חדשות הארץמבזקיםתנועה ותחבורה

"הקוסם מארץ עוץ" יבחן את חווית הנסיעה ברכב אוטונומי לנשים בנות 60 ומעלה

מה הקשר בין ספר הילדים: "הקוסם מארץ עוץ" (מאת ליימן פרנק באום) לחוויית הנסיעה ברכב אוטונומי של נשים בנות 60 ומעלה?

"נתחיל מהסוף: הטכנולוגיה של רכב אוטונומי, יכולה לאפשר ניידות לא.נשים שעם העלייה בגיל, מפחיתים או נמנעים מנהיגה, מסביר ד"ר אורן מוזיקנט חוקר בצוות המחקר במעבדת המחקר (Mobile-Lab) במרכז לרכב אוטונומי באוניברסיטת אריאל. אך האם חווית הנסיעה ברכב אוטונומי תהיה נוחה ונעימה מספיק כך שהאוכלוסייה המבוגרת תרצה להשתמש בה? זו השאלה שאותה חקר צוות המחקר*".

בחודש הקרוב יחל ניסוי, שמטרתו לבחון את חווית הנסיעה ברכב אוטונומי בדגש על נשים בגילאי 60+, שרבות מהן מפסיקות לנהוג ברכב פרטי ובשל כך ניידותן נפגעת. הניסוי יתקיים ב 21 וב 28 לדצמבר וב 4 לינואר במרכז הניסויים של חברת נתיבי איילון באשדוד. בניסוי ישתתפו נשים מכל הארץ בגילאי 60-75 ויחוו נסיעה ברכב אוטונומי.

קראו גם:  נתניהו: האמירה המתנשאת והמקוממת של גדי סוקניק, שמזלזל באינ...

אחד האתגרים בניסוי הוא לדמות נסיעה של רכב אוטונומי בדרגה 5, המסוגל להתמודד עם מגוון תרחישים למשל עבודות בכביש, ונסיעה במסלול מתפתל (סלאלום). רכבים מסוג זה נמצאים בפיתוח, אולם בשלב זה לא בטוח, שיוכלו להתמודד עם האתגר המורכב של נהיגה בכל מקום ובכל תנאי (למשל נסיעה באזור עבודות בכביש).

עד שהרכב האוטונומי ידע להתמודד עם מכשולים כאלו, באוניברסיטת אריאל בוחנים אפשרות של הפעלת הרכבים מרחוק על ידי מפעילים אנושיים. ממש כמו ש"הקוסם מארץ עוץ", הפעיל את הבובות באולם הקסמים שלו בעזרת חוטים. בניסוי הקרוב מפעילים אנושיים ידמו את הנסיעה ברכב הניסוי באמצעות שליטה ברכב הניסוי מרחוק. הטכנולוגיה של חברת DriveU תאפשר ל"קוסמים" היושבים בחדר בקרה, לצפות במתרחש באמצעות מידע המועבר ממצלמות המותקנות ברכב הניסוי ומועבר דרך רשת התקשורת הסלולרית. הנחיות הניהוג שלהם יועברו חזרה לרכב הניסוי. צוות המחקר יבדוק הן את חוויית ההפעלה של ה"קוסמים" והן את חווית הנוסעות ברכב באמצעות ניתור המדדים הפיזיולוגים ומילוי שאלונים.

קראו גם:  משרד ראש הממשלה: "חמאס הוא זה שאחראי למצבם של האזרחים השבויים''

"למעבר לרכב אוטונומי תועלת רבה, אך הטכנולוגיה עוד לא בשלה, מוסיף פרופ' שרגא שובל דקן הפקולטה להנדסה, אחד הפתרונות, שיאפשרו כבר בשנים הקרובות, ליהנות מהתועלות החברתיות של השימוש ברכב אוטונומי, הוא הפעלה מרחוק באמצעות נהג.ת אנושי.ת, במקרים בהם המערכת האוטונומית נתקלת במצב מאתגר. לשם כך אנחנו בוחנים יישומי שליטה מרחוק בקרב אוכלוסיות שונות".

צוות המחקר: פרופ' שרגא שובל, פרופ' אבירה רייזר, ד"ר אורן מוזיקנט, תהילה הירש, עומר שחק, רועי לביא, מיכל שטיין,מיכל שישא, שירז ישעיהו, אלון וייספלד, וכן עוזרי מחקר נוספים.

המחקר מלווה לוגיסטית, מנהלתית ובטיחותית: חברת נתיבי איילון באמצעות הקבלן המבצע – Blue-White Robotics.

צילום: באדיבות אוני' אריאל

הוסיפו תגובה לכתבה

רוצים לכתוב באתר או לנהל טור?
לחצו כאן ושלחו לנו הודעה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button
דילוג לתוכן