חדשות חוץמבזקים

הסכם הגרעין עם איראן "עשוי להיחתם תוך 48 שעות"

אתר האינטרנט של העיתון הבריטי "אינדיפנדנט" מדווח היום (שבת) כי ההסכם הבינלאומי על תוכנית הגרעין של איראן עשוי להיחתם תוך 48 שעות, כך על פי בכיר המשתתף בשיחות.

שלושה ימים לאחר ששוחררו מהכלא האיראני, שני אזרחים בריטים, נזאנין זגארי-רטקליף ואנושה אשורי, החייאה של ההסכם שנחתם לראשונה בשנת 2005, תסלול את הדרך לסיום הסנקציות על איראן שתסמן צעד נוסף בנורמליזציה של יחסיה עם הקהילה הבינלאומית.

שר החוץ של אירלנד, סיימון קובני, המשמש כמנחה מועצת הביטחון של האו"ם בשיחות בווינה, אמר כי "ישנם סימנים חיוביים שתתקבל הסכמה בסוף השבוע".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לדבריו, "אין ספק, שההסכם יוביל ליצוא נפט מחודש מאיראן, ויפחית את הלחץ כלפי מעלה על מחירי האנרגיה במערב. אנחנו מתקרבים הרבה יותר מהר לחתימת עסקה."

"לאיראן יש חג לאומי שמתחיל ביום שני ונמשך כמעט שבועיים ולכן בהחלט יכול להיות שהמנהיגים הפוליטיים ירצו לסיים את הנושא הזה ב-48 השעות הקרובות לערך, וזו בהחלט התקווה שלנו, ציין קובני והוסיף, "אין ספק שמדינות אחרות ביבשת אירופה, במיוחד בצד המערבי של אירופה, רוצות כעת להתרחק מהסתמכות על נפט, גז ופחם רוסיים. להיות שחקן גדול בשוק, נפט גולמי איראני שיחזור לשוק עם הסרת הסנקציות, יהיה סיכוי אטרקטיבי מאוד מבחינת הפחתת הלחץ על מחירי הנפט."

"משמעות הדבר היא שיצרן נפט גדול חוזר למעשה לשוק עבור אספקת נפט בארה"ב ובמקומות אחרים. אני חושב שזה תמריץ נוסף לנסות להשיג עסקה", הדגיש קובני אך הבהיר כי "אין ודאות" לחידוש העסקה בסוף השבוע.

הוא אמר כי "בהחלט יש אפשרות עכשיו לסיים את זה. העסקה הזו כמעט בוצעה לפני שבועיים-שלושה, ובוודאי בצד האיחוד האירופי, היינו מרוצים מהסעיפים של העסקה בשבועיים-שלושה האחרונים. זה באמת היה בניסיון להעביר את הצדדים הנותרים להסכם מעבר לקו."

קובני סיכם כי "נראה שזה נפתר בימים האחרונים. אנחנו נראים כאילו כמעט הגענו לסיכום וזה סיפור חדשות טוב כשהעולם מצליח להתאחד. זה גם תזכורת לכך שרב-צדדיות יכולה לעבוד אם יש סבלנות ונחישות כדי לגבש עסקה מעבר לגבול".

הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית (JCPOA) המתגבש בין איראן לצרפת, גרמניה, בריטניה, ארה"ב, סין ורוסיה, יאפשר לטהראן לפתח תוכנית אנרגיה גרעינית אזרחית ולהימנע מסנקציות, זאת בתמורה לוויתור על שאיפותיה לייצר נשק אטומי.

כזכור, היה הסכם עם איראן בעבר אך בשנת 2018 החליט נשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ כי ארצות הברית פורשת ממנו. עם כניסתו של הנשיא ג'ו ביידן, הכריז הממשל כי הוא מוכן לחזור להסכם כל עוד איראן תעמוד בהתחייבויותיה והשיחות כאמור בווינה מתנהלות מאז 2021.

תחילת השיחות בין איראן למעצמות בווינה בדצמבר 2021. צילום: רויטרס
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח