טיוליםמבזקים

אמאל'ה נחש בכנסת! זעמן מטבעות נלכד ושוחרר חזרה לטבע

ביום שישי בבוקר, אנשי משמר הכנסת איתרו נחש מסוג זעמן מטבעות בכביש העולה לכיוון הכנסת, הודיעו לאנשי התחנה לחקר ציפורים ע"ש נילי ודוד של החברה להגנת הטבע הסמוכה למקום ולאחר לכידה זריזה, הוא שוחרר חזרה לטבע בבריכת נימן שבשטח התחנה.

יהונתן בן ארויה, מטבע בתחנה לחקר ציפורי ירושלים ע"ש נילי ודוד של החברה להגנת הטבע, משחזר: "במהלך הדרכה שגרתית של קבוצה, קיבלתי טלפון מעמיר בלבן, מנהל התחנה, לרוץ למשמר הכנסת ושהם זקוקים לעזרה. לא הבנתי במה מדובר, אולם לאחר שראיתי כי מדובר בזעמן מטבעות, נחש שדומה מאוד לצפע הארסי למי שלא יודע לזהות, אך אינו מסוכן כלל, נרגענו. לכדתי את הנחש, העברתי אותו לתחנה לחקר ציפורים הסמוכה, נתתי הסבר קטן לקבוצת המבקרים במקום שזכתה לראות את הזעמן מקרוב, ומהר מאוד הוא שוחרר חזרה לטבע. לצערנו, יש נטייה להרוג אותם למרות שיש להם חשיבות עצומה למערכת האקולוגית", הוא אומר.

צילום: יהונתן בן ארויה, החברה להגנת הטבע

עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, מסביר כי מתחם הכנסת והשטחים הפתוחים הם מאתרי הטבע העירוניים החשובים במרכז ירושלים, ועד כה חולצו דורבנים, קיפודים ומגוון נחשים. בקיץ האחרון אף חולץ שם פרחון של נץ צעיר. בנוסף, בימים אלו, כשמזג האוויר מתחמם מעט, נחשים מתחילים להתעורר וכבר היו לא מעט דיווחים ברחבי הארץ על הופעת נחשים, ולכן הציבור נדרש להיות ערני. לדברי בלבן, רוב הנחשים אינם מסוכנים, כולם מועילים לטבע ולאדם וזעמן המטבעות הוא דוגמא קלאסית – למרות שהדגם שלו מזכיר את הצפע, הוא נחש מועיל שניזון עכברים, ציפורים וזוחלים קטנים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: עופר פרומקין, החברה להגנת הטבע

הזעמן הוא יכול להגיע לאורך של כמטר וחצי ואחת מהתמחויותיו היא טיפוס על עצים. כך הוא חומס קינים של ציפורים וביכולתו לאכול ביצים וגם גוזלים צעירים. שמו ניתן לו בעקבות אופיו הזועם, שבא לידי ביטוי בעת מצוקה, אז הוא נושף ובמידת הצורך גם נושך. הוא מוגדר כנחש תת-ארסי, ישלו מעט ארס שהוא מחדיר באמצעות לעיסה, בניגוד לצפע, אצלו השיניים הן כמו מזרקי ארס. במידה ונתקלתם בנחש בבית או במקום אחר יש להזמין לוכד מוסמך שישחרר אותו בשטח פתוח מתאים. אנחנו שמחים על יחסי העבודה ההדוקים עם אנשי משמר הכנסת, שמדווחים ומסייעים במידת הצורך. אלו יחסי שכנות טובים", מסכם בלבן.

אורן באום לאחר הלכידה. צילום: עופר פרומקין, החברה להגנת הטבע
הנחש חוזר לטבע בבריכת נימן שבתחנה לחקר ציפורים. צילום: יהונתן בן ארויה, החברה להגנת הטבע
Back to top button