מבזקיםתנועה ותחבורה

חה"כ ביטון בדיון בנושא הקטל בדרכים: "ביזיון שלא השתתף בישיבה נציג משרד התחבורה"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות חה"כ מיכאל ביטון, קיימה היום (שלישי) דיון מהיר שעסק בקטל בדרכים בכבישי יהודה ושומרון. את הישיבה פתח היו"ר ביטון ואמר כי הוא קורא לממשלה להקצות את המשאבים והכוחות הנדרשים כדי להתמודד עם המציאות באזור. ביטון הוסיף כי ההגנה האזרחית ביו"ש סובלת מתת תקצוב. הישיבה התקיימה לבקשת חה"כ אורית סטרוק וחה"כ יואב בן צור, שקראו לטפל בנושא.

ראש מועצת קרני שומרון, יגאל להב, הציג בפני הוועדה את הנתונים ואמר כי הצפיפות ביו"ש היא פי 8 מהצפיפות בנגב והתקציב הוא בחסר. לדבריו, המדינה סופרת ביו"ש רק את 475 אלף היהודים שחיים באזור ושוכחת עוד שני מיליון וחצי פלסטינים. עוד הוא ציין כי תאונות דרכים בין שני רכבים פלסטינים לא נספרות בסטטיסטיקה לצורך טיפול במוקדי סיכון, ואמר כי בכביש 55 אירעו בשלוש שנים האחרונות כ-380 תאונות דרכים כשבפועל נספרו 9 בלבד. "ברגע שלא מעבירים מידע אמיתי אין תקציבים לטיפול בכבישים. גם אין אכיפה בשישי שבת", אמר. היו"ר ביטון אמר בתגובה כי אלו דברים חמורים המתארים הפקרות של חיי אדם ביו"ש.

חה"כ אורית סטרוק אמרה כי במצגת של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נכתב במפורש שהמידע לא כולל תאונות דרכים בהם היו מעורבים רק פלסטינים, וזה שורש הבעיה. לדבריה, התוצאה היא חוסר בניידות, בשוטרים ובאמצעי אכיפה והתפרעות שלא תתואר בכבישים. היא הוסיפה כי היא חוששת יותר מתאונות דרכים מאשר מפיגועים, וביקשה להתייחס גם לתופעת המכוניות הלא תקינות (משטובות) שיורדות מכבישי ישראל, מועברות לפלסטינים ועולות על כבישי יו"ש.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חה"כ יואב בן צור אמר כי הבעיה חוצת עמים, וציין כי ביו"ש יש חוסר תרבות נהיגה וחוסר כבוד לנהגים יהודים מצד הנהגים הפלסטינים, והדבר מוביל גם להרג של הפלסטינים עצמם. הוא הוסיף כי צריך שגם המשטרה הפלסטינית תבצע אכיפה ולהוסיף תקנים גם למשטרת ישראל. היו"ר ביטון אמר בתגובה כי השקעה בכבישי יו"ש ובבטיחות תהייה טובה לשני הצדדים ולא קשורה לשמאל או ימין, היא תטיב גם את חיי הפלסטינים ולכן זה אינטרס גם של הצד השמאלי במפה הפוליטית.

נציג משרד התחבורה, ישראל אפריאט, אמר כי כשנכנס לתפקיד היו חסרים 4,600 תמרורים ביו"ש ולא ניתן היה לבצע אכיפה, אך מאז הדבר טופל והוכנו תכניות לביצוע. הוא ציין כי התכניות לא בוצעו בגלל שלא היה תקציב במשך שנתיים, אך כיום מי שנוסע בכבישים יוכל לראות עבודה בשטח. לטענתו, המשטרה לא סופרת את תאונות הפלסטינים, שהם כ-80% מהתאונות בשטח.

ראש מחלקת התנועה במשטרה, נועם בגינסקי, אמר מנגד כי המשטרה לא אמונה על ספירת תאונות דרכים, אלא הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לדבריו, המשטרה סופרת רק את התאונות שהיא קיבלה עליהן דיווח ונחקרות. קצין אגף התנועה של מחוז ש"י, איציק שרעבי, אמר כי במחוז יש כ-1,600 ק"מ כבישים בין עירוניים, בדומה למחוז מרכז, אולם בעוד במחוז מרכז יש 31 ניידות במחוז ש"י יש 19 ניידות בלבד ו-50 שוטרים שמקבלים סיוע של עוד 10 חיילים. לדבריו, המשטרה מבצעת אכיפה גם בשישי ושבת, אבל לא אוכפת בלילה למעט ליל חמישי העמוס יותר. עם זאת, הוא ציין כי מאז 2018 כל תאונה, גם כזו שמעורבים בה רק פלסטינים, מתועדת.

חה"כ אמיר אוחנה, לשעבר השר לביטחון הפנים, אמר כי יש אנשים שחוששים להגיע ליהודה ושומרון מסיבה ביטחונית, אבל החשש האמתי הוא תעבורתי.

היו"ר ביטון סיכם במילים חריפות את הדיון ואמר: "זה ביזיון הכנסת שלא השתתף בישיבה נציג בכיר של משרד התחבורה. הוא הודיע כי בעוד מספר חודשים יזמן את שרת התחבורה והשר לביטחון הפנים לדון בנושא, ועד אז מצפה לטיפול יסודי בבעיות שעלו בדיון."

"הוועדה סבורה שעל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ועל משטרת ישראל להקצות תקציבים ותקנים לשם מיגור הקטל בדרכים באופן יחסי ותואם לכמות האוכלוסייה ולמספר הנוהגים בכביש – ישראלים ופלשתינאים כאחד. הוועדה קוראת למשרד לביטחון הפנים ולמשטרת ישראל להגדיל את האכיפה באזור יהודה ושומרון בכל ימות השבוע, לרבות בדרך של אכיפה אלקטרונית ולהפסיק את החרפה שאין ניידת תנועה בלילות, איפה נשמע דבר כזה. אכיפה צריכה להפסיק להיות תלויה בחיילים בושה שזו המציאות", הוסיף היו"ר ביטון.

עוד הוסיף חה"כ ביטון: "מהמועצה האזורית גוש עציון נמסר לוועדה שישנם פרויקטים שמקדמים את הבטיחות בדרכים שלא מקודמים, והוסיף: "הוועדה קוראת למשרד התחבורה לקדם פרויקטים אלו בהקדם. הוועדה קוראת למשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל להגביר את האכיפה כנגד השימוש בכלי רכב שהורדו מהכביש לפירוק או שנאסר בהם השימוש (המשטובות)."

לסיום אמר: "הוועדה דורשת מהמשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל לנהל רישום של כלל התאונות באזור יהודה ושומרון, לרבות תאונות בהן מעורבים רכבים פלשתינים בלבד, ולכלול נתונים אלו במסד הנתונים של תאונות הדרכים בישראל. הוועדה קוראת לוועדה למוקדי סיכון לבחון את מסוכנות הכבישים באזור יהודה ושומרון, על בסיס מסד נתונים מלא הכולל את כל תאונות הדרכים באזור זה, לרבות תאונות בין רכבים פלשתינים בלבד".

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

Back to top button