מבזקיםפוליטי / מדיני

שקד על הפליטים האוקראינים: "קצב הכניסה לארץ צריך להיות מתוכנן"

ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים בראשות ח"כ יוליה מלינובסקי, התכנסה הבוקר (ראשון) בנושא היערכות רשויות המדינה להבאתם של אזרחים ישראלים ובני משפחותיהם ארצה.

שרת הפנים איילת שקד אמרה בדיון: "עד עתה 2,034 אוקראינים נכנסו – פחות מ10% מהם זכאי חוק השבות. נגיע בחודש אחד ל- 15,000 אוקראינים. מדינת ישראל צריכה לעשות יותר כדי להביא יהודים וזכאי חוק השבות. אי אפשר להמשיך עם קצב כניסה וזה צריך להיות מתוכנן. מדינת ישראל מאפשרת מדיניות רחבה יותר מכל המדינות שאין להם גבול יבשתי עם אוקראינה אין שום מדינה שאינה חולקת גבול עם אוקראינה שאין לה פטור מוויזה, באנגליה, קנדה וארה"ב , אין להיכנס ללא ויזה. יש כיום בישראל 26,000 אזרחים אוקראינים שאינם אזרחי מדינת ישראל – מתוכם 2,500 שהיו עם אשרת תייר והוארך להם האשרה – עוד 13,000 שנמצאים כאן בצורה לא חוקית, עוד 4,000 שהגישו בקשת מקלט והשאר הם עובדי זרים בהיתר."

עוד אמרה: "ישראל בגודל יחסי קולטת הכי הרבה חוץ ממדינות שאינן גובלות עם אוקראינה. 87,000 לאירופה ואלינו 2,000 – באופן יחסי מאלו שאינן גובלות, ישראל קלטה עד עכשיו יותר מכולם.מכל מדינות העולם, ישראל אמורה לקלוט ולאזרח הכי הרבה אזרחים אוקראינים. בימים הקרובים נגיע למתווה סיוע הומניטרי. צריכים לפאר לשבח ולהלל את מה שמדינת ישראל עושה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד אמרה השרה שקד במענה לשאלת ח"כ ולדימיר בליאק האם יש תנועת עליה גם מרוסיה, "יש בקשות גדולות מכיוון רוסיה. אנחנו צריכים לעשות הכל שהקו איתם יישאר פתוח – זה יעד אסטרטגי."

יו"ר הוועדה ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) אמרה בפתח הדיון: "נדון היום על ההיבטים הבאים: עולים חדשים שבאים אלינו ובדרך אלינו וצופים גל מאוד גדול. הרשויות צריכות להתכונן למצב. דבר שני, מדובר באזרחי ישראל שמרכז החיים שלהם היה בחול ועכשיו הם חוזרים לכאן במצב כלכלי רעוע, אנחנו צריכים לראות מה אנחנו עושים כי לא לכולם יש אפילו לאן להגיע בארץ. נקודה נוספת היא משפחות מפוצלות והם נמצאים בהליך מדורג- מה קורה ואיך הם יכולים להתאחד. דבר נוסף, האורחים שבאים מאוקראינה- לקהילות בארץ יש קשרים מאוד חזקים עם אוקראינה, יש שם משפחות והורים מבוגרים וצריך לראות איך אנחנו עוזרים. הכנתי רשימת שאלות מהשטח, אנחנו חיים עכשיו במצב חירום ויש כאן אנשי מקצוע שיתנו תשובות."

עוד אמרה: "בשבוע שעבר, ביום שני הקודם בשעה 9:00 בבוקר, נחת על שולחני סיפור של אנשים שהגיעו מאוקראינה להתארח אצל קרוב משפחה ואנחנו לא היינו מוכנים לגל הזה ומסיבות שעוד לא ידענו מה לעשות לצערי הרב גירשנו אותם לאוקראינה. מיד פניתי לשרת הפנים, השרה מיד התחילה לפעול, אנחנו היינו צריכים ללמוד את הסיטואציה וב-20:00 בערב השרה כבר גיבשה את ההנחיות הראשוניות שנתנו פתרונות. אזרחי ישראל מוכנים לארח את הקרובים שלהם וחברים שלהם ואני שומעת הרבה ביקורת על הערבות בנקאית – אבל זה פתרון שנתן מענה באותה עת."

לסיום אמרה: "למחרת היום, בעקבות הדיון שהתחיל ביום שני אצל ח"כ קריב בוועדה – ביום שלישי כבר עובדי הרשות האוכלוסין פיתחו נוהל. בהתחשב בבירוקרטיה ישראלית, מדובר במהירות שיא וזה נותן מענה כמעט ב-70% מהמקרים. כן יש שאלות לגבי הערבות הבנקאית, אבל מצד שני אני לא רוצה להכניס לישראל עבריינים, גורמים פליליים – ואנחנו צריכים לאזן בין צורכי האזרח לצרכים הביטחוניים של מדינת ישראל. נכון יש מה לשפר – אבל השרה וראשי רשות האוכלוסין וההגירה עובדים עכשיו לילות כימים. ביקרתי אתמול בביקורת הגבולות במסגרת ביקורת פתע – יש עוד מה לעשות. מה שתלוי בשר האוצר מבחינת התקצוב הוא מוכן לעשות הכל כדי לעזור לעובדי רשות ההגירה והאוכלוסין, ולגבי תנאים לאורחים שלנו באוקראינה. אז יש ביקורת אבל הביקורת צריכה להיות בונה. הדיון הזה הוא דיון מהותי ואנחנו רוצים לתת תשובות. אנחנו ננסה לתת מענה לכל השאלות."

שקד נועדה עם מנהיגי הקונגרס היהודי: צעירים יהודים מתביישים להגיד שהם תומכים בישראל
צילום: שחר לזר
Back to top button