חדשות הארץמבזקים

"לוחם יהודי": נשיא המדינה השתתף באירוע השקת ספר על שם אביו

נשיא המדינה יצחק הרצוג השתתף היום (רביעי) באירוע השקת הספר "לוחם יהודי", על שם אביו, נשיאה השישי של מדינת ישראל, חיים הרצוג ז"ל. הספר הוא מחקר היסטורי מקיף שערך העיתונאי שלמה נקדימון, שהתבסס בכתיבתו על תעודות מקוריות. את הכתיבה השלימו בנו של חיים הרצוג, מיכאל הרצוג, והעורך שלומי חסקי. הספר יוצא לאור לקראת חנוכת מוזיאון הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה המוקם בלטרון.

הנשיא פתח את דבריו על ביוגרפיית אביו ואמר: "את הספר האוטוביוגרפי "דרך חיים" הוא חתם כך: "זכיתי לראות את העם היהודי מגיח מהמעמקים המבעיתים של השואה וממריא אל הגבהים של מדינת ישראל הריבונית, בארץ ישראל". הספר הזה שאנו משיקים היום, "לוחם יהודי חיים הרצוג – חייל ומפקד", מספר בדיוק את הסיפור הזה שבין שואה לקוממיות. בין מוות לחיים. בין ברגן בלזן לישראל ולירושלים. הוא מספר את סיפור הגבורה של אבי, הוא מספר את סיפורה של מדינה ושל עם."

עוד הוסיף הנשיא ואמר: "אבא היה אחד מאותם למעלה ממיליון וחצי יהודים שלחמו נגד הצורר הנאצי. הוא נחת בנורמנדי, והגיע עד לכידתו של היינריך הימלר, הוא היה בין הכוחות הראשונים של בנות הברית שחצו את הריין. הוא נכח בכניסת הכוחות הגרמניים לצפון מערב אירופה והוא השתתף בשחרור מחנה הריכוז ברגן בלזן. אני פוגש עד היום ניצולי שואה שמספרים לי על הרגע הזה שאבא קם על קופסא ונאם בידייש כדי להגיד להם שהוא קצין יהודי מארץ ישראל כי הם חשבו שהוא מתחזה נאצי."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"ארבעים שנה אחר כך, היה זה אבא בביקור ממלכתי ראשון בגרמניה הפעם כבר כנשיאה השישי של מדינת ישראל. נשיאה של המדינה היהודית החופשית העצמאית והאיתנה. את נאומו בברגן-בלזן הוא פתח כך: "הייתי כאן לראשונה לפני ארבעים ושתיים שנה… עתה באתי שוב, כנשיאה של מדינת ישראל, מדינת היהודים העצמאית, על דעת ממשלתה הריבונית, להעיד לפניכם כי נצח ישראל לא ישקר וכי עם ישראל חי הוא! לא סליחה אתי ולא שכחה רק למתים זכות לסלוח, ולחיים אין רשות לשכוח. בשם עם ישראל, בשמה של מדינת ישראל, אני נשבע לזכרכם כי לעד נאמנים נהיה לצו שהורשתם לנו: צו החיים".

אבא לעולם לא פשט את מדי הלוחם היהודי. והסיפור יונצח במוזיאון, המוזיאון הזה יהיה מוזיאון מרתק ואנחנו מצפים שהוא יספר את הסיפור של הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה מדור לדור, " חתם הנשיא.

צילום: קובי גדעון

Back to top button