כלכלהמבזקים

ועדת הכלכלה: אישור הממונה על התחרות יידרש רק במיזוגי חברות עם מחזור שנתי של מעל 20 מיליון שקל

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (רביעי) את בקשת משרד הכלכלה לתקן את תקנות ההגבלים העסקיים, העוסקות במרשם, פרסום ודיווח על עסקאות מיזוגים. התיקון שאושר נועד, ביו היתר, לשנות את הליכי בדיקת המיזוגים, כך שאישור הממונה על רשות התחרות למיזוג יידרש מעתה רק אם המחזור השנתי המינימלי של כל אחת משתי החברות עולה על 20 מיליון שקל במקום 10 מיליון כיום, וכן להחליף את טפסי הודעת המיזוג בטופס אחיד שיכלול את מלא המידע הדרוש לרשות התחרות.

חה"כ לימור מגן תלם, ממלאת מקום יו"ר הועדה, הציגה את התקנות ואמרה, כי מדובר בהליך משלים לרפורמה שנערכה לחוק התחרות הכלכלית, שנועדה להקל ולייעל את הליכי בדיקות מיזוגי החברות. היא הסבירה כי התיקון עוסק בשני נושאים עיקריים, שנועדו למקד ולייעל את הליכי בדיקות מיזוגי חברות במשק. נושא עיקרי אחד הוא העלאת הרף המינימלי שמצריך הסכמת הממונה על רשות התחרות למיזוג מ-10 ל-20 מיליון שקלים, והנושא השני הוא החלפת שני טפסים בטופס אחד מלא שיקצר את זמן ההמתנה לאישור המיזוג.

נציג רשות התחרות, עו"ד צחי ברקוביץ' הסביר כי העלאת הרף המינימלי לבדיקת מיזוגים תאפשר לרשות להתמקד בבחינת מיזוגים של חברות משמעותיות ומשפיעות כמה שיותר על הכלכלה הישראלית. באשר לטפסים הוא הוסיף, כי עברו עשרים שנה מאז שיצאו הטפסים הנוכחיים של בקשה למיזוג חברות, כשהניסיון המצטבר הביא את הרשות למסקנה שיש לעדכנם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לדברי עו"ד ברקוביץ', "עולם התחרות השתנה, ואיתו גם סוג המידע שמעניין ומטריד את הרשות, בייחוד במיזוגים של חברות עם זיקה תחרותית כמו ספק ולקוח, חברות מתחרות ושחקנים עם מוצרים משלימים בעלי נתחי שוק משמעותיים. בטופס המקוצר הנוכחי אין כמעט כלום והוא דורש מהרשות השלמת בדיקות רבות עם החברות וצדדים שלישיים, כך שהזול עולה ביוקר. ככל שנתח השוק של הצדדים יהיה גבוה יותר החברות יצטרכו לספק יותר מידע בבקשת המיזוג. בנוסף, מילוי נכון של הטופס הוא הבסיס להחלטת הרשות האם לאשר את המיזוג או לא, ואם הרשות תקבל מידע לא מלא או מדויק מדובר על עבירה על החוק והחלטת המיזוג תהיה בטלה היא התקבלה בלי המידע הנכון".

בתגובה לדבריו, הוסיפה חה"כ מגן תלם, כי למרות שמבקשים יותר נתונים, המידע אמור לקצר את זמן התשובה של הרשות.

עו"ד אלדד כורש, שייצג את התאחדות התעשיינים, בירך על מרבית התיקונים שהוצעו בדיון, בהם העלאת הרף ל-20 מיליון שקלים, אך הצר על ביטול השימוש בטופס המקוצר והחלפתו בטופס אחד ארוך. "הטופס הופך למהות ובהרבה מהמיזוגים המידע שמבוקש בו לא נדרש והוא מייצר עומס על החברות שרוצות להתמזג. הטופס מייצר תלות של הלקוחות בעזרה במומחים שימלאו עבורם את הטופס, ומבקש גם במיזוגים פשוטים נתונים מורכבים כמו מידע על בעלי מניות, שלא תמיד משתפים פעולה. אנחנו מבקשים לאפשר לחברות למלא את הטופס כמעט בעצמם מבלי לשכור מומחים ויוצרים שיאפשרו להם לעשות את זה, כשהרצון לרדת לפרטים בכל אחד מהמיזוגים מטיל נטל רגולטורי גדול מדי על החברות".

בתגובה לדבריו אמר עו"ד ברקוביץ: "יש מדרג של היקף המידע הנדרש בהתאם לנתח השוק של החברות. אמנם לצדדים נוח עם ההודעה המקוצרת, כי זה חוסך להם זמן, אבל הזמן לא באמת נחסך כי בהמשך הרשות תדרוש עוד המון מידע שהיא לא מקבלת בטופס המקוצר. בנינו טופס שמאזן בין הצורך שלנו לקבל מידע ולא להטיל נטל רגולטורי על מיזוגים פשוטים, לבין מיזוגים בעייתיים שנצטרך עליהם הרבה יותר מידע".

לאחר אישור התקנות סיכמה חה"כ מגן תלם ובירכה את עו"ד מיכל כהן, על בחירתה לתפקיד כממונה הקבועה של הרשות התחרות.

צילום: pixabay
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח