מבזקיםתנועה ותחבורה

הניסוי בהפעלת רכבים אוטונומיים למטרות ציבוריות יורחב מ-400 ל-500 כלי רכב

ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה היום (שלישי) להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את פקודת התעבורה, העוסקת בהפעלת רכב עצמאי (אוטונומי) ורכב בעל עצמאות מותנית. היום החלה הוועדה את הדיון בסעיפי הצעת החוק, שנועדה לייצר תשתית חוקית לניסויים ברכבים אוטונומיים למטרות ציבוריות כמו הסעת נוסעים, נסיעות שיתופיות, משלוחים ועוד.

חה"כ בועז טופורובסקי, שמילא את מקומו של היו"ר, פתח ואמר כי הוא סבור שהרכב האוטונומי הוא העתיד וצריך להיות יעילים ולקדם את החקיקה. עם זאת, במהלך הדיון בסעיפי ההצעה שבה ועלתה הסוגיה כי כדי ליישם את החקיקה יצטרך משרד התחבורה להתקין תקנות ואם הן לא תותקנה בזמן הדבר יעכב את יישום החוק ואת הניסוי. על רקע זה קרא טופורובקי לזרז את התקנת התקנות או למצוא לכך פתרונות אחרים. בנוסף לכך, במהלך הישיבה הוא הזכיר כי יו"ר הוועדה, חה"כ מיכאל ביטון, ביקש להעלות את מספר הרכבים המשתתפים בניסוי מ-400 שהציע משרד התחבורה ל-500. טופורבסקי אמר כי ההצעה מקובלת עליו.

נציגת הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, אמרה כי המשרד ניסה להביא את ההצעה הטובה ביותר, אולם במעט מאוד מקומות בעולם ישנה חקיקה. היא הסבירה כי בגרמניה יש חקיקה דומה, אך בארה"ב ישנה תפיסת עולם אחרת המאפשרת למפעילים לעשות מה שהם רוצים, אבל אם קורה משהו זו אחריותם המלאה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בדיון היום התייחס חה"כ צבי האוזר להגדרה הפעלה ניסיונית ואמר כי מהות החקיקה הוא לאפשר ניסוי וההיתר ניתן לניסוי, לכן לא יכולה להיות הפעלה אחרת. הוא הזהיר כי אם החוק יגדיר רק הפעלה ניסיונית הדבר יפגע ביכולת להפעיל ניסוי מסחרי והוועדה קיבלה את עמדתו.

חה"כ סמי אבו שחאדה ביקש לדעת האם הפעלת רכב עצמאי תלויה בתשתית מסוימת והאם זה טוב יותר לערים מפותחות, על פני ערים לא מפותחות. עו"ד ראובני הסבירה כי ישנה הבחנה בין רמה 4 – של הפעלה במרחב שהוא לא בהכרח גיאוגרפי, לבין רמה 5 שעדיין לא קיימת – והיא הפעלה ללא כל הגבלה. סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, הוסיף כי ההפעלה לא מוגבלת בתשתית פיזית או דיגיטלית והרכב יכול לנסוע בכל מקום בו סימונים ותמרורים.

עוד דנה הוועדה גם בסעיף שעוסק בהגדרת אירוע בטיחותי ואירוע בטיחותי חמור. עו"ד אבי ליכט, המייצג את מובילאיי, התייחס לכך ואמר כי אין מחלוקת שהפוקוס הוא על בטיחות, אבל חשוב להבין שנסיעה אוטונומית כרוכה בסיכונים ולכן בכל חוק מזכירים לקיחת סיכונים סבירים שלוקחים בחשבון אפשרות של ניהול תנועה. הוא הוסיף כי החשש של מובילאיי הוא שאם נקודת המוצא של הניסוי לא תיקח בחשבון סיכון סביר, הדבר יכול להוביל לטענות כלפי החברות על כך שלא לקחו את הבטיחות בחשבון ובכך להביא לניסוי לא אפקטיבי כי אנשים, למשל, לא ירצו לנסוע בכלי רכב שנוסע כל כך לאט.

