בריאותמבזקים

"וייז" לריאות האנושיות: לראשונה נעשה שימוש במערכת ניווט לביצוע ביופסיות בריאות

לראשונה בארץ בוצעו ביופסיות בנגעים בריאות באמצעות 'ארכימדס' – מערכת הניווט המתקדמת ביותר בישראל. בבית החולים מאיר בכפר סבא בוצעו חמש פרוצדורות בהצלחה רבה והמטופלים שוחררו לביתם עוד באותו היום.

ד"ר איל רומם, מנהל היחידה לרפואת ריאות פולשנית במרכז הרפואי מאיר מסביר כי, "מערכת ארכימדס נועדה לאפשר ניווט מדויק לנגעים ריאתיים לשם לקיחת דגימות (ביופסיות) של אותם אזורים חשודים בריאה כדי להחליט על הצורך בהמשך טיפול".

לדבריו, "המערכת מתבססת על סי טי ברזולוציה גבוהה שהמטופל מבצע לפני הפרוצדורה. לפי הסי טי נבנית מפה תלת ממדית של הריאה על כל הסתעפויותיה כולל של הנגע החשוד ואז נבנה מסלול ההגעה האופטימלי אל הנגע. במידה ולא קיים מסלול טבעי, המערכת יודעת לתכנן יצירת נתיב גישה מלאכותי בצורה הבטוחה ביותר תוך התחשבות בכלי הדם בריאה באופן האופטימלי ביותר".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
מערכת 'ארכימדס'. צילום: דוברות מאיר

לדברי ד"ר רומם, "במהלך הפרוצדורה נעשה שימוש במפה שנבנתה תוך שילוב של שיקוף בזמן אמת, בעוד המטופל שוכב על מזרן מיוחד במיטת הטיפולים. כל זה מאפשר לצוות המטפל לדעת בכל רגע נתון היכן ממוקמים הברונכוסקופ וכלי הדגימה המשמשים ללקיחת הביופסיה. לצורך השגת תנאים אופטימליים הפעולה מתבצעת תוך שיתוף פעולה של צוות רב תחומי הכולל בנוסף לרופא הריאות גם מרדים בכיר, ואנשי צוות מתחום הדימות והסיעוד. השבוע השקנו את המערכת תוך ליווי של צוות מומחים בינלאומי".

צילום: דוברות מאיר

ד"ר רומם מוסיף כי, "בעתיד הנראה לעין ניתן יהיה לשלב במערכת גם יכולת טיפולית על ידי ניווט עד לנגע, הגעה לנקודה החשודה והשמדתה על ידי צריבה".

ד"ר אליעז מילר, סגן מנהל מרכז רפואי מאיר מקבוצת כללית: "מרכז רפואי מאיר התחדש במערכת הניווט המתקדמת ביותר בישראל, המאפשרת ביצוע ביופסיות גם לנגעים קטנים במיוחד ובמיקומים שעד היום היו מאלצים את המטופל לעבור ניתוח ריאות. בכך מצטרפת מחלקת הריאות של בית החולים, בניהולו של פרופ' דוד שטרית, לקבוצה נבחרת של המרכזים המובילים בעולם בתחום רפואת הריאות הפולשנית".

ד"ר מילר מוסיף כי, "בוצעו פרוצדורות חדשניות אלו בחמישה מטופלים. כל הפעולות עברו בהצלחה מרובה בלי צורך באישפוז או בהתערבות כירורגית מורכבת. והמטופלים שוחררו באותו היום לביתם".

צילום: דוברות מאיר
Back to top button