כלכלהמבזקים

חה"כ ביטון על ענף ההייטק: "לעודד שילוב צעירים מהפריפריה ומהחברה הערבית והחרדית"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות חה"כ מיכאל ביטון, התכנסה היום (שלישי) לדיון שעסק בעתיד ההייטק הישראלי. היו"ר ביטון פתח ואמר כי ההייטק הוא גאווה ישראלית, והזכיר כי הענף אף אפשר למשק להתמודד טוב יותר מאחרים עם משבר הקורונה.

לדבריו, העולם הזה משתנה כל הזמן והמדינה צריכה לאפשר לענף סביבה תומכת. הוא הזכיר כי הישיבה מתקיימת לבקשת ח"כ רון כץ, שלאחר מכן אף נבחר לעמוד בראש ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לקידום ההייטק והחדשנות בישראל.

חה"כ רון כץ אמר כי אי אפשר להשוות את תעשיית ההייטק לתעשיות האחרות בישראל, והוסיף כי ככל שהתעשייה הזו תהייה חזקה יותר, כך גם הכלכלה הישראלית תהייה חזקה יותר. הוא הוסיף כי התעשייה הזו זקוקה למישהו שידע להסיר חסמים בירוקרטיים ולסייע לה להתפתח, ואמר: "יש לתעשייה הזו בית ואנחנו נפעל כדי שהיא תצליח כמה שיותר, כי ההצלחה שלה היא ההצלחה של המדינה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנכ"לית משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, הילה חדד חמלניק, אמרה כי ההייטק סובל מכאבי גדילה, וזו הזדמנות לייצר צמיחה מכלילה ולאפשר לתעשייה לגדול ולאפשר לחלקים גדולים יותר באוכלוסייה ליהנות מפרותיה.

לדבריה, האתגר המידי הוא ההון האנושי, וזו גם ההזדמנות של אנשי ההייטק להבין שאן ימשיכו לחפש מתחת לאותו פנס הם לא יצליחו לצאת מהמשבר, כי האנשים הטובים נמצאים לא רק בתל אביב אלא גם בצפון, בדרום ובקרב האוכלוסייה החרדית והערבית.

יו"ר הרשות הלאומית לחדשנות, ד"ר רמי אפלבאום, אמר כי סטארטאפ ניישן זה נהדר, אבל לא בהכרח מוביל לצמיחה ולא יכול להוות חוסן כלכלי לכל שכבות האוכלוסייה. לדבריו, חייבים להשקיע באקדמיה ובהעברת הידע ממנה לתעשייה, וכן בגיוון האוכלוסייה שעוסקת בהייטק.

מנהל המדיניות הציבורית של אמזון, ירון שילת, אמר כי ג'ף בזוס טבע את המונח "היום הראשון", כדי שנזכור שצריך לשמור על חדות כמו ביום הראשון, ולחשוב על האתגרים הבאים.

מנהלת בכירה למדיניות ציבורית וקשרי ממשל בגוגל, נועה אלפנט, אמרה כי הדבר החשוב הוא בניית דור העתיד והשקעה בחינוך.

יו"ר איגוד ההייטק הישראלי, מריאן כהן, אמר כי תעשיית ההייטק תהייה בסדר, אבל היא באה לכנסת בשביל שתהייה מצוינת ולא רק בסדר. הוא הוסיף כי כיום מועסקים בענף 400 אלף עובדים, אבל העלות מתחילה להיות גבוהה יותר מעלות עובדים בארה"ב וזו בעיה לא של התעשיין אלא גם של התעשייה וגם של המדינה.

מנכ"ל מארוול ישראל, גיא עזרד, אמר כי צריך להתחיל את ההשקעה ארוכת הטווח בהון האנושי כבר היום, ולחשוף ילדים לטכנולוגיה כבר בגיל 16-17. מייסד האקריו, גיל עדני, אמר כי תכניות רבות של הממשלה מאפשרות כניסה רק לבעלי תעודת בגרות, וזה חבל כי אפשר להעסיק אנשים בתחום גם ללא תעודה. לדבריו, לא צריך לקבוע תנאי סף כי כל אחד יכול להתאים.

יו"ר מכון הייצור הישראלי, איילת נחמיאס ורבין, הזכירה שצריך לדחוף גם את התעשייה המסורתית בישראל. נציג קרן קידום מקצועי חרדי, איציק קרומבי, אמר כי התכניות להכשרת חרדים להייטק לא מספקות ולא מאפשרות לעשות שינוי בהיקף גדול. לדבריו, המדינה חייבת לקדם בדחיפות את תכנית החומש לתעסוקת חרדים ושילובם בהייטק.

ח"כ צבי האוזר אמר כי המדינה צריכה לבסס חזון ברמה הפוליטית לאומית, כמדינה שעתידה תלוי בעוצמה הטכנולוגית. לדבריו, צריך לתת תמריצים ולהפוך את ישראל לעוגן טכנולוגי ולסעודיה של העולם מבחינה טכנולוגית. ח"כ אורי מקלב הוסיף כי בישראל יש בעיה של רגולציה מעכבת לעומת העולם וקרא לטפל בה.

ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי, אמרה כי חינוך זה לא מספיק וכי צריך לסייע גל להנגיש משרות לאוכלוסייה הערבית. ח"כ יעל רון בן משה אמרה כי ההשקעה בצעירים לא מספקת, וסיפרה כי ילדיה שעומדים לסיים 12 שנים במערכת החינוך לא פגשו מחשב במשך כל הזמן הזה.

כאמור, בתום הדיון בנושא אישרה הוועדה את ההצעה להקים ועדת משנה לקידום ההייטק והחדשנות בישראל, ובחרה בח"כ רון כץ לעמור בראשה. היו"ר ביטון בירך את ח"כ כץ ואמר כי הוא האיש הנכון במקום הנכון, הוא הציע לו לטפל בנושאים המרכזיים שעלו בדיון ואיחל לו הצלחה בתפקידו החדש.

צילום: pixabay
Back to top button