חדשות הארץמבזקים

רואים לו בעיניים: הקרנף טופאק עבר הליך רפואי מורכב בספארי

טופאק, קרנף רחב שפה בן 5 וחצי השוהה בספארי ברמת גן, סובל מדלקת כרונית בעינו. עוד כשהיה בן שנתיים המטפלים שמו לב שהוא סובל מהפרשה בעין שמאל ומכיוון שמדובר בבנה של טנדה הקרנפית שלנו שסבלה שנים רבות מדלקת עיניים כרונית, עלה חשש שטופאק סובל מאותה בעיה. בשלב הראשון הוא הצטרף לטיפולים של אמו ועבר שטיפות וניקוי יומיומי בעין. 

כדי לערוך טיפולים כאלו יש צורך להרגיל את הקרנף לנוכחות המטפלים ולטיפול הרפואי, תהליך איטי וארוך של הרגלה ורכישת מיומנות של הצוות אך במקרה של טופאק שנשאר צמוד לאמו לא היה קושי משום שהוא היה מורגל לטיפולים כאלו מגיל מאוד צעיר. 

כבר לאחר מספר טיפולים ניכר שיפור משמעותי בעינו והצוות התמלא באופטימיות זהירה. טופאק נשאר תחת מעקב של המטפלים ולמשך תקופה ארוכה המצב נרגע. לאחרונה, המטפלים שוב שמו לב לאדמומיות בלחמית העין ובשלב מאוחר יותר גם לנפיחות ולאבצסים. 

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לאורך תקופה ארוכה, המטפלים יחד עם הצוות הרפואי של הספארי, ניסו שלל תרופות ופרוצדורות רפואיות על מנת לעזור לעין להחלים, טיפולים קונבנציונליים לצד טיפולים טבעיים, אך הטיפולים עזרו רק לפרקי זמן קצרים. 

צילום: שי פרי

בסוף השבוע שעבר, ד"ר יגאל הורוביץ וצוות מרפאת הספארי יחד עם וטרינרים מומחים לרפואת עיניים מבית החולים הווטרינרי האוניברסיטאי, ד"ר רון עופרי, ד"ר אורן פאר וד"ר ליונל סבג, ניתחו את עינו של טופאק כדי להסיר את העפעף השלישי, שהיה המקור לדלקת העיניים שלו. 
הניתוח נערך בטשטוש ולא בהרדמה מלאה, כשהקרנף ער ועומד בזמן קבלת הטיפול הרפואי. טופאק הורגל מבעוד מועד לגדרה הטיפולית בסוואנה האפריקאית וצוות רופאי העיניים בשיתוף צוות הווטרינרים של הספארי, הסירו את העפעף השלישי.

על ההרדמה הופקדה ד"ר יעל שילה בנימיני מומחית להרדמה גם היא מבית החולים הווטרינרי האוניברסיטאי. העפעף השלישי הוסר בהצלחה ונשלח למעבדה פתולוגית בארה"ב לאבחנה סופית.

צילום: שי פרי

כעת, טופאק מתאושש בגדרה תחת עיניהם הבוחנות של המטפלים עד להתאוששות מלאה וחזרה לסוואנה הפתוחה למשפחתו ולחבריו.

קרנפים רחבי שפה נמצאים בסכנת הכחדה ממשית ובספארי שלוקח חלק בתכנית הרבייה שלהם עושים מאמצים עילאיים על מנת לשמר את המין המיוחד הזה.

צילום: שי פרי
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח