי בנט, ויורש העצר, שייח' מוחמד בן זאיד, באבו דאבי בדצמבר האחרון, בה סוכם על האצת המגעים לחתימה, וכן בפגישתם מצרים בשבוע שעבר – בה סיכמו המנהיגים על השלמת ההסכם בתוך ימים.

צילום: משרד הכלכלה והתעשייה

השלמת המו"מ הינה רגע היסטורי. מדובר בהסכם סחר חופשי, מלא, ראשון, אל מול מדינה ערבית, המתקיים זמן קצר כל כך לאחר כינון היחסים הדיפלומטיים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: משרד הכלכלה והתעשייה

דיוני המו"מ נמשכו חמישה חודשים וכללו ארבעה סבבי מו"מ ועבודה מאומצת אשר נעשתה על ידי צוותי המו"מ משני הצדדים, על מנת להשלים את הדיונים מהר ככל הניתן. בראש המשא ומתן מהצד הישראלי עמד אוהד כהן, ראש מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, וצוות המו"מ כלל נציגים ממשרד הכלכלה והתעשייה, משרד ראש הממשלה, משרד החקלאות, מינהל המכס ברשות המיסים, משרד החוץ ומשרד המשפטים. ההסכם, שהינו מקיף ומשמעותי, כולל בין היתר, סוגיות הנוגעות לסחר בסחורות לרבות רגולציה ותקינה, מכס, סחר בשירותים, שת"פ, רכש ממשלתי, סחר אלקטרוני ושמירה על זכויות קניין רוחני.

צילום: משרד הכלכלה והתעשייה

היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות טומנים בחובם פוטנציאל כלכלי רב במגוון תחומים, בין היתר בשל הקירבה הגיאוגרפית והתרבותית בין העמים וכן בשל מאפייניה הייחודיים של איחוד האמירויות, שהינה הכלכלה השנייה בעולם הערבי (אחרי ערב הסעודית) ושוק המייבא בהיקף של מאות מיליארדי דולרים עם משקל גדול למוצרי טכנולוגיה ופתרונות מתקדמים בהם לישראל יש יתרון יחסי.

היסטוריה: ישראל ואיחוד האמירויות השלימו את המשא ומתן להסכם סחר חופשי
צילום: גדעון שרון

מאז כינון הסכמי אברהם, גדל משמעותית הסחר בין איחוד האמירויות הערביות לבין ישראל והגיע בשנת 2021 להיקף של כ- 900 מיליון דולר . פוטנציאל הסחר הכלכלי בין שתי הכלכלות גדול בהרבה ומשתרע על פני תחומים רבים לרבות יצוא פתרונות בתחום האנרגיה, הבריאות הדיגיטלית והציוד הרפואי, מים (התפלה \ טיהור \ חיסכון וניהול חכם), פתרונות חקלאיים, פתרונות סייבר, טכנולוגיות בתחום הפינטק ויצוא יהלומים.

אוהד כהן, מינהל מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, ויו"ר צוות המו"מ בצד הישראלי, ציין: "הצלחנו, תוך זמן קצר, לסיים מו"מ רחב ומקיף עם מדינה שלא היו לנו עמה יחסים כלכליים עד לפני שנה וחצי. הרצון ששני הצדדים הפגינו כדי לסיים את המו"מ במהירות וביעילות, תוך שמירת האינטרסים של שתי המדינות, מוכיח כי מדובר בשותפות ארוכת טווח שתוכל להמשיך, להתפתח ולהתרחב לתחומים נוספים.

היסטוריה: ישראל ואיחוד האמירויות השלימו את המשא ומתן להסכם סחר חופשי
צילום: גדעון שרון

היתרונות המרכזיים של ההסכם: היקף ההטבות ההדדיות על מוצרים אשר הוסכמו בין הצדדים מכסה למעלה מ-95% מספרי המכס של שני הצדדים וכולל בין היתר הורדות מכסים על כמעט כל המוצרים התעשייתיים וכן הטבות במוצרי מזון וחקלאות. ההסכם גם מקדם את תחום הסחר בשירותים בין המדינות, זאת על ידי הבטחת וודאות רגולטורית בתחומים כגון סחר אלקטרוני, שירותים מקצועיים ועסקיים, שירותי הפצה (סיטונאות וקמעונאות), מחשוב ועוד. כעת עם סיום המו"מ, יעבור ההסכם לעריכה משפטית, לאחר מכן יחתם על ידי השרים ויעבור תהליך של אשרור בכל אחת מהמדינות, לאחריו ייכנס לתוקף, כאשר הוא צפוי לסייע בהגדלת היקף הסחר הבילטרלי, הרחבת הקשרים הכלכליים בין המדינות ומימוש פוטנציאל הסחר הכלכלי הגדול הטמון בקשרים בין ישראל לאיחוד האמירויות .

הטבות ביצוא: במוצרי מזון וחקלאות לדוגמא פטור מלא על זרעים, דבש, מיצים, מוצרי בשר ודגים, פרחים וצמחי נוי, ירקות קפואים, תבלינים. במוצרי תעשיה פטור מלא והדרגתי על פני מספר שנים במוצרי כימיקלים, דשנים, מוצרי קוסמטיקה, מוצרי פלסטיק, מוצרי קרמיקה, תכשיטים ויהלומים, מכונות ורכיבים אלקטרונים וציוד רפואי.

הטבות ביבוא: פטור מלא או מכסות פטורות ממכס או הפחתה בשיעור המכס על בשר ומוצריו, סוגים שונים של גבינות, פרחים וצמחי נוי, חלבה,שוקולד, אגוזים, פירות יבשים תבלינים. פטור הדרגתי ומלא בתרופות, מוצרי פלסטיק וגומי, קרמיקה, מכונות ורכיבים אלקטרונים, כבלים מוליכים, תכשיטים וכלי רכב.

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי: "מאז כינון הסכמי אברהם, פועל משרד הכלכלה והתעשייה, להרחבת היחסים הכלכליים בין ישראל ואיחוד האמירויות ולמיצוי הפוטנציאל הכלכלי. סיום המו"מ הינו אבן דרך משמעותית והיסטורית במערכת היחסים בין המדינות ואנו נמשיך לסייע לקהילת העסקים הישראלית לכונן קשרים מסחריים באיחוד האמירויות באמצעות הסכם הסחר החופשי, הנספחות הכלכלית של המשרד וכלי הסיוע הנוספים שהמשרד מעמיד לרשותם".

ראש הממשלה, נפתלי בנט: "זהו רגע חשוב ביחסים בין מדינת ישראל לאמירויות, היחסים הטובים שכבר נרקמו בין המדינות מקבלים היום חיזוק בדמות הסכם סחר חופשי, שישדרג משמעותית את שיתוף הפעולה הכלכלי לרווחת אזרחי שתי המדינות: יותר מסחר, יותר מקומות עבודה, מוצרים טובים במחירים נמוכים יותר. בפגישתי האחרונה עם יורש העצר, השייח' מחמד בן זאיד, בשארם א-שייח', סיכמנו להאיץ את התהליך ולהביאו לידי סיכום בתוך ימים, וכך היה".

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח