צרכנות

על תמ"א 38 בעיר רמת גן

קרדיט תמונה FREEPIK

רמת גן גובלת בתל אביב, קריית אונו, פתח תקווה, בני ברק, גבעת שמואל וגבעתיים.
רמת מכונה גם "עיר הגנים", ולמרות הצביון הירוק וייחודי של העיר, ניתן לראות בה התפתחות עירונית משמעותית בשנים האחרונות. מדובר בהתפתחות משמעותית, ועד לכדי מצב שבו כמות יחידות תמ"א 38 ברמת גן לבדה, מהווה 18% מכלל הפרויקטים בהיסטוריית תמ"א 38 בישראל.

רק טבעי שתהליך כזה יביא עמו, בנוסף לתנופה ההנדסית, גם בעייתיות מסוימת בשגרת העיר, באיכות החיים של התושבים, ובנוסף – גם אתגר עבור התשתיות הקיימות בעיר, שנדרשות להסתגל לתנופת הבנייה הניכרת.
מה זה בעצם תמ"א 38 ?
"תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מסוכנים בפני רעידות אדמה", או בכינוייה הקצר: תמ"א 38, הינה אוסף תקנות שנכנס לתוקף ע"מ לתחזק מבנים קיימים בפני סיכונים הנובעים מרעידות אדמה. תכנית זו אושרה באפריל 2005 ויצאה לדרך בכל מדינת ישראל.
כרמל שאמה מצמצם את התמ"א
איך קרה הדבר, שרמת גן הפכה להיות ידועה בשנים האחרונות כ"בירת התמ"א" ?
בין מילות שם העיר, צפון אופייה הייחודי והירוק. ועם זאת, בשנים האחרונות, תושבי רמת גן חשופים לבנייה בלתי פוסקת בכל חלקי העיר, כחלק מהפרויקט הארצי של תמ"א 38.
מאידך – קיום עבודות בניין כה רבות פוגע באיכות החיים בעיר, וסביר להניח שמטריד תושבים רבים בשגרת יומם, אך עם זאת – אין להתעלם מהחשיבות הגבוהה בשיפוץ המבנים הקיימים, שמטרתה למנוע אבידות בחיי אדם, במקרה של אסונות טבע או טרור.
עם כניסתו לתפקיד ראש העיר, הכריז כרמל שאמה הכהן כי לא יאפשר להמשיך את המדיניות הקודמת, שאפשרה קיום פרויקטים רבים מאוד של תמ"א 38. טיעונו של שאמה היה, שכמות הפרויקטים אינה עולה בקנה אחד עם תשתיות העיר, ועם ההשלכות של הבניה על התושבים ושגרת העיר.
ואכן כך היה, לאחר בחירתו של שאמה, עיריית רמת גן אישרה מדיניות חדשה המצמצמת משמעותית את הפרויקטים של תמ"א 38 ברחבי העיר.
הקבלנים טוענים מנגד
אין הסיפור מסתיים בכך, וטענתם של הקבלנים בעיר לא איחרה להגיע. הקבלנים האחראיים על הבניה בעיר קמו והצביעו על העובדה, שהמדיניות החדשה מטעם העירייה היא בעייתית, היות והיא מונעת מהתושבים להגן על עצמם מפני רעידות אדמה וטילים, ובכך למעשה מנוגדת למדיניות הממשלה לגבי תמ"א 38 בישראל.
תושבי רמת גן עקבו אחר הדיונים בבית המשפט, וזה האחרון פסק לבסוף לטובת הקבלנים.
לצד פסיקת תקדים שאומר שרשויות מקומיות- אסור להן לקבוע תקנות הבולמות פרויקטי תמ"א 38, הוסיף בית המשפט כי על התאחדות הקבלנים לחבור לעיריית רמת גן, על מנת לתכנן מדיניות חדשה ונכונה יותר, שתתחשב בתשתיות העיר וכושר העמידות שלהן בפרויקטים עתידיים של תמ"א.
סוף דבר?
בסיכומו של עניין, לא נראה שכל הצדדים הגיעו לעמק השווה עם פסיקת בית המשפט.
כרמל שאמה, ראש עיריית רמת גן, הנחה את הגוף המשפטי של העירייה להגיש ערעור על פסיקתו האחרונה של בית המשפט. בין טענותיו אמר שאמה, שיחתום על היתרי בניה רק במידה ותתקבלנה תשתיות חינוך ותחבורה בעיר. שאמה טען כי אינו מוכן לחתום על היתרי בניה שיבואו על חשבון תשתיות חינוך, פנאי ותחבורה. בדבריו עמד שאמה על הבעייתיות הניכרת בתהליכים המתרחשים בעיר בשנים האחרונות, שהרי- בעוד תהליכי הבניה גוברים בעיר וגורמים להגדלת האוכלוסייה, מנגד – לא מתקבלת תמיכה הולמת של תשתיות, ולכן מתקבל מצב בלתי אפשרי עבור התושבים החיים בעיר רמת גן.

Back to top button