כלכלהמבזקיםפוליטי / מדיני

יו"ר ועדת החוקה: "אם יהיה גל שישי לא נאשר הגבלות ללא תכנית סיוע לענף התיירות"

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (שלישי) ישיבה משותפת עם ועדת החוקה חוק ומשפט, לדיון מיוחד בתמיכת המדינה בעסקים מענפי התיירות, התעופה והפנאי שנפגעו בשל הקורונה. במהלך הדיון התייחס יו"ר ועדת החוקה, ח"כ גלעד קריב, לאמירותו של שר האוצר אביגדור ליברמן לעובדי ענף התיירות. ח"כ קריב אמר לעובדי הענף: "אנחנו מבקשים מכם לא להחליף מקצוע, אנחנו מאמינים בענף ובנחיצות שלו. זה התפקיד שלנו לגרום למדינה להבין שאם סוגרים את השמים התפקיד שלה הוא לסייע למי שנפגע".

את הישיבה פתח ח"כ איתן גינזבורג, שאמר כי המגבלות שהוטלו השנה היו מוצדקות, אבל ראוי היה לחשוב על ההשפעה שלהן על מי שהושפע מכך באופן ישיר. ח"כ מאזן גנאים הוסיף כי אם המדינה קשה, אז בחברה הערבית קשה כפליים. ח"כ סימון דוידסון אמר כי שוחח עם שר התיירות יואל רזבוזוב, בעקבות פתיחת השמיים, והוסיף כי צריך לשמור על השמיים פתוחים כי זה מה שיציל את ענף התעופה. הוא הוסיף כי הממשלה הסמיכה את שרי התיירות והאוצר להגדיל את הפיצוי לענף התעופה.

סמנכ"ל משרד התיירות, פיני שני, אמר כי בשבוע שעבר אושר סיוע נוסף למארגני תיירות נכנסת ולמורי הדרך, והוסיף כי הוא מקווה שבשבועיים הקרובים יפורסמו מנגנונים שיאפשרו להם לצאת לדרך ולהדריך סיורים בשיתוף רשות הטבע והגנים. עוד אמר שני כי אושר סיוע של 150 מיליון שקל נוספים לענף המלונאות, וניתנה אפשרות לעובדי ענף התיירות לקבל קורסים להכשרה מקצועית של זרוע עבודה במשרד הכלכלה. ח"כ עאידה תומא סלימאן שאלה אם מי שכבר לקח קורסים במקומות אחרים יקבל החזר, ושני השיב בשלילה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנכ"לית התאחדות המלונות, יעל דניאלי, אמרה כי הענף מאבד עובדים רבים וסובל ממצוקת מזומנים קשה. היא הסבירה כי מועד החזר ההלוואות שנלקחו מהבנקים הגיע, ובעוד המפקח על הבנקים הוציא מכתב לאפשר דחייה נוספת בשטח זה לא קורה ומנהלי המלונות נדרשים להחזיר הלוואות כשמצוקת המזומנים קשה מנשוא. יו"ר אגודת מורי הדרך, גנית פלג, אמרה כי התקציב שניתן לשילוב מורי דרך ברשות הטבע והגנים לא מספק ומאפשר 5 ימי הדרכה בשנה בלבד, וכי חלק מההכשרות המקצועיות לא יתאימו.

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

אלון וקנין, בעלים של חברת הפקה ותיירות לחברות שיוצאות מהארץ לכנסים בחו"ל, אמר כי התחום למעשה נסגר כשראש הממשלה המליץ שלא לטוס, והעסקים נשארו ללא הכנסה ובלי שום סיוע. "משרד התיירות לא אחראי על תיירות יוצאת, משרד הכלכלה לא נותן לנו מענה ויש קריסה כוללת בתחום התיירות היוצאת", אמר. מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות, טלי לאופר, הוסיפה: "שידע כל מעסיק שבעת צרה ממשלת ישראל תנטוש אותו. זו קריאתנו האחרונה, כל יתר ענפי התיירות מקבלים סיוע ואנחנו מופלים". סמנכ"ל אל על, שלומי עם שלום, אמר כי ביום שאחרי המשבר חיים לחוקק את חוק עידוד התעופה.

יו"ר ועדת החוקה קריב אמר בתגובה כי תכנית הסיוע לא נולדה מרצונה הטוב של הממשלה, אלא מאיום של ועדות הכנסת להפסיק לאשר הגבלות קורונה. "ליבי כבד בדיון הזה על אופן התארגנות הממשלה", אמר. ח"כ צבי האוזר אמר כי בעתיד המדינה תוכל לקלוט 10 מיליון תיירים בשנה ואסור שהמשבר ירחיק אותנו מהיעד הזה, לכן חייבים לוודא שימור של תשתיות התיירות הפיזיות והאנושיות.

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

יו"ר ארגון מורשת דרך, יונתן שפירא, אמר כי מהאחד ביולי סגרו לא רק את השמים אלא גם ביטולו את פעילות מורי הדרך ומאז הם ללא הכנסה. ח"כ קריב שאל האם ניתנו מקדמות, ושפירא השיב: שר האוצר הציע לנו להחליף מקצוע ונתנו לנו הסבות שהם זריית חול בעיניים. ח"כ קריב הגיב: "אנחנו מבקשים מכם לא להחליף מקצוע, אנחנו מאמינים בענף ובנחיצות שלו וזה התפקיד שלנו לגרום למדינה להבין שאם סוגרים את השמים התפקיד שלה הוא לסייע למי שנפגע".

ח"כ קריב הוסיף כי כיו"ר ועדת חוקה תמך והוא עומד מאחורי הצעדים המהירים של הממשלה בראשית גל האומיקרון, שהצילו חיים, והוא לא מבקר את ההחלטה לסגור את השמים. אך עם זאת אמר כי הממשלה הייתה צריכה בקביל להציע תכנית סיוע. הוא הוסיף: "ככל שהממשלה מעוניינת שנמשיך לגבות אותה בשמירה על מערכת הגבלות מסוימת חייבת לבוא תכנית סיוע ופיצוי, ואם יהיה פה גל שישי ועוד הגבלות לא יהיה גרייס מהכנסת לממשלה. יש לכם את כל הסימנים המעידים לגל הבא. השאלה הראשונה תהייה מה תכנית הסיוע שהפעלתם. תראו את זה כגרייס של ועדות הכנסת לממשלה, לגל הזה שהתרגש עלינו כמעט בהפתעה".

ח"כ יעקב אשר אמר כי צריך שיהיה תעריף ברור לפיצוי לכל ענף לפי ימי הגבלה, ואז אפשר יהיה להפעיל את המערכת בקלות וגם לאפשר ודאות למשק.

נציגת אגף התקציבים באוצר, נעם דן, הציגה את מתווה הסיוע שאישרה הממשלה ואמרה כי תקציב הסיורים למורי הדרך גדל מ-5 ל-25 מיליון שקלים. ח"כ קריב ביקש לדעת כמה אנשים יקבלו מענה והאם מורי הדרך יוכלו לקבל מקדמה, סמנכ"ל משרד התיירות שני אמר כי הוא מקווה שהנוהל יפורסם תוך שבועיים. ח"כ קריב מתח על כך ביקורת, ואמר כי אנחנו כבר 6 שבועות בתוך גל האומיקרון וזה זמן רב מדי. שני השיב כי מספר מורדי הדרך שזקוקים לסיוע הוא נעלם וקריב דרש תשובה בכתב.

יו"ר ועדת החוקה קריב סיכם את הישיבה ואמר כי דרוש דיון המשך. הוא הוסיף ואמר לנציגי הממשלה: "קחו בחשבון שבפעם הבאה שתבואו לאשר מדינות אדומות התשובה תהייה לא. כשסוגרים שמים ומונעים יציאת אנשים למדינות זרות אז צריך לומר שאותם ענפים שקשורים לפעולה הזו צריכים לקבל פיצוי. הפעלתם מנגנוני תפוסה במלונות, למה לא עשיתם את זה לסוכני נסיעות? אני מודיע שתיירות ואוצר לא נתנו תשובה ראויה לסוכני נסיעות. המלצתי לישבי ראש הוועדות תהייה לדרוש מתן תשובה יותר ראויה לתתי הענפים האלה. ברור שכל המשק נפגע אבל, לטעון שסגירת שמים פוגעת באופן שווה בכל מי שקשור לתיירות זה לא רציני".

Back to top button