מבזקיםמשפטי/פלילי

המשטרה על פרשת NSO: "התגלו ממצאים שמשנים את מצב הדברים"

לאחר שהודיעו שלא היו חריגות בשימוש בתוכנות על רקע פרשת NSO, במשטרה הודו היום (שלישי) כי בבדיקה נוספת שנערכה בארגון "נמצאו ממצאים שמשנים בהיבטים מסוימים את מצב הדברים".

הדברים נחשפו בוועדת החוקה, שם אמרה עו"ד גבריאלה פיסמן, ראש אשכול סמכויות שלטוניות במשרד המשפטים: "בבדיקה נוספת מאוחרת שנעשתה על ידי הממשלה יש ממצאים נוספים שמבחינתו משנים את התמונה ולכן יש הנחיה של היועמ"ש לנקוט מהלכים מידיים שימנעו כל אפשרות לחריגה מסמכות; אתמול נחתם כתב המינוי לצוות הבדיקה שמינה היועמ"ש בראשות המשנה עו"ד עמית מררי שאמור להגיש מסקנותיו תוך חמישה חודשים ב-1.7.22."

תנ"צ יואב תלם, סגן ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, אמר בדיון: "מצאנו בבירורי המשך, ומכאן גם התייחסות משרד המשפטים, בעבר גם אנומליות טכנולוגיות אוטומטיות של חומרים שיש לגביהם ויכוח משפטי האם הם חוסים תחת עולם האזנת סתר, ואנחנו הראשונים שרוצים לדעת על כך. אנומליות שכאלו אנחנו מנסים לתת להן מענה באמצעות ניוון יכולות. לא אחמוק מתשובות אך לא אשפוך את התינוק עם המים. הבנו לאורך השנים שיש לוודא שמכניסים בטכנולוגיות השונות שרכשנו, פיתוחים והגבלות תחת ניוון יכולות כדי שלא יבוצעו הורדות אוטומטיות של חומרים שלא עושים בהם שימוש, שיוכלו לאפשר להתאים ככל שניתן את פעילות המערכת לצורכי המשטרה ולהגבלות המשפטיות".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בתוך כך, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע כי מינה צוות לבדיקת האזנות סתר בדרך של תקשורת בין מחשבים. בראש הצוות תעמוד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט פלילי), עו"ד עמית מררי, וחבריו יהיו צפריר כץ, לשעבר ראש אגף טכנולוגיה בשב"כ; ואיל דגן, לשעבר ראש אגף החקירות בשב״כ.

ממשרד המשפטים נמסר: "הצוות מונה נוכח טענות שעלו אודות שימוש לא חוקי לכאורה, באופן בו משטרת ישראל מפעילה אמצעים לביצוע האזנת סתר לתקשורת בין מחשבים, ומכוח הסמכות הנתונה ליועץ המשפטי לממשלה לפיקוח על האזנות סתר שמבצעת משטרת ישראל. הצוות יחל בעבודתו באופן מיידי ומתבקש להגיש את ממצאיו עד ל-1 ביולי 2022. מאז הבדיקה הראשונית שעל בסיסה נשלח מכתבו של היועמ״ש אל מפכ"ל המשטרה בעניין זה, ביצעה משטרת ישראל בדיקה נוספת אשר העלתה ממצאים נוספים. בעקבות זאת, הנחה היועץ המשפטי לממשלה את משטרת ישראל לנקוט במהלכים מיידיים, על מנת למנוע חריגה מסמכות."

עוד נמסר: "הצוות יבחן את הכלים המצויים בידי משטרת ישראל לביצוע האזנות סתר בדרך של תקשורת בין מחשבים, אופן הפעלתם ומידת התאמתם לסמכויות הנתונות למשטרה וכן את הצורך בנקיטת צעדים שימנעו חריגה מסמכויות המשטרה על פי דין. ככל שבדיקת הצוות תעלה בממצאיה התנהלות פסולה שיש בה משום חשד לעבירה פלילית, יועבר הטיפול בממצאים הקונקרטיים לרשויות המוסמכות לכך."

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר: ״דומה כי אשר יגורנו בא לנו. התרענו על כך שבנושא הזה חייבת להיפתח ועדת חקירה עצמאית, נפרדת ובלתי תלויה, אשר תבחן את השימוש האסור, לכאורה, של משטרת ישראל ברוגלות כנגד אזרחים ישראלים חפים מפשע. אנו קוראים לשר לבטחון פנים – הורה כבר היום על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית חיצונית ובלתי תלויה שתבחן את הדברים לעומקם ותפרסם לציבור את ממצאיה".

ארכיון. צילום: דוברות המשטרה

Back to top button