כלכלהמבזקים

ועדת הכלכלה אישרה את מכסות הביצים: כ-3 מיליארד ייוצרו בשנת 2022

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות חה"כ מיכאל ביטון, אישרה היום (חמישי) את תקנות מכסות הביצים לשנת 2022, לפיהן נקבע כי המכסה הכוללת לייצור ביצי מאכל בישראל בשנה הבאה תעמוד על 3.055 מיליארד ביצים. בעקבות זאת נקבע עוד כי תהייה תוספת של 785 מכסות חדשות בהיקף של חצי מיליון ביצים כל אחת. עוד אושר כי תוספת למכסות למגדלים ותיקים תינתן בהתאם לעמידה בשורה של תנאים, בהם עמידה בדרישות חוק צער בעלי חיים ובכך ששטח המחייה של כל מטילה יהיה לפחות 750 סמ"ר.

היו"ר ביטון אמר לפני ההצבעה כי יש נכונות עתידית של שר החקלאות וצוותו לגלות בעתיד גמישות, כחלק מהמשא ומתן על רפורמה כוללת בענף ההטלה. השר פורר אמר כי "ההסכמה היא שאין הסכמה ונמשיך לדבר על התקנות במסגרת הרפורמה הכוללת בענף ההטלה". חה"כ אורי מקלב העיר כי זו לא הסכמה זו הכנעה. התקנות אושרו לבסוף בתמיכת היו"ר ביטון וחברות הכנסת נירה שפק, יסמין סאקס פריסמן ולימור מגן תלם, כאשר חה"כ מקלב הצביע נגד.

עוד אמר מקלב כי המגדלים צריכים לחיות בחוסר בהירות וביטחון, איך ינהגו איתם השר והמשרד. הוא הוסיף כי "יש פה נציגים של מפלגות שהחקלאים סמכו עליהם, יש פה כניעה של הקואליציה. כשאנחנו היינו בקואליציה מנענו רפורמות כאלה שהולכות לפגוע בהם. הם יודעים שהייתה להם אוזן קשבת".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנכ"ל ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ, השתמש במילים קשות מאוד ואמר: "אני מרגיש כמו נאנסת וזה אונס פוליטי. אנחנו שותקים כי אנחנו מבינים את האיום אם התקנות לא יעברו. לא חוויתי את זה בחיי, אבל זה לא אני זה 3000 מגדלים, אנשים מבוגרים, חולים שזו כל פרנסתם ואנחנו מצטרפים לקבוצה שנאנסה לראשונה אי פעם בחייה".

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, אמר: "פנינו קדימה ונמשיך להיאבק. החברה האלה יושבים 60 שנה על גבול לבנון, מול החזיבאללה ושומרים על הגבול. אם כל הכבוד לאבירי המשק החופשי, הליברטריאנים ופורום קהלת, החקלאות והחקלאים הם חלק מחגורת הביטחון והמגן גם של המזון וגם של החיים במדינת ישראל. לא נקבל התבטאויות כאילו שפעת העופות יש לה קשר לטיב הלולים". הוא הוסיף כי הוא מקווה שבסוף יגיעו הצדדים לפשרות."

חה"כ נירה שפק הגיבה לדברים שאמר חה"כ מקלב וציינה כי מאבק החקלאים הוא לא כלי ניגוח כחלק ממאבקי הקואליציה והאופוזיציה. "לא אכפת לך מהחקלאים יותר ממני", אמרה שפק למקלב, והוסיפה: "זה יום קשה לי, אני באה ממשפחה שיש בה חקלאים שמעבדים את הקרקע על הגבול מול סג'עייה. שאף אחד לא ילמד אותי מה זה חקלאות. זה יום קשה כי השיח נהייה קשה, ולא טוב לי שהחקלאים הפכו לאויב. הצבעתי לא בלב שלם".

השר פורר אמר: "אני יודע שהאווירה קשה והתחושות קשות ויש כעס. לי חשוב להבהיר שאף אחד לא יחשוב שיש כאן מגמה או רצון לפגוע בחקלאים, אלא בדיוק הפוך. לייצר שינוי שדורש דיונים. רציתי להגיע עם תוצרת כללית גדולה ומשמעותית בהסכמה, שתיתן לענף אופק. ההגעה מדי שנה לוועדה עם אותם מריבות היא מבזה, לא נכונה והפוך ממה שאנחנו רוצים. חשבתי שמגיעים להסכמה, לכן אני אומר לחברים אין פה מנצחים ומפסידים. התקנות עוברות כי יו"ר הוועדה התחייב שיעברו לפני סוף השנה ומבחינתי המו"מ הזה כדי להגיע לרפורמה נמשך, ואם ידרשו שינויים נדע לעשות אותם גם כאן. אני מקווה שניפגש פה עוד שבוע".

נציג המגדלים שמעון ביטון אמר בתגובה לדברי השר פורר: "ההסכמה היחידה שהיום אתה קברת את החקלאות ואת כל מגדלי המטילות במדינת ישראל". מזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח, הוסיף: "התנהלות השר ביזתה את כל חקלאי ישראל. אני רוצה להודות ליו"ר הוועדה על השעות והימים שהשקיע וניסה למצוא פתרונות מתוך, הבנה שלא קיימת במקומות אחרים, על חשיבות החקלאות".

היו"ר ביטון סיכם את הדיון בלב כבד ואמר: "צר לי שהולכים לשבת אחרי שבוע סוער כזה, בניסיון להביא הסכמות קיוויתי שנצא באווירה טובה, יוצאים עם תקנות מאושרות אבל עם משבר. תקנות שלא עולות בקנה אחד ע היכלות של כל הצדדים לחיות איתם בשלום. זה שהתקנות מאושרות זה לא מחייב לבצע כל מספר שמופיע בהם. זה מחייב לפעול בשום שכל והדרגתיות. קיבלתם סמכויות ואתם אומרים שאתם פתוחים לשנות זה אומר שתפעלו בהיגיון. אני מברך על האמירה של שר החקלאות שהוא פתוח לשנות מה שכתוב כאן ואני מקווה שזה יקרה. אנחנו עם המגדלים באש ובמים ולא הייתי מצביע אם הם לא היו מאשרים זאת כדי לא להשאיר את הענף באי ודאות. ההישג שהענף פועל תחת תקנות, חוסר ההשיג שזה מעל הראש של המגדלים."

לסיום אמר ביטון: "אם תצליחו תוך ימים או שבועות לחזור להביא תיקוני חקיקה ומספרים אחרים דלתנו פתוחה. לא נכון שמעל הקואליציה תרחף עננה של ויכוח על הרפורמה בחקלאות, זה מזיק ליכולת של הממשלה לעבוד. אני קורא לשר, המצב לא טוב והכל על כתפך וגם אם זה התחיל רע זה יכול להיגמר טוב. תעמיקו כבר בראשון ותביאו תוצאה טובה יותר. תם ולא נשלם, הולכים הביתה עם חמיצות. אבל עם יכולת לתקן בשבועות הקרובים".

צילום: pixabay
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח