מבזקיםתנועה ותחבורה

על מנת להגדיל את היקף שינוע המטענים: מסילת ברזל חדשה תוקם מערבית לסדום

משרד התחבורה ורכבת ישראל ממשיכים בקידום התוכנית האסטרטגית להגדלת היקף שינוע מטענים באמצעות רכבת, במטרה לצמצם את הגודש בכבישים, לצמצם את זיהום האוויר, להקטין את תאונות הדרכים ולהגביר את הבטיחות של כל משתמשי הדרך. שכן כל רכבת מטען מובילה כמות מטען השווה לכ-60-70 משאיות.

בימים האחרונים אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה של מחוז דרום תכנית מפורטת שיזמה רכבת ישראל להקמת מסילת ברזל חדשה שתחבר את מחצבת תמר (מערבית לסדום) לרשת מסילות הברזל הארצית בתחנת צפע (מישור רותם).

הובלת אגרגטים (חצץ) ברכבת ממחצבת תמר הינה אחד מצעדי המדיניות שהוגדרו על ידי מנהל התכנון בתכנית המתאר הארצית לכרייה וחציבה (תמ"א 14 ב') כמענה למחסור הצפוי באגרגטים במרכז הארץ משנת 2025 ואילך.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: אוליבר הקמן

האגרגטים הינם חומר גלם חיוני לענפי הדיור והסלילה. המסילה החדשה תאפשר הובלת אגרגטים (חומרי חציבה) למרכז הארץ בהיקף שצפוי להגיע בהדרגה עד כ-10 מיליון טון מידי שנה. היקף הובלה זה שווה לכ-1250 משאיות כבדות מידי יום.

אורך המסילה החדשה כ-7 ק"מ והיא תכלול תחנת רכבת מטענים ושלוחות מסילתיות לתוך המחצבה וכן 3 הפרדות מפלסיות. בתכנון המסילה ניתן דגש רב לשמירת ערכי טבע ונוף, הכולל בין היתר הקמת מעבר אקולוגי לבעלי חיים והסטת קטע מכביש 25 לצורך שמירה על שטחים בעלי רגישות סביבתית גבוהה. על פי התכנית צפויה השלמת הקמת המסילה החדשה במסגרת תכנית החומש הנוכחית של רכבת ישראל בסוף שנת 2025.

צילום: רכבת ישראל

לצד מסילת צפע – תמר, ממשיכה רכבת ישראל לקדם תכניות להקמת שתי תחנות מטענים מרכזיות לצורך פריקת האגרגטים מרכבות והפצתם ללקוחות הסופיים: קדמה – בדרום המטרופולין, מזרחית לקריית מלאכי, ותחנה נוספת בצפון המטרופולין שמקומה המדויק ייקבע ע"י מנהל התכנון. המסופים המתוכננים יהוו נדבך ברשת ארצית של מסופי מטענים רכבתיים בהתאם לתכנית אסטרטגית שאושרה ע"י הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים במנהל התכנון בחודש מאי 2020 ובהתאם לתכנית האסטרטגית לפיתוח רכבת ישראל.

צילום: רכבת ישראל

להקמת מסופי המטענים בפריסה ארצית יש חשיבות עליונה, כיוון שהיא מנגישה את ההובלה ברכבת לבעלי מטענים שעד כה ההובלה ברכבת לא הייתה אפשרית מבחינתם. מסופי המטענים מאפשרים את ביצוע מרבית מרחק ההובלה למסוף המטענים באמצעות רכבת, ואת העברת המטען מהרכבת להובלה קצרה במשאית (last mile) ללקוח הסופי.

לצד מסילת צפע – תמר, ממשיכה רכבת ישראל בהפיכתו של אזור הנגב המזרחי למוקד עשייה רכבתי ארצי, כאשר השנה תחל הקמת שלוחת רכבת חדשה למפעל חיפה נגב טכנולוגיות במישור רותם, לצד פעילות הובלת מטענים צומחת.

Back to top button