מבזקיםפוליטי / מדיני

"אנחנו כאן כדי לוודא שהממשלה תעמוד בהתחייבויות שלה ושל הממשלות הקודמות"

ועדת המשנה לענייני פיתוח היישובים הדרוזים והצ'רקסיים בישראל, בראשות חה"כ מופיד מרעי, התכנסה היום (שלישי) לדיון בנושא התכניות המפורטות ביישובי הדרוזים והצ'רקסיים.

יו"ר הוועדה, חה"כ מרעי אמר בפתח הדיון: "דווקא ביום בו הכנסת מציינת את יום פעולתה ותרומתה של העדה הדרוזית, אין סמלי וערכי יותר מאשר לעסוק בנושא התוכניות המפורטות במטרה להאיץ את התכנון והפיתוח. אנחנו כאן כדי לוודא שהממשלה תעמוד בהתחייבויות שלה ושל הממשלות הקודמות בשטח ומול הרשויות עצמן".

חה"כ מרעי הוסיף שבזכות דיוני הוועדה בנושא התכנון, משרדי האוצר והשיכון והרשות לפיתוח היישובים מחשבים מסלול מחדש לגבי הבעיות בנושא התקציב.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במהלך הדיון, הציג אדריכל הרשות לאכיפה במקרקעין, ירון טור-אל , תמונת מצב של הרשות לגבי כל יישוב שנידון בוועדה, ולאחרי הצגת הנתונים ניתנה האפשרות לראשי הרשויות להגיב ולהוסיף הערות ובעיות הייחודיות לרשות בה הוא עומד. יו"ר הוועד המקומי בעין אל אסד, עבדאללה סלאמה, אמר כי רוב האדמות שאושרו בתכנית המתאר לא עונות על הדרישות של כ-70% מהתושבים. יו"ר הוועד הוסיף "שאין לנו שכונת חיילים משוחררים, חיילים לא קיבלו מגרש מעל 30 שנה, ולכן הם נוטשים את הכפר".

ראש המועצה המקומית סאג'ור, ג'אבר חמוד, אמר: "הגיע הזמן שמדינת ישראל תמצא מקום להתגמש תכנונית בכל הקשור לתוכניות הסדרה לשכונות קיימות". בתגובה לכך, אמרה מנהלת אגף בכיר תכנון חברה וקהילה במנהל התכנון, מיכל מריל, שמנהל התכנון בעד תכנית הסדרה, ושהתקציב לכך נמצא בידי משרד הבינוי והשיכון. יו"ר הוועדה ביקש לקיים דיון מהיר ודחוף עם כלל גורמי התכנון לגבי סאג'ור.

בתגובה לדברי נציג הרשות לאכיפה במקרקעין, כי יש ביישוב אבו סנאן עבירות בנייה במתחם המיועד לכך בצפון היישוב, והן מסכלות את תחילת ביצוע התוכניות הקיימות, אמר ראש רשות אבו סנאן, פאוזי משלב כי בתוך הכפר עובר קו ביוב שאינו שייך לרשות ופוגע בה ובגלל שתושבי היישוב התנגדו לקו הזה, "נענשנו עונש קולקטיבי ולא אישרו לנו בגלל זה אף תוכנית בנייה מפורטת ואילצתם את תושבי הכפר הטובים לבנות ללא אישור ולהפוך לעברייני בנייה". כמו כן, הזכיר משלב, כי מאז שנת 2000 ועד היום לא נבנו בתים בשכונת חיילים משוחררים.

ראש מועצת בית ג'ן, עו"ד ראדי נג'ם, אמר: "אני נשען רק על ארנונה למגורים, חייל משוחרר מבית ג'ן משלם עלויות פיתוח הגבוהות פי 3 מיתר תושבי המדינה. אני רוצה לקדם את היישוב שלי, אך חסרים לי תקציבים בגודל של 15 מיליון שקל, לא כולל השכונה החדשה, רק כדי להמשיך בתכנון. בשל כך, אני אצרך לבטל מכרזים שכבר הוצאתי".

ראש מועצה מקומית כסרא-סמיע, יאסר גדבאן: "משנת 2000 שאז אושרה תכנית המתאר הקודמת, לא אושרה תכנית חדשה. בשל כך יש בכסרא-סמיע 200 דירות ללא היתר. האכיפה שעשתה את הבדיקה בשטח לא שיתפה אתנו פעולה. כראש הרשות אני יודע איך ומה צריך לתכנן, למה קובעים לי איך לתכנן. אני דורש שינוי בתוכניות המתאר, הצרכים עולים על מה שניתן בתוכניות ואני זקוק לתקציבים. בכל שנה 100 זוגות במועצה מתחתנים, איפה הם יגורו? יש 300 דירות ללא חשמל. יש אטימות ואין שוויון מול ישובים יהודים מסביב שזוכים להרחבות, למה לא מרחיבים את היישובים שלי? מרחיבים רק על חשבון השטחים הפרטיים של התושבים. בשכונת חיילים משוחררים בסמיע אין לי מגרש אחד לתת להם. המצב הקיים פוגע בחינוך וברווחה. כיום לוקח שנה וחצי רק כדי להוציא היתר בוועדת תכנון".

ראש מועצת עוספיה, בהיג' מנצור: "לצערי ועדת התכנון המחוזית זנחה את הבקשות שלנו ומתעלמת מצרכי היישוב. משנת 98 אין תכנית מתאר. בתוכנית הזאת אין אופק כלכלי, אין אופק מגורים ומבני ציבור ואין גמישות. ובעיקר אין תקווה. היא סוגרת את עוספיה מכל הצדדים. מאוכזב ופסימי מהתכנון. יש לי תקציב לתוכנית מפורטת שער הכרמל בלבד ולשלוש תכניות אין לי תקציב. משרד השיכון טרם קיבל את התקציבים שהובטחו לו כדי לעזור לנו להתקדם".

יו"ר הוועדה ח"כ מופיד מרעי, סיכם את הדיון ואמר כי תכנית מתאר כוללנית לוקחת זמן, ונדרשים עצבים מברזל. ראשי המועצות מדברים מדם ליבם. ואנחנו כאן כדי להיות כלי עזר עבורם מול משרדי הממשלה. התכנון עובדתית לא מתקדם אחרת לא היינו מקיימים את הדיונים על התכנון. הוועדה קוראת לראשי הרשויות להפעיל את סמכותם מול התושבים כדי למנוע בניה במתחמים המיועדים להיכלל בתכנון העתידי. כמו כן, דורש מרשויות התכנון בכל הרמות לפעול לקביעת תאריכי יעד משלב התכנון ועד אישור תכניות מתאם. ישנם חסמים רבים בקידום התכנון שגורם לחלק מראש הרשויות תחושה כי מערימים עליהם קשיים נוספים בתהליך התכנון. דורש לזמן לכאן את שר האוצר או את השר במשרד האוצר שיעמוד בפני הדיון הבא מול ראשי הרשויות ויסביר בצורה מפורשת מה קורה עם התקציב לתכנון.

צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מופיד מרעי
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

Back to top button