בריאותמבזקים

לראשונה בישראל: בת 86 תרמה את איבריה לאחר מותה

אלקיים קלרה, בת 86 מקרית ביאליק, התקבלה בבית חולים רמב"ם שבחיפה עקב דימום מוחי, למרות מאמצי הרופאים להצילה נאלצו לבסוף לקבוע את מותה. מאחר שהייתה חתומה על כרטיס אדי, משפחתה בקשה למלא את צוואתה ולתרום את אבריה להצלת חיים.

ד"ר גניה מחמיד, מנהלת היחידה לטיפול נמרץ נוירוכירורגי ברמב"ם, אמרה: "כיום אנשים מבוגרים, בני 80 ויותר יכולים לתרום איברים, כי בריאותם יותר טובה הודות לפעילות גופנית, תזונה נכונה ומודעות למניעת מחלות".

הריאות של אלקיים הושתלו בגבר בן 65 במרכז הרפואי שיבא. בעשור האחרון יש הבנה כי ריאות הן איבר עמיד היכול לתפקד באופן מלא ויעיל גם כאשר מדובר בתורם שבעבר לא נחשב כתורם ריאות אידאלי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: באדיבות המשפחה

ד"ר לירן לוי מנהל השרות להשתלת ראות מבית החולים שיבא, אמר: "במקרה זה השתלנו ריאות מתורמת מבוגרת שפרט לגילה המתקדם הייתה ללא היסטוריה של עישון ועם תפקוד תקין לחלוטין של הריאות. ואכן המושתל מתקדם ומחלים״.

הכבד הושתל בחולה קשה שהמתין זמן רב להשתלה, בן היתר עקב היותו בעל סוג דם נדיר.

פרופ' ניר לובצקי מנהל המחלקה לניתוחי כבד, לבלב והשתלות. המרכז הרפואי תל אביב (איכילוב), אמר: "כשקיבלנו הודעה על התרומה מתורמת בת 86 הבנו שזו הזדמנות עבורו. השתמשנו בטכנולוגיה חדשה לשיפור הכבד לפני ההשתלה. מהלך ההשתלה היה תקין והכבד החל לתפקד מיידית. כעת החולה בשלבי החלמה".

ד"ר תמר אשכנזי, מנהלת המרכז הלאומי להשתלות, ציינה: "בשנים האחרונות שברנו את תקרת גיל התורמים, הגיל כבר אינו קריטריון עבורנו, אלא תפקודי האיברים, כפי שנצפים בבדיקות המעבדה וההדמיה. בכל פעם שמאותר מועמד במצב של מוות מוחי בגיל גבוה מ- 80, אני פונה למשתילים ומציגה בפניהם את נתוניו הרפואיים, וכמעט תמיד הם מאשרים להמשיך בתהליך, ולהציע למשפחה תרומת איברים".

משפחתה של קלרה סיפרה: "לאמא היה כרטיס אדי. אמא הייתה אדם מלא חסד, שמחת חיים, אהבת אדם. היא חיה מחוץ לקופסא, יצרה תקדימים כל יום מחדש, ובתוך מציאות של ריחוק ופחד, היא יצרה מפגשים, אהבה, קרבה , שמחה וחיות אינסופית. כשהיה קושי היא תמיד אמרה לנו לנשום עמוק. הנשמה שלה, הנשימה שלה, והלב הענק שלה הם לה תו זהב בעולם הזה ובעולם הבא."

צילום: באדיבות המשפחה

Back to top button