בריאותמבזקים

דו"ח: שיעורי עישון נמוכים יותר אצל בעלי השכלה גבוהה לעומת בעלי השכלה בינונית ונמוכה

העישון הינו מהגורמים המובילים לתחלואה ותמותה ומהווה גורם סיכון למחלות רבות. דו"ח שר הבריאות על העישון בישראל 2020, מוגש לציבור במטרה להציג את תמונת המצב העדכנית על מגפת העישון בישראל.

בהתאם לכך משרד הבריאות נחוש להמשיך ולפעול לצמצום תופעת העישון האקטיבי והעישון הכפוי בפעילות רחבת היקף במסגרת התכנית הלאומית לצמצום העישון ונזקיו. יישומה של תכנית זו כלל בשנים האחרונות פעילות רגולטורית רחבה אשר הציבה את ישראל במקום טוב בהשוואה למדינות העולם המערבי וכן בהובלה לגבי החלת הרגולציה על הטבק גם על סיגריות אלקטרוניות, הגבלה על ריכוז ניקוטין, הרחבת ההגבלות על עישון במקומות ציבוריים ויישום מלא של החוק, איסור פרסומות והגבלת שיווק מוצרי טבק ועישון, תשמ"ג – 1983. כל זאת לצד הקמת המוקד הטלפוני לגמילה מעישון בתחילת שנת 2020 שאפשר הרחבה והנגשה נוספים למגוון דרכי הסיוע בגמילה מעישון הניתנים במסגרת סל שירותי הבריאות.

בדוח השנתי מובאים נתונים על מגפת העישון באוכלוסייה הכללית, נתונים מעודכנים על עישון סיגריות ונרגילה בקרב בני הנוער, עישון בקרב חיילי צה"ל, סקירה מקיפה על פעילויות המניעה והמאמצים הרבים המושקעים בהן, המשותפים למשרדי הבריאות, החינוך, האוצר, צה"ל, קופות החולים וגופים רבים נוספים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בנוסף מציג הדוח סקירה על פעילות החקיקה והאכיפה בתחום העישון, על הגמילה מעישון בישראל ונתונים כלכליים שונים ביחס לעישון, בהם הכנסות המדינה ממיסים על טבק, צריכת הסיגריות הלאומית והיקף ההשקעה של תעשיית הסיגריות לקידום ועידוד העישון בקרב צעירים ובכלל.

שיעורי העישון המדווחים לשנת 2020 נשענים על בסיס ממצאי "סקר בריאות לאומי בישראל – 4" (INHIS-4), שנערך על ידי המרכז הלאומי לבקרת מחלות (המלב"ם), משרד הבריאות בתקופה שבין דצמבר 2018 ועד מרץ 2020. בשנת 2020 לא נצפתה ירידה בשיעורי העישון, והנתונים מצביעים ש – 20.1% מהאוכלוסייה הבוגרת , מעל גיל 21, בישראל מדווחים על היותם מעשנים (שיעור גבוה יותר בקרב גברים לעומת נשים ובקרב ערבים בהשוואה ליהודים).

• שיעור העישון בקרב גברים היה גבוה מהשיעור בנשים:25.6% לעומת 14.8%.

• שיעור העישון בקרב ערבים היה גבוה מהשיעור ביהודים: 24.4% לעומת 19.1%.

• ההשוואה בין יהודים לערבים אינה משקפת את המצב במלואו בשל שיעורי עישון גבוהים יותר בגברים ערבים 38.2% בהשוואה לגברים יהודים 22.6% לצד שיעורי עישון נמוכים יותר בנשים ערביות 10.2% בהשוואה לנשים יהודיות 15.8%.

• בכלל האוכלוסייה נצפו שיעורי עישון נמוכים יותר אצל מרואיינים בעלי השכלה גבוהה (17.4%) בהשוואה לבעלי השכלה בינונית ונמוכה. מגמה דומה נצפתה בכל קבוצת האוכלוסייה.

שר הבריאות, ניצן הורוביץ, אמר: "העישון מזיק ומסוכן. אין ספק שהעישון מעלה את הסיכון למגוון מחלות, מחלות קשות, וגם למוות. המאבק בעישון ועידוד הפסקת עישון בציבור הן מהמשימות המרכזיות שלנו.
משרד הבריאות מחויב להמשיך את שיתוף הפעולה עם כלל השותפים בתוך מערכת הבריאות, במערכת החינוך וארגוני החברה האזרחית , לטובת המשך יישום התכנית הלאומית לצמצום העישון ונזקיו ולקידום צעדי מדיניות נוספים בהתאם להמלצות האמנה הבינלאומית לפיקוח על הטבק. אנו פועלים לשיפור ההגנה על הציבור מחשיפה לעישון כפוי וקידום מכלול האסטרטגיות המומלצות הדרושות למאבק יעיל ומוצלח בעישון ונזקיו."

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, הוסיף: "משרד הבריאות ממשיך את המלחמה במגפת העישון בישראל. הנתונים לשנת 2020 מראים שאין ירידה במספר המעשנים וכ-20% מהאוכלוסייה הבוגרת מעל גיל 21 מעשנת. הערכת התמותה העולמית מעישון עומדת על כ-8 מיליון בני אדם בשנה. החל משנת 2019 משרד הבריאות נכלל בדירוג המדינות של איגוד הסרטן האירופי וזאת הודות ליוזמה של המיזם למיגור העישון. משרד הבריאות מקדם מיסוי על מוצרי טבק וניקוטין באידוי באופן זהה לסיגריות טבק אחרות. כיום הסיגריות הללו זוכות לפטור ממס שהופך אותן לזולות ונגישות – ולכן גם אטרקטיביות לבני נוער ואלו מסוכנות לבריאות וממכרות".

צילום: freepik
Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח