מבזקיםפוליטי / מדיני

חוק הגיוס: ועדת החוץ והביטחון החלה את דיוניה בהצעה

ועדת החוץ הביטחון, בראשות חה"כ רם בן ברק, החלה היום (שלישי), את דיוניה להכנה לקריאות שניה ושלישית של הצעת חוק שירות ביטחון, וכן הצעת חוק שירות לאומי-אזרחי.

יו"ר הוועדה פתח את הדיון ואמר: "החברה הישראלית היא פסיפס של תרבויות, מגזרים, שבטים וקהלים שהשוני באופי של כל אחד ואחד הוא שמרכיב את הפלא שהוא מדינת ישראל. לצערי הרב, בעשורים האחרונים יש מגמה של ניכור והתרחקות, במקום שילוב לטובת המטרה הנעלה שכולנו רוצים בטובתה, מדינת ישראל. אולי יש כאלה שסבורים שחוק הגיוס הוא נגד מגזר זה או אחר, אבל דעתי הפוכה – החוק בא לחבר ולקרב בין כל המגזרים. בדיונים נשמע את כולם ונכניס שינויים ככל שיידרשו, מתוך תקווה שבסוף נגיע לנוסח בהסכמה וברוח טובה. "

חוק הגיוס: ועדת החוץ והביטחון החלה את דיוניה בהצעה
צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

עו"ד איתי אופיר, היועץ המשפטי של משרד הביטחון, סקר את גלגוליה של הצעת החוק ואת עיקריה ובמסגרתה אמר: "אחד החסמים העיקריים לכניסה לשוק העבודה, הוא איסור היציאה לעבודה בכל התקופה בה מוגדר הפרט כ"דחוי שירות"."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בהקשר זה, ועל מנת לאזן בין תכליות הצעת החוק השונות, תיקון משמעותי נוסף מתייחס לגיל הפטור משירות סדיר, לאחר דחיית השירות. מוצע כי כהוראת קבע יעמוד גיל הפטור על 23. כן מוצע כי עם כניסת החוק לתוקף הוא ירד, כהוראת שעה, לגיל 21 למשך שנתיים, ולגיל 22 לשנה נוספת. הוראת השעה נדרשת, בין היתר, על מנת להתמודד עם המצב הכלכלי אליו נקלעה מדינת ישראל, יחד עם העולם כולו, בעקבות מגפת הקורונה והצעדים שנדרשו על מנת להתמודד איתה. לאור החשיבות שבהתאוששות שוק התעסוקה מוצע לאפשר שילובם של חרדים בעבודה, באופן מיידי שיסייע הן למשק והן לציבור החרדי שהמשבר לא פסח עליו.

צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

כמו ההצעה שהוגשה בשנת 2018, גם ההצעה הנוכחית דורשת עמידה ביעדי גיוס, המפורטים בתוספת להצעת החוק. נתוני הבסיס לצורך קביעת היעדים, נקבעו כנתוני הגיוס בשנת הגיוס 2019 …היעדים עולים משנה לשנה, כאשר בשנים הראשונות נדרשת עליה משמעותית בשיעור המתגייסים מתוך בני המחזור הרלוונטי, ובהמשך מוצמד היעד לעלייה בשנתוני הגיוס.

תאיר איפרגן, הממונה על זרוע העבודה במשרד הכלכלה: "יחד עם הורדת גיל הפטור לחרדים, יועלו יעדי הממשלה לשילוב חרדים בתעסוקה ואנחנו ערוכים לכך. 26 אלף חרדים צפויים להצטרף לשוק העבודה מיידית ועוד 9000 בשנתיים לאחר מכן ויש לנו תכנית רב שנתית סדורה, שבנינו יחד עם משרד האוצר, לתת להם מענה בהכשרות, הכוון תעסוקתי ועוד."

חוק הגיוס: ועדת החוץ והביטחון החלה את דיוניה בהצעה
צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

תא"ל אמיר ודמני, ראש חטיבת תכנון ומנהל כח אדם בצה"ל: "צבא ההגנה לישראל הוא צבא העם ומתוקף הדבר הזה אנו פועלים לגייס את כלל האוכלוסיות המחויבות בגיוס לצה"ל. היום מתגייסים 69% מקרב הגברים חייבי הגיוס. הסיבות המרכזיות לאי גיוס: 17% מקבלים פטור תורתו אומנותו ו-8.5% מקבלים פטור מסיבות רפואיות. מקרב הנשים חייבות הגיוס מגויסות 55%. סיבת הפטור המרכזית היא פטור הצהרת דת הניתן ל-36% ועוד כ-4% המקבלות פטור מסיבות רפואיות."

Back to top button