חדשות הארץמבזקים

מוקד התפרצות נוסף של שפעת עופות במושב בעמק יזרעאל; 5,500 תרנגולות התגלו כנגועות

מוקד התפרצות נוסף של שפעת עופות בישראל: במושב ברק, שבמועצה האזורית עמק יזרעאל התגלה לול מטילות אורגני, ובו כ-5,500 תרנגולות הנגועות בשפעת עופות מזן H5N1. החווה המייצרת כ-100 אלף ביצים אורגניות בחודש, המהוות כ-2.4% בלבד מהשוק האורגני. כזכור, שר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר, הנחה את עובדי משרדו להגדיל את מכסות הביצים הקיימות בקרב מגדלים ותיקים, ובמקביל לפעול לפתיחת השוק לייבוא. זאת, על מנת למנוע מראש תרחיש של מחסור בביצים במהלך החודשים הקרובים.

משרד החקלאות מנהל חפ"ק בין-משרדי שהוקם לצורך הטיפול באירוע מתגלגל של תחלואת שפעת עופות בצפון הארץ. בשלב זה השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות מנהלים במקביל מספר מוקדי התפרצות פעילים: באגמון החולה בקרב עופות בר; במושב מרגליות בקרב תרנגולות מטילות; וארבעה מוקדי תחלואה של תרנגולי הודו לפיטום בנאות גולן, גבעת יואב, רם-און ועין החורש. כל המוקדים הפעילים בודדו, ומשרד החקלאות ממשיך לנטר באופן אקטיבי חוות באזור כדי לבער את המחלה ולמנוע את המשך התפשטותה. יצוין כי במוקדים הקודמים, בכפר ברוך, קיבוץ עין צורים, אביגדור, מעיין צבי ונהלל, טיפול משרד החקלאות הסתיים זה מכבר.

במשרד החקלאות מסבירים כי שפעת העופות היא מחלה נגיפית קטלנית ביותר לעופות. השנה, לפי המשרד, אנו עדים להיקף תחלואה נרחב במיוחד, שככל הנראה נובע מנוכחות מאסיבית של עופות בר נודדים הנגועים במחלה, ומפיצים אותה במרחב. לאור זאת, מגדלי העופות והציפורים נדרשים למשנה זהירות. על כל מקרה חריג של תמותה או תסמינים מיוחדים יש לדווח מיד לווטרינר המטפל, לשירות הווטרינרי האזורי ולשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות. אין להשליך פגרי עופות בצורה לא מוסדרת. הדבר עלול לגרום לתחלואה של חיות בר וחיות מחמד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כאמור, גם במקרה זה, כמו במקרים קודמים השנה, מדובר בשפעת עופות מזן H5N1, שעלול לגרום בסיכון נמוך לתחלואה בבני אדם. משרד החקלאות שב ומזכיר לציבור להקפיד על צריכת מוצרי עוף וביצים רק לאחר בישול, כיוון שטיפול בחום גבוה (בישול, אפייה, טיגון) משמיד את כלל החיידקים והנגיפים בעופות. במשרד מציינים כי המלצה זו תקפה בשגרה, וכעת ביתר שאת.

שר החקלאות, עודד פורר, אמר: "אנחנו מנהלים אירוע מתגלגל ומורכב, שמחייב משאבים רבים. הנחיתי את הצוותים המקצועיים להמשיך ולפעול בכל האמצעים הקיימים וככל שנדרש, במטרה למנוע את התרחבות התפרצויות הנגיף. במקביל, זה מכבר פתחנו את יבוא הביצים ללא מכס, ואדאג שלא יהיה כל מחסור בביצים. אני קורא לציבור לשמור על קור רוח, ולהימנע מצריכה עודפת. תבניות הביצים יישארו על המדפים ואנו נתגבר את הכמויות ככל שיהיה צורך בכך".

צילום: freepik
Back to top button