בריאותמבזקים

הסיפור מאחורי הסטירה באוסקר: המחלה שגורמת לג'יידה פינקט סמית' להקריח

לאורך השנים, טקס האוסקר ידע הרבה דרמות ורגעים פרובוקטיביים, אבל אין ספק כי הסטירה שנתן זוכה האוסקר וויל סמית' למנחה הטכס כריס רוק, תתברג בראש הרשימה. מאחורי הדרמה שהתחוללה על במת הטקס החשוב ביותר בעולם הקולנוע, עומדת מחלה לא שכיחה, אבל כזו שכעת בהחלט עלתה לכותרות – אלופציה אראטה, בה לוקה ג'יידה פינקט סמית', רעייתו של וויל סמית', מזה שנים והיא זו שגורמת לה לאבד את שערה.

"אלופציה אראטה הינו תהליך אוטואימוני הבא לידי ביטוי כשהמערכת החיסונית תוקפת את זקיקי השיער מאחר ומזהה אותם כגורם זר", מסביר פרופ' עמוס גילהר, העומד בראש מרפאה המעניקה טיפולים חדשניים להתקרחות ברמב"ם ומי שעומד בראש המעבדה לחקר העור, השיער והזקנה בטכניון ועוסק בחקר המחלה ובפיענוח המנגנון שלה. "לזקיק השיער מנגנון הגנה ייחודי ממש כמו למערכות גוף חשובות בגוף האדם כגון רחם ועיניים", הוא מוסיף, "מנגנון הגנה זה מעיד על תפקיד חשוב של השיער בקרב האדם הקדמון".

פרופ' עמוס גילהר. צילום: יח"צ

במקרי אלופציה אראטה קיימת למעשה קריסה של כל מנגנוני ההגנה הייחודיים של הזקיקים ובעקבותיה נדידה של תאי המנגנון החיסוני, התוקפים ללא רחם את זקיקי השיער.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אלופציה אראטה מתפרצת על רקע גנטי, ועלולה להתפתח בכל גיל, אך בעיקר בגיל הילדות וללא הבדל מגדרי.

לדברי המומחים, התופעה נצפית בעיקר בצורת איבוד שיער הקרקפת באזור עגול או באזורים עגולים ובכ-90 אחוז מהמקרים נצפית צמיחת שיער עצמית.

בכ-10% מהמקרים ניתן לצפות בנשירה מסיבית והתקרחות נרחבת על גבי הקרקפת או לחילופין איבוד מוחלט של שיער הקרקפת והגוף כולו. ככל שגיל התפרצות התופעה צעיר יותר, אזי עלולה ההתקרחות להתפשט. חשש זה הוא שהוביל את השחקנית ג'דה סמית להסיר את שיער ראשה לחלוטין ולדבר בגלוי על המחלה ממנה היא סובלת.

פחות בסקנדינביה, יותר ביפן: מחלה של כהי שיער

"כ-2% מכלל הציבור עלולים לסבול מהמחלה", מציין פרופ' גילהר, "כאשר התצפיות העידו כי תופעת איבוד השיער מתרחשת בעיקרה בבעלי שיער כהה, פחות בקרב שיער בהיר. ואכן, התופעה נדירה בארצות סקנדינביה שכיחה יותר ביפן".

פרמטרים נוספים העלולים להשפיע על הלוקים במחלה היא השפעת מקרי דחק נפשיים, אשר לדעת רבים משמשים כזרז להתפתחות התופעה, בקרב אלו שקיים אצלם רקע גנטי. בד בבד, רבים מהלוקים בתופעה מדווחים על מצבי חרדה ודיכאון.

ומה לגבי תרופה לבעיה הרפואית? "טיפול ייחודי לתופעה לא היה עד לאחרונה בנמצא", אומר פרופ' גילהר, אשר בין מטופליו הרבים גם כאלו שסובלים מן הבעיה, ומדגיש: "בשנים האחרונות זיהו טיפול חדש, מהפכני במידה רבה והוא נמצא עדיין בשלבי ניסויים קליניים. עד כה נמצא שטיפולים אלו מביאים לצמיחת שיער בכ- 70% מכלל המטופלים".

צילום: AP Photo/Chris Pizzello
Back to top button