מבזקיםתנועה ותחבורה

"לא תוקם תחנה בסדר גודל של סבידור באחיטוב. הסרט של 2025 ירד מהפרק"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, קיימה היום (שלישי) דיון מעקב שעסק בשינוי בתכנית להקים תחנת רכבת שתשרת את תושבי המועצות האזוריות עמק חפר ומנשה, על קו המסילה המזרחית. בפתח הדיון ציין היו"ר כי משרד התחבורה התבקש, בהמשך לדיון הקודם בוועדה, לבדוק את הליך קבלת ההחלטות בעניין ביטול תחנת אחיטוב, מה שהוביל לכך שתקציבים שהושקעו בתכנון התחנה ירדו לטמיון.

מנהל תחום תכנון ארוך טווח במשרד התחבורה, אריאל פיפרנו, הסביר כי בימים אלה מבוצעת הערכה מחודשת ביחס לתחנת בת חפר, שתהווה תחנה חלופית לתחנת אחיטוב. לגבי לוחות הזמנים של הפעלת תחנה שכזו, ציין פיפרנו כי בהנחה שאכן יוחלט להקימה, אזי הצפי לאישור סטטוטורי הוא בשנת 2024, תחילת ההקמה בשנת 2027, וההפעלה בשטח בשנת 2031. עוד הסביר כי בתוך כמה חודשים תינתן תשובה סופית לגבי סוגיית אחיטוב. בתוך כך, הבהיר כי באחיטוב לא תוקם תחנת רכבת בעלות של 145 מיליון שקלים, ואמר: "לא תוקם תחנה בסדר גודל של סבידור באחיטוב. גם אם יוחלט על הקמת תחנה קטנה יותר, בהתאם למה שנחוץ, צריך יהיה לחזור לשלב התכנון ההתחלתי. הסרט של 2025 ירד מהפרק". ביחס למשמעות התקציבית, אמר כי 30 מיליון השקלים שהושקעו לא היו לשווא, אלא לצרכים תפעוליים ובכלל זאת העתקת התשתיות – דברים שיהיו נחוצים בכל מקרה.

ראש מועצה אזורית עמק חפר, ד"ר גלית שאול, אמרה כי תחנת אחיטוב קיבלה את כלל האישורים הנדרשים לשם הקמתה. לדבריה, התכנון של אחיטוב הלך לאיבוד, ובראייה קדימה, עקב השינוי בנסיבות, יש לשים על השולחן את אופציית תחנת בת חפר. שאול דרשה להתחיל במקביל קידום תכנון סטטוטורי של תחנת אחיטוב, וזאת על מנת לא לבזבז זמן מיותר במידה שיוחלט לבסוף על הקמתה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נציג מליאה במועצה האזורית עמק חפר, רן שכטר, סיפר כי ישנה התעלמות מוחלטת מצד משרד התחבורה לבקשות התושבים. לדבריו, שרת התחבורה הצהירה מעל בימת הכנסת שתחנת אחיטוב אכן תוקם. עוד דרש לקבל לוחות זמנים להקמת תחנת אחיטוב, כאשר התחנה צריכה לקום במקביל להפעלת המסילה, משמע בשנת 2025.

ח"כ רות וסרמן-לנדה ציינה כי משרד התחבורה מציג כביכול אלטרנטיבה, אך מדובר במקרה הטוב בהפעלה של תחנה בשנת 2031 וגם פה יהיה קרוב לוודאי עיכוב. היא הדגישה כי באזור לא קיימת תחבורה ציבורית כלל והזהירה כי תושבים לוקחים טרמפים, מה שהופך לסיכון ביטחוני על רקע הקרבה לגדר הביטחון הפרוצה. ח"כ וסרמן-לנדה דרשה לדעת מתי בדיוק תתקבל ההחלטה – אחיטוב או בת חפר – ומתי תקום בפועל התחנה. "צריך שתהיה במרחב איזושהי תחנה. תתנו כבוד לעשרות אלפי תושבים שאין להם כיום תשובה", הוסיפה.

ח"כ אוסאמה סעדי ציין כי הרכבת שעתידה לקום ליד באקה אל גרבייה פוגעת בכל היישובים הערביים באזור, לרבות טירה, טייבה קלנסווה וג'ת. לדבריו, כביש 6, רשת החשמל ארצית ועכשיו הרכבת – כולם לקחו קרקעות מהתושבים, כאשר כעת אפילו לא מציעים לתושבים קרקע תמורת קרקע. ח"כ אחמד טיבי הצטרף לדבריו, דרש לקחת בחשבון את הצרכים של היישובים הערביים באזור ולקיים דיון מיוחד אליו יזומנו ראשי הערים הרלוונטיות.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, סיכם את הדיון ואמר כי ועדת הכלכלה דורשת ממשרד התחבורה להמשיך ולהאיץ את התכנון של תחנת אחיטוב כעתודה זמינה להקמה, ולהציג בתוך 4 חודשים לוועדה את לוחות הזמנים להקמת תחנת אחיטוב. בנוסף, ביקש להאיץ את ההכרעה בדבר אופציית תחנת בת חפר עקב שינוי נתיב המסילות ולדווח על תוכן ההכרעה לוועדה בתוך 3 חודשים. כמו-כן, דרש היו"ר כי משרד התחבורה ישמע את תושבי האזור בלב פתוח ובנפש חפצה, ובמסגרת זאת יקיים לכל הפחות מפגש מעמיק אחד בנושא עם נציגות התושבים.

נוסף על כך, דרש היו"ר ביטון כי משרד התחבורה יהיה קשוב למועצת באקה אל גרביה ולרשויות השכנות וכן ער לעניין הפקעת הקרקעות הפרטיות, תוך יצירת תכנון יצירתי ומוסכם שיאפשר הקמת תחנת רכבת בבאקה אל גרבייה כחלק ממרכז תעשייתי-מסחרי. לבסוף, ציין כי הוועדה תקיים דיון המשך בתוך 4 חודשים, שבמרכזו תעמוד סוגיית לוחות הזמנים הסופיים לביצוע.

ארכיון. צילום: cloudview שבתאי טל
Back to top button