כלכלהמבזקים

"פורצי דרך בחזית השימוש בטכנולוגיה המתקדמת ביותר במרחב הציבורי"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה היום (רביעי) לקריאה שנייה ושלישית, את ההצעה הממשלתית לתקן את פקודת התעבורה, העוסקת בהפעלת רכב עצמאי (אוטונומי) ורכב בעל עצמאות מותנית, בישיבה בהשתתפות שרת התחבורה.

הצעת החוק נועדה לייצר תשתית חוקית לניסויים בכלי רכב אוטונומיים, שתאפשר ניסוי בשימוש ברכבים למטרות ציבוריות כמו הסעת נוסעים, נסיעות שיתופיות, משלוחים ועוד. היו"ר ביטון והשרה מיכאלי הביעו התרגשות רבה לקראת סיום החקיקה וציינו כי הדבר יציב את ישראל כפורצת דרך.

בדיונים הקודמים שקיימה הוועדה בהצעה הסביר סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, כי הרכב העצמאי הוא מנוע-צמיחה כלכלי ו-640 חברות הזנק בישראל כבר עוסקות בנושא. שאיפת המשרד היא אפס תאונות דרכים, הקטנת פליטות והורדת הגודש בכבישים – ולכל אלו ניתן מענה ברכב העצמאי, כאשר בעשור הקרוב כלי רכב אלו ישמשו בעיקר להסעה ציבורית ופחות לרכב פרטי. פלור ציין כי אם החקיקה תאושר בקרוב סופית במליאה ניתן יהיה להתחיל בניסוי כבר במחצית השנייה של השנה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עם זאת, בתחילת הכנת ההצעה התברר כי משרד התחבורה יידרש להתקין תקנות רבות, שאם לא תתוקנה בזמן הדבר עלול לעכב את היישום. בעקבות זאת התקבלה הצעתו של היועץ המשפטי לוועדה, עו"ד איתי עצמון, לפיה מרבית ההסדרים הנדרשים בתקנות יובאו כבר כעת כתוספת להצעת החוק.

בנוסף לכך, במהלך הישיבות הקודמות התקבלה הצעתו של היו"ר ביטון, לפיה מספר כלי הרכב המשתתפים בניסוי יעלה מ-400, כפי שהציע משרד התחבורה בתחילה, ל-500. במהלך הדיונים אושרו הסדרים רבים נוספים שנועדו לאפשר התמודדות עם סוגיות של בטיחות, ביטחון, הגנה על מערכות מידע והגנה על הפרטיות.

השרה מיכאלי התייחסה לשינויים ואמרה כי בתחילת כהונתה היו עליה לחצים להכניס את ההצעה לחוק ההסדרים, אך היא סירבה כי חשבה שבהצעה הזו צריך לדון "כמו שצריך". היא הוסיפה כי היא שמחה על כך ואמרה כי ישראל תהייה אחת המדינות הראשונות בעולם שתאפשר לרכבים אוטונומיים לנוע בכבישים. עוד ציינה השרה כי חשוב שהניסוי יערך לא רק במרכז, אלא במרקמי חיים שונים, בצפון, בדרום, בנגב ובגליל וכינתה זאת "פריצת דרך מרגשת".

היו"ר ביטון אמר גם הוא כי המשרד צריך להיות גאה בכך שהוא מוביל את הקדמה ונמצא בחזית העולם בבדיקת טכנולוגיות חדשות. הוא הוסיף כי ישראל היא פורצת דרך בעולם העסקי, ועכשיו תהייה פורצת דרך גם בשימוש בטכנולוגיה לצרכים ציבוריים. הוא הוסיף כי אישור ההצעה מביא בשורה לחברה הישראלית, ואמר כי עכשיו תועבר ההצעה לאישור במליאת הכנסת ויש לקוות שזה לא יתקע.

היו"ר ביטון התייחס גם לתקנות למניעת שכחת ילדים ברכב, ואמר כי יש מחלוקת בין הוועדה למשרד. הוא הוסיף כי כפי שנעשה בעבר בתמרוץ מערכות בטיחות של חברת מובילאיי ניתן לתמרץ בעלי רכבים ישנים בצורה דומה, או למצוא פתרונות אחרים כמו לחלק כ-50 או 100 אלף אביזרים בעיקר למוחלשים ולבחון האם זה מציל חיים. "קשה לנו לבטל את התקנה בלי לדעת שיש תכנית פעולה לקיץ הקרוב, הכפפה אצלך", אמר היו"ר ביטון לשרה מיכאלי.

בתגובה לכך אמרה השרה כי האמצעים של מובילאיי הוכיחו עצמם כיעילים, מה שלצערה לא הוכח במוצרים למניעת שכחת ילדים. היו"ר ביטון הזכיר כי משרד התחבורה מאפשר הנחה ליבואנים שמתקינים את המערכות ברכבים חדשים, וקרא למצוא את הדרך לסייע גם לחלשים שאין ביכולתם לקנות מכוניות חדשות. השרה מיכאלי ביקשה לקבוע דיון ולפניו לדון במתווה. היו"ר ביטון ביקש מח"כ בועז טופורובסקי, יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, להביא לוועדה מתווה כזה.

עוד הוסיף היו"ר ביטון, כי "כפי שקידמנו באופן ענייני הצעת חוק שהיא בבת עיניכם, אני מצפה שתקדמו חוקים של שר הביטחון למען החיילים ואנשי הקבע ותסיימו את המשבר הזה. כפי שעשינו גם אתם יכולים". השרה מיכאלי השיבה: "אני מסכימה וחבל שהחרמתם את המליאה". היו"ר ביטון הגיב: "לא החרמנו את החוק שלך, אז הדדיות זה מה שאנחנו מבקשים".

אילוסטרציה. צילום: pixabay
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח