מבזקיםתנועה ותחבורה

"אזרח הלך לעולמו בעודו ממתין לתשובה מהמכון הרפואי לבטיחות בדרכים"

ועדת הכלכלה של הכנסת, התכנסה היום (ראשון) לדיון שעסק בהתנהלות המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במשרד הבריאות (מרב"ד), שהתקיים לבקשת ח"כ אורי מקלב, שמילא את מקומו של היו"ר.

בפתח הדיון אמר ח"כ מקלב, כי כיום חסרים אלפי נהגי אוטובוס ומשאית, ותנאי הקבלה דורשים בדיקות במרב"ד, אולם הליך הבדיקה נמשך כשנה ויש תורים ארוכים והתנהלות כושלת. לדבריו, כיום התור לבדיקות עומד על כ-150 ימי עבודה, דבר שגורם לכך שאדם שמועמד לעבודה ממתין כשנה וחלק מהממתינים מתייאשים ומוצאים עבודה אחרת.

ח"כ מקלב ציין כי פנה, יחד עם חברות וחברי כנסת נוספים, לשר הבריאות ומנכ"ל משרדו, בדרישה לבצע שינויים במכון, ואמר: "לא ייתכן שהמכון הוא בזמינות אפסית לפניות ציבור וחברי כנסת, ולא ייתכן שאותו מכון נמצא בעומס עד כדי חוסר תפקוד מוחלט".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ קטי שטרית, שביקשה גם היא את קיום הדיון, סיפרה על אישה שצריכה לקבל אישור להתקין תפוח ברכב וזמן ההמתנה לאישור לוקח מעל 9 חודשים, בהם היא לא יכולה לצאת לעבוד כי אם היא תתקין את האביזר בלי אישור ותיתפס רישיונה יישלל. ח"כ שטרית אמרה כי נעשה דיונים שוב ושוב אבל שום דבר לא משתפר, ואם לא יהיה שיפור בקרוב בכוונתה להגיש הצעת חוק לפיזור המכון. ח"כ מקלב הוסיף וסיפר על אדם שנפטר מסרטן בתקופה בה המתין לאישור מהמכון. ח"כ ולדימיר בליאק הוסיף כי בישראל צריך מכון רפואי לבדיקת נהגים, אך הבדיקה צריכה לקחת לא יותר מחודש ואם יידרש עוד כסף נדאג לכך.

מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, אפי רוזן, אמר כי נהגים מקצועיים יכולים להתחיל ללמוד ללא אישור רפואי, בחתימה על הצהרה, אבל הציבור לא עושה שימוש באפשרות הזו כי אדם לא ישלם 13 אלף שקלים למעללה כשהוא לוקח סיכון שהוא עלול לגלות שהוא לא כשיר רפואית. רוזן אמר כי צריך לתת תשובה תוך חודש וחצי, והוסיף כי ישנו פער של 15 אלף נבדקים. "הרעיון הוא לא לסגור את המכון, אבל זה נכון שהמתנה של 8 חודשים היא פגיעה באינטרס הציבורי. אם המכון ידע לתת תשובה תוך שבועיים הוא חייב לפעול, וצריך את שיתוף הפעולה של קופות החולים", אמר.

נציג ארגון הנכים, שלמה אלנקווה, אמר כי המרב"ד הוא מקום שמתעלל בנכים והגיע הזמן לעשות בו סדר. יו"ר ארגון נכי הפוליו, יהודה דורון, הוסיף כי המכון ממשיך לתת לנכים רכבים מסחריים שגורמים נזק. מנכ"ל תמן תעשיות מערכות נהיגה, משה אופק, הוסיף כי נעים יצאו לכביש עם אבזור לא מתאים ואנחנו נספור הרוגים. דורון הגיב כי הדבר כבר קרה. שמעון רחמים, שנפגע גם הוא מהתנהלות המרב"ד, הוסיף: "ההתנהלות לא מתאימה לעולם שלישי ולא לעולם שישי. הם לא עונים או שמשקרים ממש".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ספי מנדלוביץ, אמר כי הטיפול במרב"ד נמצא בראש סדר העדיפויות של המשרד, למרות הקורונה והדברים האחרים. הוא הודה כי זמני ההמתנה ארוכים באופן בלתי סביר, ואמר כי המשרד מבצע מספר פעולות לטיפול בליקויים. הוא הצהיר כי בעוד שלושה חודשים יוכל לבוא לוועדה ולהראות שיש ירידה של 50% בתיקים הממתינים.

ח"כ מקלב בירך על תחילתו של תהליך תיקון, ואמר כי חשוב לשתף את משרד התחבורה בדיונים הללו. הוא הוסיף, כי "הוועדה מבקשת ממשרד הבריאות לדווח לה בכתב בתוך 3 חודשים על יישום מבצע חיסול התיקים הממתינים לטיפול במרב"ד. בדיווח זה מתבקש המשרד, בנוסף, לדווח לוועדה על יעד ההמתנה שקבע לטיפול בפניה למכון וממליצה כי היעד שיוצב יהיה כחודש עד חודש וחצי.

"הוועדה רואה חשיבות רבה בהרחבת השקיפות של עבודת המכון, לרבות פרסום החלטות ועדה מנומקות. הוועדה מבקשת ממשרד הבריאות להעביר אליה נתונים על אחוז התיקים שעברו ועדת ערר, כמה אושר וכמה לא אושרו ומאילו נימוקים". הוועדה סבורה שיש להרחיב את הפיזור הגיאוגרפי של שירותי המרב"ד. הוועדה תבקש מהממ"מ לערוך עבורה סקירה משווה כיצד מטופל נושא זה בעולם. הוועדה תקיים ישיבת מעקב לאחר קבלת התייחסות משרד הבריאות. הוועדה מבקשת ממשרד הבריאות להעביר לוועדה ולפונים התייחסות לניירות העמדה שהוגשו לוועדה לקראת ישיבה זו", סיכם ח"כ מקלב.

כנסת 25.10.21
צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ/דני שם טוב
Back to top button