חדשות הארץמבזקים

משרד הבריאות: "פועלים להרחיב את כמות הבדיקות, אך מגיעים לקצה גבול היכולת"

ועדת הבריאות של הכנסת אישרה היום (שני) את בקשת משרד הבריאות לשנות את הוראת השעה הנוגעת לנגיף הקורונה, וקבעה כי:

  1. אדם מחוסן או מחלים שנחשף לחולה מאומת, יידרש לבידוד עד שיקבל תוצאה שלילית בבדיקה מהירה בתחנת בדיקה רשומה. הבדיקות יהיו במימון המדינה.

  2. אם קיבל אישור החלמה לפי בדיקת PCR חיובית במהלך 30 הימים שקדמו למגע ההדוק, לא יידרש לבצע את הבדיקה הנ"ל.

  3. אדם מחוסן או מחלים שמטפל בקטין חולה מתחת לגיל 12, או בחסר ישע חולה, חייב בבידוד עד לתוצאה שלילית בבדיקה שיבצע ביום האחרון לבידוד החולה. עם זאת, אם אותו אדם נמצא עם החולה רק בחלק מזמן הבידוד של החולה, יוכל לצאת מהבידוד כעבור שבוע, אם יימצא שלילי בבדיקה שתתבצע ביום האחרון לשהייתו עם החולה.

  4. חובה לעטות מסיכה גם בשטח פתוח בהתקהלות של מעל 50 איש.

  5. מי שביצע בדיקת PCR טרם כניסתם של סעיפים אלה לתוקף, יוכל להשתחרר מבידוד ולא יצטרך לבצע בדיקה נוספת.

סעיפים אלה, אשר אושרו על ידי הממשלה, נכנסו לתוקף כבר ביום חמישי החולף וכעת הוועדה מאשרת אותם סופית.

במהלך הדיון אמרה ראש מטה בריאות הציבור במשרד הבריאות, אילנה גנס: "אנחנו מגיעים לקצה גבול היכולת, ועומדים על 170 אלף בדיקות ביממה. בימים הקרובים נוכל לעלות ל-200 אלף בדיקות, אולם התשובות עליהן יתקבלו תוך 36 שעות. הבעיה היא לא בכמות הדגימות הנלקחות, אלא במספר המעבדות היכולות לפענח אותן".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד הוסיפה גנס, כי תוך פרק זמן קצר כמות בדיקות האנטיגן שבוצעו בישראל שילשה את עצמה: מ-15 אלף בדיקות ביממה ב – 22 בדצמבר – ל-46 אלף בדיקות ביממה בראשון בינואר. החל מ 18.8.21 ועד היום בוצעו 3,235,851 בדיקות אנטיגן בישראל.

גנס התייחסה לדיוק תוצאות בדיקות האנטיגן לעומת ה-PCR וציינה כי "אין ספק שבדיקת ה- PCR מדויקת וטובה יותר: אנטיגן פחות רגישה לחולה לא סימפטומטי (רגישות של 65%). אבל אין לנו יכולת להרחיב עוד את בדיקות ה-PCR, ובמסגרת ניהול הסיכונים, אנחנו מעדיפים להחיל בדיקות אנטיגן על אוכלוסיית מחוסנים ומחלימים. גם אם פספסנו, אנחנו מבינים שלא נוכל לסגור הרמטית את ההתפשטות". גנס הדגישה שאדם המקבל תשובה חיובית בבדיקת אנטיגן, יקבל תשובה חיובית גם ב-PCR, בסבירות של 95%.

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ טטיאנה מזרסקי, התריעה מפני סכנת הידבקות בשל הצפיפות בתורים לבדיקות. על כך השיבה גנס: "מרבית העמדות הן דרייב-אין. בנוסף, אנחנו מרחיבים את הפריסה והכמות של העמדות".

לשאלת חברי הוועדה, הבהיר היועץ המשפטי של מינהלת האכיפה הארצית במשרד לבטחון פנים, עו"ד אורי בוצמנסקי, כי אכיפה על עטיית מסיכה תתבצע רק במצבים בהם ניתן לדעת באופן ברור כי מספר המתקהלים עולה על 50 איש. "מיום חמישי האחרון ועד היום ניתנו 2,387 דו"חות על אי עטיית מסיכה, במקומות פתוחים וסגורים גם יחד", עדכן בוצמנסקי.

ארכיון. צילום: דוברות כללית
Back to top button