בתגובה לכך אמר חה"כ טופורובסקי כי הוא לא מוכן להיות שותף לזה שיש סיכון סביר להרוג אנשים. הוא הזכיר כי הוא גם יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים ואמר: "לא אקבל דבר כזה גם אם יתהפך העולם". הוועדה אישרה במהלך הדיון את סעיף ההגדרות, ועברה לדיון בסעיפים המהותיים יותר העוסקים בהיתר הפעלה למשתתפים בניסוי.

בדיון שב ועלה הצורך בהתקנת תקנות כדי להביא ליישום סעיפי החקיקה, ועו"ד ראובני התייחסה לכך ואמרה כי במשרד עובדים על זה כבר שנתיים. חה"כ טופורובסקי קרא להאיץ את העבודה, והזכיר כי לעיתים עבודה על תקנות במשרדי הממשלה היא תהליך ממושך, וביקש לשקול פתרונות שיאפשרו לצאת לדרך עם הניסוי בזמן. חה"כ אורי מקלב הציע כי אפשר לקבוע שאם תקנות לא מאושרות תוך תקופה מסוימת החוק בטל, וזה יכול להיות זרז לממשלה. "נכניס מנגנון השמדה עצמית ונראה ניסים ונפלאות קורים", אמר חה"כ מקלב.

סמנכ"ל משרד התחבורה פלוס התייחס גם הוא לכך, ואמר כי מדובר בחקיקה חדשנית וראשונית. הוא הוסיף כי אין כוונה לעכב את הטכנולוגיה בחקיקה ולכן המשרד יעשה מה שניתן כדי לקדם את התקנות. עם זאת הוא הדגיש כי חשוב שהחקיקה תהייה גמישה כמה שיותר.

סוגיה נוספת שעלתה בדיון נגעה לכך שחברה שתשתתף בניסוי מרכז עסקיה צריך להיות בישראל. סמנכ"לית הרגולציה של יאנדקס, שרון פליישר בן יהודה, אמרה כי הבסיס של החברה נמצא ברוסיה. היא הוסיפה כי ברור שמי שמפעיל רכב אוטונומי צריך רישום של חברה בישראל, אך יש אינטרס למדינה שחברות רב לאומיות יפעלו כאן. עו"ד ראובני השיבה כי אם יאנדקס מקימה חברה ישראלית היא המבקשת של ההיתר להשתתף בניסוי אז מרכז עסקיה בישראל.

חה"כ טופורובסקי שאל מה יקרה למשל עם טסלה, בהנחה שתרצה להקים מערכת מוניות אוטונומית אבל לא רוצה להקים חברה בישראל, ועו"ד ראובני השיבה כי היא תצטרך חברה בישראל.

עוד עסקה הוועדה בסעיף שמגביל את מספר כלי הרכב שיוכלו להשתתף בניסוי. טופורובסקי שאל את נציגי משרד התחבורה לפי מה הציעו להגביל את המספר ל-400. עו"ד ראובני השיבה כי הכוונה הייתה שיהיה מספר רכבים מוגבל כי לא ניתן לדעת מה ההשפעה על גודש התנועה, אך מספר מספיק שיאפשר פעילות של כמה מפעילים. טופורובסקי הזכיר כי בדיון הקודם ביקש יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, להגדיל את המספר ל-500 והוא מקבל את הצעתו. הוועדה אמנם לא הצביעה על הסעיף, אך מסתמך כי בקשתו של היו"ר ביטון תתקבל.

הוועדה לא סיימה היום את הדיון בכל סעיפי ההצעה ובסיכום הדיון שב חה"כ טופורובסקי וביקש ממשרד התחבורה למצוא דרך שלא תעכב את החקיקה בגלל תקנות או כל דבר אחר. הוא אף הציע לשקול לקצוב זמנים להתקנת תקנות ולקיום התייעצויות הדרושות בחקיקה. "ארצה שהניסוי יצא לפועל כמה שיותר מהר, ואם הממשלה רוצה להתחיל את הניסוי ביוני לא אנחנו נעצור אותה", אמר.

צילום: pixabay
Back to top button