מבזקיםפוליטי / מדיני

'חוק חוות בודדים' עבר בכנסת, ברע"מ מאיימים להחרים את ההצבעות במליאה

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית הצעת חוק להסדרת המגורים בשטחי מרעה, התשפ"ב-2021 ('חוק חוות בודדים') של חברת הכנסת שרן השכל (תקווה חדשה) וקבוצת חברי כנסת. 57 תמכו מול 9 מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת הפנים. אישור הצעת החוק, עברה למרות התנגדות רע"מ, שחבריה הצביעו נגד החוק, ובתמיכת ח"כים מהאופוזיציה. בשל כך, ברע"מ מאיימים להחרים את הצבעות הקואליציה במליאת הכנסת.

מוצע להסדיר הקמת מבני מגורים ומבנים חקלאיים בשטחי מרעה. בנוסף, מוצע שרשות המרעה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, באישור ועדה מקומית לתכנון ולבניה, תאשר הקמת מבנים כאמור, ויינתן היתר למבנה מגורים קיים שבו מתגוררת משפחתו של רועה, שהוקם עד יום 1 בינואר 2021, בכפוף לעמידתו בתנאים לפי החוק המוצע.

בדברי ההסבר נכתב: "מאז קום המדינה מהווה המרעה אחד הכלים האפקטיביים ביותר לשמירה על הקרקע, זאת לצד יתר יתרונותיו הסביבתיים והכלכליים. בשנים האחרונות גובר איום הפשיעה החקלאית והמגדלים נאלצים להתמודד עם פשיעה חקלאית הפוגעת בהם אנושות ומעמידה בסימן שאלה את הכדאיות הכלכלית של ניהול העדרים. כחלק מההתמודדות עם נגע הפשיעה החקלאית וכדי להשגיח על שלמות העדרים, נדרשים הרועים ששטחי המרעה שלהם מרוחקים ממקום יישוב, להתגורר בשטחי המרעה בסמוך לעדר. במרבית שטחי המרעה, דיני התכנון והבנייה לא מאפשרים הקמתם של מבני מגורים לרועים. כתוצאה מכך, הרועים נאלצים לבלות את שעות הלילה בהשגחה על שלמות עדריהם ללא כל מחסה. מציאות בלתי אפשרית זאת מביאה את מקצת הרועים להקים מבנים שאינם מאושרים ולהתגורר בהם לצורך השמירה על שלמות העדר. מצב הדברים מוביל להליכים משפטיים ולצעדי אכיפה קשים כלפי אותם רועים."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ השכל אמרה: "החקלאים קורסים ופושטים את הרגל משום שהמשטרה לא מצליחה להתמודד עם תופעת הפשיעה החקלאית. החקלאים נמצאים בסדרק העדיפויות של הקואליציה הנוכחית ואנחנו מעוניינים לשמור על מפעל החיים של החקלאים במדינת ישראל."

ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) התנגד: "זה עוד חוג ציוני פרופר, הקול קול של שרן השכל אבל הידיים ידי סמוטריץ'. זו קואליציה שדואגת לחקלאים היהודים בלבד, מה עם החקלאות הערבית? יש פה הכשרה של בנייה בלתי חוקית".

צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן.
Back to top button