חדשות הארץמבזקים

התכנסה הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק הסדרת השימוש בקנאביס למטרות רפואיות

הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק הסדרת השימוש בקנאביס למטרות רפואיות בכנסת, בראשות חה"כ שרן השכל, קיימה היום (שלישי) דיון בהשתתפות רופאים ונציגי קופות החולים, במהלכו עלו הבעיות והאתגרים איתם נאלצים הרופאים להתמודד בבואם לטפל בצרכני קנאביס לצרכים רפואיים.

בישיבה עלו מספר בעיות שחזרו ובהן: הליך מסורבל וארוך עד לקבלת אישור לבצע מחקרים קליניים בקנאביס בבני אדם או בבעלי חיים; מחסור במידע, הדרכות והכשרות בתחום זה; התמודדות עם תופעות של התמכרויות בקרב מטופלים; מחסור בכלים אובייקטיבים להערכת תגובת המטופל לטיפול; שוני במוצר המסופק למטופל בכל טיפול (בשל הרכב שונה במקצת של החומר הפעיל); עלויות גבוהות מידי של הטיפול והחשש שהמטופל לא יוכל להמשיך לשלם עבור מוצרי הקנאביס הרפואי והרופא יאלץ להפסיק טיפול; חשש של הצוותים הרפואיים להיות חשופים לאלימות מצד מי שנזקק לטיפול בקנאביס רפואי ועוד. ד"ר יגאל לוריא חיון, מנהל המרכז לחקר קנאביס רפואי ברמב"ם, טען כי אין מספיק ידע בתחום על תגובות בין-תרופתיות כאשר משלבים טיפול בקנאביס עם טיפולים נוספים, וכי נחוץ סיוע של המדינה בתקצוב מחקרים רפואיים בתחום.

צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ד"ר לוריא ציין מחקר שהתבצע על ידי ד"ר אילון אייזנברג שעקב אחר 1,000 חולי כאב עם רישיון לקנאביס. מה שמשך לדבריו את תשומת הלב, מעבר לשיפור באיכות חיים, דיכאון והפרעות שינה, הוא שבקרב חולים שהיה להם רישיון לקנאביס, השימוש באופיאטים ובמורפין ירד באופן סטטיסטי ב-40%.. פרופ' גיל בר סלע, יו"ר האיגוד הישראלי לאונקולוגיה קלינית ורדיותרפיה המליץ שהרופאים המוסמכים לטפל בקנאביס רפואי יקבלו מגורם מוסמך (משרד הבריאות) עלון חודשי שיפרט את כל החידושים והמחקרים בתחום.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ד"ר ורד חרמוש, יו"ר האגודה הישראלית לרפואה גריאטרית, הדגישה את חשיבות ההכשרה המקצועית לרופאים: "יש חוסר ידע וחוסר ביטחון בקרב רופאים רבים שנוגע להשפעה של הקנאביס הרפואי על המטופל", אמרה ד"ר חרמוש. פרופ' עמוס קורצ'ין, יו"ר המועצה המדעית של עמדא לקידום נושא הדמנציה, ביקש להחריג את סוגי הקנאביס מקבוצת הסמים המסוכנים: "מהאופיאטים מתים בכל שנה עשרות אלפים בארה"ב וגם בארץ מתים משימוש, ואילו מקנאביס אין מתים. הקנבידיאול שאין לו השפעה פסיכו אקטיבית צריך להיות מוגדר ככל תרופה אחרת ולא כסם".

ד"ר ליאורה שכטר: "מנהלת תחום כאב בקופת חולים מאוחדת אמרה כי היא גאה לומר שמאוחדת היא הקופה היחידה שפתחה מוקד למבוטחיה שמטופלים בקנאביס רפואי. היא התייחסה בין דבריה לתופעת ההתמכרויות: "אנחנו רואים מקרים שצריכים טיפול בהתמכרויות ובתופעות לוואי. השימוש צריך להיות מאוד מושכל ואחראי כדי שלא נמצא את עצמנו בהתמכרות כמו של האופיאטים". הרופאים מחו על החיוב שלהם לחתום על תצהיר המטיל עליהם אחריות למעשי המטופל. "נכון לעכשיו מטופל שאני נתתי לו רישיון ויהיה מעורב בתאונת דרכים הרישיון של כל אחד מאיתנו הרופאים נמצא בסכנה וזה לא הגיוני. אני מבינה לליבם של עמיתיי שאינם מוכנים לשים את החתימה שלהם על מסמך שמסכן אותם באופן אישי ולא בצדק", אמרה ד"ר שכטר. עוד אמרה ד"ר שכטר שאין הנחיות ברורות ממשרד הבריאות, לדוגמה, לגבי היכולת של מטופלים בקנאביס רפואי לנהוג או לשאת נשק לאחר השימוש בקנאביס. "אם היק"ר נותן רישיון, מדוע הרופא צריך לחתום על הטופס של האחריות. צריך לבטל את הטופס או לגלגל את האחריות על המטופל, וצריך תשובות חד משמעיות לשאלות שהרופאים שואלים".

צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ד"ר איתי בסר, יו"ר אילסם, מנהל מרפאת מבוגרים, המרכז לבריאות הנפש בבאר שבע: "קנאביס הוא חומר שבהחלט יודע למכר. לא צריך לעשות השוואות בין קנאביס לאופיואידים – לכל אחד יש צרות משלו. 10-20% ממי שצורך קנאביס לצרכים רפואיים עונה על הקריטריונים של התמכרות. אני רואה את האנשים עם ההתמכרות המאוד קשה".

ד"ר מיכל שני, יו"ר איגוד רופאי המשפחה: "הקנאביס הוא לא תרופת קסם, אבל כל אחד שכואב לו רוצה קנאביס רפואי, ואי אפשר להתעלם מהפיל שבחדר של שימוש לרעה. קצת קשיחות וקצת בירוקרטיה היא חלק מהדרך למנוע מהתהליך להפוך לבעיה שיש ממגיפת האופיאטים".

יו"ר הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק הסדרת השימוש בקנאביס למטרות רפואיות בראשות ח"כ שרן השכל, סיכמה את הדיון הארוך ואמרה כי כל ההיבטים שהציגו הרופאים יבואו לידי ביטוי בהצעת החוק. היא קראה למשרד הבריאות לבטל באופן מידי את הטופס המטיל אחריות על הרופא המטפל: "נוודא שבהצעת החוק זה יירד מהפרק. רופאים לא צריכים לפחד לכתוב מרשם". עוד אמרה כי תקיים דיון נפרד בנושא ההתמכרות לקנאביס לצרכים רפואיים על מנת לתת לכך את המענה הנכון."

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח