בריאותמבזקים

ארבעה צנתורי מוח בוצעו תוך 24 שעות בביה"ח פוריה

תוך 24 שעות עברו ארבעה חולים תושבי הצפון צנתור מוח דחוף ומציל חיים במרכז צנתורי המוח של המרכז הרפואי פדה-פוריה בטבריה. ד"ר ערן מאירוביץ', מומחה בנוירוכירורגיה, ומנהל מרכז צנתורי המוח של המרכז הרפואי פדה-פוריה ביצע ביממה ארבעה צנתורי מוח דחופים ומצילי חיים.

בשבת, החמישי במרץ, הועברה החולה הראשונה, בת 83 תושבת כאבול (גליל מערבי) למרכז צנתורי המוח בפדה-פוריה, מביה"ח רמב"ם, לאחר שעברה שבץ מוחי. החולה צונתרה בהצלחה בשעות הצהרים.

החולה השני, אהרון יעקב, בן 66 תושב עפולה, הועבר שעות מספר לאחר מכן, מביה"ח העמק. לדברי ד"ר מאירוביץ', "אהרון הגיע אלינו עם חסימה של עורק גדול בצד שמאל והוכנס בדחיפות לצנתור מוח שבמהלכו פתחנו את העורק הסתום בהמיספרה השמאלית של המוח". יומיים לאחר הצנתור, אהרון חש בטוב, וחזר לתפקוד קודם. בשיחה סיפר, "אני מרגיש טוב, הייתי בערב בבית עם הפלאפון פתאום איבדתי תחושה ביד ולא הבנתי מה קורה. תוך כמה דקות העביר אותי אמבולנס לבי"ח העמק ואחר כך הגעתי לפוריה. לא ידעתי שיש כאן צנתורי מוח. כל הכבוד לכם!!".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: מיה צבן, דוברת המרכז הרפואי פדה פוריה

חולה שלישי, בן 71, תושב נוף הגליל, הועבר לפדה-פוריה מביה"ח האיטלקי בנצרת, לדברי ד"ר לואי דראושה, נוירולוג מתמחה, "תוך כדי אשפוז שם עלה חשד לאירוע מוחי והוחלט על העברתו אלינו. בבדיקה התברר שהוא עבר שני אירועי מוח בו זמנית, וסבל משני אוטמים במוח".

לאחר ביצוע סריקה מוחית מתקדמת אותרו החסימות והוחלט על טיפול משולב של מתן טיפול ממיס קרישים תוך ורידי בשילוב צנתור מוחי. ד"ר ערן מאירוביץ', מסביר, "החולה השלישי צונתר במוצ"ש בלילה, בפעולה מהירה, פתחנו בהצלחה את העורק הימני החסום ובכך חודשה זרימת דם תקינה למוח. העורק השמאלי שבו היתה חסימה קטנה יותר נפתח הודות לממיס הקרישים (tpa)."

ד"ר ניזאר חוראני, מנהל יחידת שבץ מוחי מציין, "חשוב לחזור ולהדגיש את המשמעות הקריטית של כל דקה שעוברת. אהרון קיבל טיפול של ממיס קרישים ולאחר מכן עבר צנתור מוח לפתיחת העורק החסום והכל תוך זמן קצר והודות לכך נותר ללא כל נזק נוירולוגי. לשמחתנו השיתוק שהיה לו בפלג גוף הימני והפרעת הדיבור חלפו, ואלה הן תוצאות מעולות. הוא הגיע אלינו מחוסר הכרה, משותק בצד ימין. אם לא היה עובר צנתור מוח הוא היה עדיין משותק ומרותק למיטה".

החולה הרביעית, בת 62 ממסדה, הגיעה לפנות בוקר לאחר שהתמוטטה במקלחת. "היא הגיעה אלינו כשהיא משותקת לחלוטין בפלג גוף שמאלי, עם קושי בדיבור. בבדיקת פרפיוזה מתקדמת (CT) התברר שיש לה חסימה גדולה בעורק התרדמה הראשי שהגיעה עד לחלק הימני של המוח" גם החולה הרביעית עברה צנתור מוח דחוף שאחריו היא התאוששה וחזרה לתפקוד קודם.

ד"ר חוראני מסכם, "הפכנו למרכז שבץ אזורי שנותן מענה לכל הצפון המזרחי, אנחנו בקשר הדוק עם כל בתי החולים באזור, ועם חברות האמבולנס, הודות לכך, המטופלים שעוברים שבץ מוחי ונזקקים לצנתור דחוף מגיעים אלינו במהירות. אין ספק שהטיפול המהיר שניתן על ידי הצוות הרב תחומי משמעו הצלת חיים".

צילום: מיה צבן, דוברת המרכז הרפואי פדה פוריה
Back to top button