מבזקיםמשפטי/פלילי

נדחתה בקשת המדינה לעיכוב המכירה הפומבית של מוט היגוי ממטוס קרב שהשתתף בהפצצת הכור בעיראק

בית המשפט המחוזי מרכז, החליט היום (חמישי) בעניין בקשת המדינה למתן צו זמני, למניעת מכירה פומבית של מוט היגוי ממטוס F-16 שהיה אחד משמונה מטוסים של חיל האויר שהשתתפו ב"מבצע אופרה" – להשמדת הכור הגרעיני בעיראק בשנת 1981 .

בכתבה שפורסמה ביום 24.11.2021 באתר Ynet, שכותרתה "יד ראשונה ממפציץ: סטיק המטוס שתקף את הכור העיראקי מוצע למכירה", צוין שבעל הפריט הנדיר הוא איש טייסת בכיר שמבקש להישאר בעילום שם.

המדינה התנגדה למכירה וטענה לזכותה הקניינית בפריט, זאת על אף שהוצא מהמטוס עוד בשנת 2013, נפסל לשימוש והועבר לגריטה. אף המטוס עצמו הוצא משירות ונמכר זה לא מכבר לגורם בחו"ל. המדינה טענה גם כי מדובר בנכס תרבותי שלו קשר הדוק לאירוע משמעותי בתולדות המדינה ויש ערך תרבותי, מחקרי והיסטורי למניעת מכירתו לידיים פרטיות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לעומתה טען בית המכירות הפומביות כי מדובר בהתערבות גסה בחיי המסחר, בתנאי השוק ובכלכלה החופשית, וכי נוהג מקובל בחיל האויר הוא לתת מזכרות לקציניה הבכירים הפורשים, כמתנת פרישה מתקופת שירותם, ובכללם פריטים מסוג זה שיצאו משימוש ומשירות החיל. בתשובתו הביא בית המכירות הפומביות ראיות לשלושה מקרים דומים אחרים בהם ניתנו מתנות פרישה מהסוג האמור (ובכללם למפקד הטייסת עצמו) בלא התנגדות כלשהי מצד רשויות המדינה.

לאחר בחינת המסגרת הנורמטיבית, נדחתה בקשת המדינה. משהצהירה המדינה כי הפריט אמור להיות מושמד, ממילא נופלת טענתה להיותו נכס בעל ערך תרבותי, ובשליחתו לגריטה והעדר פיקוח נדרש מצידה על השמדתו בפועל, היא ויתרה למעשה מצידה על הפריט וזכויותיה הנטענות בו.

אילוסטרציה. צילום: לוקהיד מרטין

Back to top button