חדשות הארץמבזקים

"מפקירים את ההיסטוריה של עמנו": יוסי דגן סייר עם שר התרבות באתר היהודי שנהרס בהר עיבל

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, נפגש השבוע עם שר התרבות והספורט, חילי טרופר והממונה על רשות העתיקות, לסיור בהר עיבל, על מנת שיראו את הנזק שגרמו הפלסטינים לאתר המורשת היהודי. "זה בידיים שלכם, אנחנו מאבדים את ההיסטוריה של העם היהודי". אמר דגן.

עוד הוסיף דגן ואמר: "אין תזכורת פיזית גדולה מהתנ"ך מתקופת יהושע כמו המקום הזה. מצד אחד מתרחב הלב להיות כאן ולהרגיש את ההיסטוריה בידיים כפשוטו, ומצד שני, להגיע לכאן ולראות את הוונדליזם ואת השברים באתר המזבח וגם את השרפות שנעשות כאן פעם אחר פעם. כאשר זה מצטרף לפגיעה הקשה מאוד לפני כחצי שנה בחומה שמקיפה את המזבח זה מצער וחמור. האתר הזה מופקר כיום לידיים של הרשות הפלסטינית. ויש לנו אחריות כעם, כממשלה, וכמועצה, שאמונים על האזור הזה, לשמור עליו ולמנוע את ההרס של ההיסטוריה שלנו. ואת ההרס התרבותי של הציוויליזציה האנושית בכלל".

צילום: אליחי מנחם – דוברות שומרון

שר התרבות, חילי טרופר, הודיע כי יגבירו את המאבק בתופעה: "ביקרתי במזבח יהושע בהר עיבל, אתר היסטורי וארכיאולוגי רב מעלה והתוודעתי לפגיעה במקום. לצערי זו לא פעם ראשונה שמתבצע במקום ונדליזם ובימים אלה אנו מקדמים מהלכים להגברת המאבק בשוד עתיקות ובפגיעה באתרים ארכיאולוגים ביהודה ושומרון. מנכ"ל רשות העתיקות אלי אסקוזידו יחד עם משרד הביטחון וצה"ל מחזקים את שיתוף הפעולה בפעילות חשובה זו ואני מקווה שנראה תוצאות כבר בקרוב."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בדו"ח שהכין ארגון "שומרים על הנצח" ניתן לראות שבירה של הקירות נפילה של האבנים אל תוך המזבח בצד המזרחי שלו. נזק נוסף נמצא בסובב של המזבח, בפינה הדרום-מערבית שלו שם נראו התמוטטות של אבני הסובב בחיבור לכבש ובמת המזבח וכן קריסה של החלק העליון בקיר. נזק נוסף חדש שנמצא במקום נמצא בפינה הצפון מזרחית של המזבח שם נראו קריסה של קרן המזבח והתמוטטות למרגלות המבנה.

במועצה אזורית שומרון, שמזבח יהושע נמצא בתחום שיפוטה, מודאגים מאוד מהתמונות המתפרסמות בדו"ח. מדובר בנזקים שנעשו בידי אדם הנובעים מהפקרת המקום, ללא שמירה סבירה כיאה לאתר היסטורי בסדר גודל הזה, מביא להריסה זוחלת של אחד השרידים היחידים בעולם לתקופת ההתנחלות וכניסת עם ישראל לארצו לפני למעלה מ 2000 שנה, ואתר פולחני נדיר בעל ערך ייחודי למדע. אירוע זה מצטרף לאירועים קודמים של פגיעה במקום. בסרטון שפרסמה עיריית עסירה א־שמאליה לפני כעשרה חודשים נראו טרקטורים גדולים שפוגעים בחומת האתר המקיפה את המזבח. אבני החומה נגרסו לחצץ לסלילת כביש שמקדמת הרשות הפלסטינית.

מקואליציית הארגונים להגנה על עתיקות ישראל 'שומרים על הנצח' נמסר: "מדובר באחד משרשרת אירועים שישראל מתנערת מאחריותה בעוד אתרים מקראיים וחשמונאיים נמחקים לנו מול העיניים. בושה וחרפה לעם היהודי ולממשלת ישראל. מוחקים לנו את התנ"ך. אנחנו קוראים לראש הממשלה ולשר הביטחון להתערב מיידית ולהורות על כניסה מיידית לשיקום מקצועי ארכיאולוגי של האתר לפני שיהיה מאוחר מידי. הכתובת על הקיר. דין המזבח כדין הכותל המערבי, לפחות".

צילום: אליחי מנחם – דוברות שומרון
ארכיון. צילום: רועי חדי

תגובה אחת

Back to top button