בריאותמבזקים

חובת הבידוד ללא מחוסנים תצומצם ומתווה 'בודקים לומדים' בבתי הספר יבוטל

ועדת הבריאות בראשות מ"מ יו"ר הוועדה, חה"כ אלינה ברדץ'-יאלוב, האריכה היום (רביעי) עד לסוף החודש – 31.3.22 את צו בריאות העם נגיף הקורונה הנוגע לחובת בידודים ועטיית מסכה, עם שינוי משמעותי בהגדרת חובת הבידוד אשר מעתה יהיה רק בחשיפה לחולה בן בית ולא בכל חשיפה אחרת.

תיקון זה יחול החל מיום שישי הקרוב ה11.3.22. השינוי בהגדרת חובת הבידוד מייתר לחלוטין את כל מתווה בודקים לומדים כאשר שם נקבעו הוראות רק לגבי חשיפה עם תלמידים. לגבי חשיפה עם בני הבית, חלה חובה בידוד על ילדים שאינם מחוסנים או מחלימים. הוראה זו תהיה מעתה זהה גם לגבי כלל האוכלוסייה שאינה מחוסנת או מחלימה שיחויבו בבידוד רק בחשיפה לחולה בן בית (המחלימים והמחוסנים פטורים מבידוד גם במקרה זה).

בדברי ההסבר לשינוי נכתב בצו כי בהתאם לנתוני תחלואה שנאספו בגל התחלואה האחרון, מעל שני שליש מאירועי התחלואה התרחשו בעקבות חשיפה ביתית לחולה מאומת, עם סיכון מוגבר להדבקה של בני הבית אשר אינם מחוסנים או מחוסנים וותיקים. בנוסף, עדיין נצפים אחוזי הדבקה גבוהים גם בקרב בני משפחה מחוסנים ומחלימים במידה ולא נשמרת הפרדה בתוך הבית בית חולה מאומת ליתר בני המשפחה. "לאור מגמת הירידה בהיקפי התחלואה לצד מידע מדעי מבוסס על מידת אלימות נמוכה של ווריאנט האומיקרון שהינו הזן הדומיננטי בישראל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בדיון הובהר כי חובת בידוד עבור מחוסנים ומחלימים כן תחול במקרה שהורים שוהים במקום בידוד יחד עם קטין מתחת לגיל 12 או חסר ישע שהוא חולה ובלבד שהם נמצאים במגע הדוק ומתמשך עימו. עוד הודגש כי לאור צמצום חובת הבידוד, מוצע למחוק את ההוראה לעניין פטור מחובת בידוד לנותן שירות חיוני שהיה במגע הדוק עם חולה במקום עבודתו בעת שעטה מסיכה בכפוף להצהרה.

עוד אישרה הוועדה בתיקון חוק זה כי בהתבסס על הערכה שהסיכון לתחלואה חוזרת בפרק הזמן הסמוך להחלמה הינו נמוך מאוד מוצע, יהיה פטור מחובת בידוד של 24 שעות לחוזר שקיבל אישור החלמה על בסיס תוצאה חיובית שביצע בחו"ל ולא חלפו יותר מ 60 ימים או אישור החלמה על בסיס תוצאה חיובית שביצע בארץ.

בדיון הודגש כי מאחר וישנם דיווחים על אירועי תחלואה חוזרת גם בחלון זמנים זה לצד ניטור ווריאנטים מחו"ל שעלולים לעקוף את מנגנון ההגנה החיסוני גם של המחלימים הטריים, יהיה קיים עדיין הצורך בהמשך ביצוע הבדיקות לחוזרים אל לא יחויבו בבידוד. בצו זה כלול גם חובת עטיית מסיכה בחללים סגורים. לבקשת משרד הבריאות כל תוקף הצו היה אמור להיות מאושר בחודש ובכלל זה חובת עטיית מסיכה. לדרישת מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ אלינה ברדץ' יאלוב וחברי הכנסת טטיאנה מזרסקי וגלעד קריב, התוקף קוצר רק לעד סוף חודש זה.

ח"כ גלעד קריב אמר בנושא כי יש חוסר הגיון בתקנה והוא מוטרד מכך שאין מתווה הדרגתי בנושא המסכות. לדבריו, "במסעדות וחדרי כושר בהם הפעילות מואצת ושם יש יותר סכנה, הכל שגרה ושם הרי אין מסכות – אז איך במשרד שבו יושבים יותר משני עובדים בחדר יש חובת מסכה? הממשלה צריכה לבוא עם מתווה יותר מדורג והגיוני".

בתיקון מס' 5 לצו בריאות העם הוועדה אישרה בנוסף את הצו המאפשר שימוש בבדיקות אנטיגן מוסדיות לצורך הכרה בחולה או לקיצור בידוד על סמך תוצאה שלילית בבדיקה. כזכור, לצורך צמצום העומס על מערך בדיקות-PCR יום נכנס לפני חודש וחצי תוקף צו בריאות העם ונגיף הקורונה החדש בידוד בית והוראות שונות (הוראת שעה (תיקון מס' 21), התשפ"ב- 2021 (להלן תיקון 21). שאישר את האפשרות להכיר באדם כחולה גם על בסיס תוצאה חיובית בבדיקת אנטיגן מוסדית, או לקצר בידוד על סמך תוצאה שלילית בבדיקת אנטיגן מוסדית. תוקפה של הוראת שעה זו הוארכה גם עד לסוף החודש.

בדיון עלה שיש חובת בדיקות שבועיות בPCR לעובדים לא מחוסנים במוסדות שבפיקוח 'מגן אבות ואימהות' – כאשר אין את זה בשום צו אלא זה בהוראות מנהליות של משרד הבריאות. מ"מ יו"ר הוועדה אלינה ברדץ' יאלוב וח"כ גלעד קריב דרשו בעניין זה שהדבר יבוא בתקנות לכנסת. יו"ר ועדת חוקה, ח"כ גלעד קריב אמר: "הסיפור הזה לא יהיה. אל תעקפו את הבית בכל מיני מהלכים ותרגילים. הכל צריך להיות רק בתקנות צו בריאות העם ותקנות סמכויות".

ארכיון: אילוסטרציה. קרדיט: freepik
צילום: דוברות הכנסת
Back to top button