מבזקיםפנאי

רשות הטבע והגנים: תיעוד ראשון של צאצאי יעלים בשמורת מצוק הצינים

פקחית רשות הטבע והגנים דניאל שמר התעוררה היום (שישי) לבוקר שמח במיוחד ותיעדה את ראשוני הצאצאים של היעלים בשמורת מצוק הצינים. הערכה היא כי בישראל קיימים כ 1500 יעלים שהם מין בסכנת הכחדה.

ד"ר אסף צוער, אקולוג מחוז דרום של רשות הטבע והגנים, עונת ההמלטה של היעל הנובי היא בראשית האביב, כך שבימים אלה, ניתן להתחיל לצפות באימהות ובגדיים. הצלת היעלים מהכחדה וקיום אוכלוסיות ברוב מצוקי הנגב ומדבר יהודה נחשב לאחד מהישגיה הבולטים של שמירת הטבע בישראל. היעל הנובי היה נפוץ בעיקר במזרח התיכון ובערב הסעודית. בישראל שרד עם קום המדינה מספר מצומצם של יעלים במדבר יהודה. בעקבות מאמצי שימור החלה אוכלוסיית היעלים להשתקם והתפשטה במדבר יהודה ובנגב. אחרי מלחמת ששת הימים התפשטה אוכלוסיית היעלים גם לחלקו הצפוני של מדבר יהודה.

רשות הטבע והגנים: תיעוד ראשון של צאצאי יעלים בשמורת מצוק הצינים
צילום: דניאל שמר רשות הטבע והגנים

יעל נקבה מסוגלת להמליט גדי אחד, ואם היא מבוגרת ומנוסה, מצבה הגופני טוב והיא מצויה בתא שטח שבו מזון טוב היא תמליט תאומים. בשנה שחונה המלטות מעטות ושרידות הגדיים נמוכה. ההמלטה מתרחשת באביב והייחום הוא בסתיו לפני רדת הגשמים, כך שהיעלה בעצם “מהמרת” על מצב הצומח לאחר שירדו הגשמים – אם לא להמליט או אם להמליט גדי אחד או תאומים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ביעלים קיימת תופעת "גני ילדים" בהם כמה נקבות מרכזות את הגדיים יחד ומשאירות נקבה או שתיים שישמרו על הצעירים, באזור מוגן במצוקים. כך מתאפשר לנקבות האחרות לרעות באזורים מסוכנים יותר. עם התבגרותם ניתן לראות "משחקים" של הגדיים בהם הם מחכים את הבוגרים במשחקי מלחמות וכך כבר בגיל צעיר בוחנים את כוחם מול שאר בני גילם.

רשות הטבע והגנים: תיעוד ראשון של צאצאי יעלים בשמורת מצוק הצינים
צילום: דניאל שמר רשות הטבע והגנים

ברשות הטבע והגנים מציינים כי היעל היא חיית בר לפיכך אסור להאכיל אותה. בשבועיים האחרונים נדרסו מספר רב של יעלים באיזור כביש 90 שעלו לאכול מזון בצידי הכביש ברשות מבקשים מהנהגים סעו בזהירות ועזרו לנו לשמור על היעלים.

צילום: דניאל שמר רשות הטבע והגנים
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח