כלכלהמבזקים

משרד האוצר: עלות החוק לתשלום דמי בידוד לעצמאיים – 170 מיליון ש"ח

וועדת העבודה והרווחה החלה היום (רביעי) בהכנות החוק לדמי בידוד לעצמאים לקריאה שניה ושלישית. יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום (העבודה) הדגישה כי נדחה בוועדה דיון אחר – כדי לקדם את החוק, "המגיע אחרי מאבק ארוך של העצמאים, שמחזיקים עסקים, משפחות והוצאות קבועות – אך המדינה טרם קבעה להם פיצוי. אני דורשת את העלאת הסכום כי הפיצוי יחול גם בדיעבד, ונפעל לשיפור המתווה כולו".

לפי אורי כ"ץ, מהלשכה המשפטית במשרד האוצר, עלות החוק לתשלום דמי בידוד לעצמאיים – 170 מיליון ש"ח, והוא יחול על כ-700 אלף עצמאיים. החוק מציע פיצוי למי שהוא או ילדו נמצא בבידוד, עד שלושה ימי בידוד, לכל תקופת בידוד. הזכאות המוצעת היא 430 ש"ח לכל יום בידוד, לא משנה מה גובה ההכנסה, וההצעה היא הוראת שעה שתחול בדיעבד (=רטרואקטיבית) מחודש יולי 2021, כי עד מועד זה שולמו מענקים על ירידה בהכנסות. בנוסף, בהוראת שעה מ-1 בינואר ועד לסוף חודש פברואר הקרוב, לעצמאים ושכירים כאחד, ישולם יום בידוד נוסף – כלומר בסך הכל ארבעה ימי בידוד. לדבריו, נדרשת הוראת-שעה ולא חוק קבוע כדי לאפשר לממשלה גמישות – אם תרצה לתת מענה בכלים אחרים בעתיד.

מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי הוסיף כי המוסד נאבק כבר מתחילת המגפה להכרה בעצמאים כזכאים לפיצוי, ואגף התקציבים נאבק בעמדה זו, ורק עתה הכיר בכך. "עצמאים ומעסיקים הם הבסיס לכל חברה, וחייבים להעניק להם ביטחון סוציאלי. התיקון כיום – הוא רק כתוצאה מעתירה לבג"ץ. בשעת משבר – צריך להתייחס לעצמאיים כמו שכירים. יש עדיין אפליה בין עצמאיים לשכירים וגם תיקון החוק שבו ישלמו לעצמאיים בידוד הוא תולדה של בג״צ, ומלכתחילה הציעו לשלם להם רק יום אחד. למה לבזות את כולנו? או שיתנו או שלא. צריך להקשיב לצרכים האובייקטיבים של העצמאיים. חבל שזו ההתנהלות בכלל, ובעת משבר בפרט״.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

רועי כהן, נשיא ארגון העצמאים, תקף את הסכום המוצע של 430 ש"ח בלבד – "אני מרגיש היום בושה כאזרח. במשך שנים נימקו באוצר מדוע לא ראוי להעניק פיצוי לעצמאים, והיום הם אפילו לא מבקשים סליחה. גם עתה מתייחסים אלינו כאזרחים סוג ב', גם היום מכריחים אותנו לעמוד כעניים בפתח". לדבריו, עצמאים רבים לא ניהלו רישום על ימי הבידוד שספגו.

רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות הכללית, הלין על היחס של האוצר והממשלה "כאילו עושים לנו טובה ונותנים לנו פיצוי, בעוד שמדובר בתיקון עוול של 73 שנים", ותקף בחריפות את ח"כ אביר קארה (ימינה).

קרן ברק (הליכוד) הדגישה כי ״כל הסיפור הוא שאנחנו צריכים לעבור את הגל הזה, שהעסקים לא יקרסו. אנחנו צריכים שהם יישארו עם הראש מעל המים, שישרדו את הגל הזה. אנחנו כמדינה זקוקים להם פתוחים, הם משלמי-המיסים ומעשירים את הקופה הציבורית. עסק שנסגר ומפסיק לשלם מיסים, הפגיעה במשק תהיה גדולה יותר". אביר קארה (ימינה) הבטיח לפעול לפיצוי עובדי הבמה והאמנים "ויהיו בשורות טובות בעניין כבר בימים הקרובים".

לפי הגר יהב, מנכ"לית נשיאות המגזר העסקי, "אחת הבעיות המהותיות בחוק הוא ההגדרה שבידוד הוא מחלה. דבר שמוביל למחיקה עצומה של ימי מחלה, גם כשלא מדובר בכך. יש לתת לכך מענה בייחוד בתקופה הנוכחית שכן, המציאות מוכיחה שייתכנו זנים נוספים לפנינו". גם עו"ד מוריה ברבי, נציגת התאחדות התעשיינים, קראה לא להשתמש בימי המחלה של העובדים לימי הבידוד, והדגישה כי בגל הנוכחי צפויים כ-3 מיליון מבודדים, ומעסיקים נדרשים להתמודד עם היעדרות העובדים וגם עם כמות גדולה של ימי מחלה. היא קראה לבניית מנגנון פיצוי ממשלתי לאלו.

אילוסטרציה. צילום: pixabay
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח