מבזקיםמשפטי/פלילי

בית המשפט העליון: רצח לעיני ילד – מאסר עולם חובה

בית המשפט העליון קיבל את עמדת הפרקליטות, קבע כי מעשיו של הנאשם, שרצח את אשתו מול עיני בתה בת ה-17, מגבשים עבירה של רצח בנסיבות מחמירות והותיר על כנו עונש מאסר עולם שהושת עליו.

בית המשפט העליון קבע, כי בנסיבות של רצח בת זוג לעיני ילדים, יש להרשיע ככלל, בעבירה של רצח בנסיבות מחמירות ולהשית מאסר עולם חובה, מבלי להותיר לבית המשפט שיקול דעת בעניין.

כב' הנשיאה נ' הנדל ציין בפסק הדין, כי "המציאות היומיומית של אלימות נגד נשים ורצח נשים אינה גזירת גורל; ואין להשלים עימה. במקרים המתאימים יש לתת ביטוי לחומרתה במסגרת ההכרעה השיפוטית. לאחר שהגעתי למסקנה כי מעשהו של המערער מגבש את עבירת הרצח בנסיבות מחמירות, לא יהיה נכון שלא להתייחס להקשר הכללי שבו נטוע מעשהו של המערער כלפי המנוחה. הכוונה לתופעה החברתית המדאיגה של רצח נשים בידי בני זוגן. הסתכלות על פסקי הדין המאוזכרים בפסק דין זה, שכמעט כולם נסובים על מקרי רצח (או ניסיונות רצח) של נשים בידי בני זוגן – רובם ככולם בבתיהן, מקום שאמור להיות מקום מבטחן – ממחישה כשלעצמה את היקפה וחומרתה של תופעה זו."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"תופעה נפסדת זו, החוצה מגזרים וקבוצות חברתיות, גבתה את חייהן של 48 קורבנות בתקופה שבין שנת 2016 לשנת 2020, מתוכן 13 נשים בשנת 2020… מקרים אלו של רצח נשים בידי בני זוגן הם מקרי הקצה של תופעה רחבה יותר של אלימות נגד נשים, שהחמירה עוד מאז פרוץ מגפת הקורונה- החמרה שבאה לידי ביטוי בעלייה של מאות אחוזים במספר הפניות למוקד המידע והסיוע של משרד הרווחה, ושל עשרות אחוזים במספר הפניות למרכזי טיפול ולמשטרה. כפי שכתב לא מכבר חברי השופט ע' גרוסקופף: "השנים חולפות, נדמה לנו שאנו צועדים קדימה לעבר עולם מתקדם ושוויוני יותר, ואולם, לדאבון הלב, בתחום האלימות נגד נשים מצד בני זוגן וקרוביהן עולם כעוולתו נוהג".

התייחסות הפרקליטות לפסק הדין: "בית המשפט העליון קיבל פה אחד את עמדת הפרקליטות, שאדם שרוצח את בת הזוג שלו, בבית שלה, לעיני ילדים, מבצע רצח שהוא אכזרי במיוחד. אדם כזה כופה על בת הזוג סבל בל יתואר, מלבד הסבל העצום שבמעשה עצמו, המנוחה יודעת כי ברגעיה האחרונים, הבת שלה צופה בה נרצחת. בית המשפט העליון העביר מסר חד וברור, שהמציאות היומיומית של אלימות כלפי נשים היא לא גזירת גורל ואסור לנו להשלים איתה ומי שמבצע מעשה שכזה, דינו מאסר עולם".

על פי הכרעת הדין, בבוקר יום 25.10.2015, בדירתם של בני הזוג בנתניה, הנאשם רצח את אשתו – אם לשלוש בנות, ששתיים מהן משותפות לה ולנאשם, תוך שהוא דוקר אותה בפלג גופה העליון מספר פעמים, ולבסוף, לאחר ניסיונות מאבק ובריחה, משסף את גרונה בפתח הבית שבו התגוררה עימו, והכל לנגד עיניה של אחת מבנותיה.

בית המשפט המחוזי מרכז לוד הרשיע את הנאשם, לאחר שמיעת ראיות, בעבירה של רצח בכוונה תחילה, כנוסחה לפני הרפורמה בעבירות המתה והושת עליו עונש מאסר עולם חובה. ערעורו של הנאשם נסוב על השאלה האם מעשהו מגבש עבירה של רצח בנסיבות מחמירות בנוסחה הנוכחי לאחר התיקון לחוק, שעונשה מאסר עולם חובה, או שמדובר בעבירת רצח "בסיסית", ללא נסיבות מחמירות, שהעונש המרבי עליה הוא מאסר עולם.

צילום: דוברות המשטרה

Back to top button