צרכנות

עולים בגובה, יורדים לשטח: מדריך לקניית רכב שטח בישראל

קרדיט תמונה FRREPIK

מעוניינים לרכוש רכב שטח חדש ולא יודעים מה לשאול את נציג המכירות ומה הקשר בין חול וסלעים לבין פגושים וזוויות? המדריך הבא יענה לכם על כל השאלות החשובות

יוני אביב

כנראה שגופים כמו רשות הטבע והגנים או קק"ל מחזיקים במידע הזה, אבל גם בלעדיהם אנו מרשים לעצמנו להניח שבשנתיים האחרונות יש עלייה ניכרת בשיעור הישראלים המטיילים. זאת הודות לנגיף הקורונה שהפחית משמעותית את הסיכוי שנעבור בנתב"ג, לצד ההערכה המחודשת שהטבע הישראלי זכה לו אחרי לא מעט סגרים שנעלו רבים בבתיהם. אז יש את מי שאוהבים לטייל עם נעלי הליכה, כובע ומימייה, וכאלו המעדיפים לצלוח את הנופים מאחורי ההגה של רכב שטח אמיתי. האחרונים נהנים בשנים האחרונות מהעובדה שרכבי השטח של ימינו הם יצורים מכאניים מתקדמים בהרבה משלדי הפלדה הספרטניים של פעם, ויכולת מוכחת לדלג בקלילות מעל סלעים כבר לא חייבת לבוא על חשבון נוחות, מערכות בטיחות מתקדמות, פיצ'רים דיגיטליים ואפילו עיצוב.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אז אם גם אצלכם התעורר פתאום החשק להחנות מתחת לבית איזה רכב שטח ראוי לשמו, כדאי שתכירו קודם כמה פרמטרים שחייבים להילקח בחשבון בבואכם לבחור את האחד שלכם. במילים אחרות, קבלו את המדריך לקניית רכב שטח בישראל. שנתחיל?

תפנו מקום

ולא בספסל האחורי. כשמדובר ברכבי שטח, אחד הפרמטרים החשובים ביותר הוא מרווח הגחון של הרכב וזוויות הגישה, הנטישה והבטן שלו. אם המושגים הללו אינם מוכרים לכם, רק נסביר שהכוונה היא לרווח שבין הנקודה הנמוכה ביותר בבטן הרכב לבין הכביש (להלן: מרווח גחון), ולזוויות שבין החלק האחורי והקדמי של הרכב לבין הקרקע (להלן: זווית גישה ונטישה). הרעיון כאן די ברור: ככל שמרווח הגחון גדול יותר וזוויות הגישה והנטישה רחבות יותר, כך עולה הסיכוי של הרכב לצלוח בקלות מכשולים בשטח, לרדת מהם בבטחה ולהימנע מגירוד של כל המרכב על סלעים או משוכות אחרות. ברכבי שטח אמיתיים, מרווח הגחון לרוב לא יהיה קצר יותר מ-20 סנטימטרים.

זהו אולי המקום להבהיר כי בניגוד לרכבים רבים בכביש הנראים כמו רכב שטח, רק כאלו שמצוידים בהנעה כפולה (4X4) באמת זכאים לתואר הזה. אז אם השכן הנחמד שלכם מקומה 2 ינסה לצלוח תוואי שטח אמיתי עם הג'יפון שלו, הוא עלול למצוא את עצמו די מהר ממתין לחילוץ.

תענו בכנות

ענו בכנות לשאלות שאתם צריכים לשאול את עצמכם: כמה נסיעות בשטח אתם מתכננים לבצע עם הרכב? האם מדובר בטיול של אחת לחודש או שגלגליו יראו חול לעיתים קרובות יותר? האם אתם מכירים בעלי ג'יפים נוספים הנוהגים לצאת לשטח, שכן ההמלצה הגורפת היא לרדת לשטח רק בשיירה של 2 רכבים ומעלה? האם תוכלו להסתפק במנוע קטן יחסית ברכב לא גדול, או שמא אתם חייבים כזה גדול יותר כדי להניע את מפלצת השטח שרכשתם, והאם אתם לוקחים בחשבון הוצאות נוספות של ציוד חילוץ, צמיגי שטח, תקלות מהסוג שמגלים רק אחרי נסיעה קשה בשטח? את כל השאלות הללו מומלץ שתשאלו את עצמכם מבעוד מועד וכמובן, תדעו את התשובה עליהן.

תצאו לסיבוב

אבל כזה מקיף ומעמיק בשטח, כדי לראות שאתם אכן מסתדרים עם הילוך הכוח, נעילת הדיפרנציאל, אתגרי העבירות, תוואי הקרקע המשתנה וכל שאר המאפיינים של נסיעה בשטח. כמו כן, כדאי לצאת לסיבוב ארוך עם הרכב גם בכביש. בסופו של דבר, אינכם באמת גרים על דיונה ורכב השטח הזה יצטרך גם לנסוע בעיר או בכבישים מהירים – ועדיף שיהיה לכם נוח, בטוח ויעיל בתנאי הנהיגה השונים.

תערכו סקר שוק

ערכו סקר שוק יסודי וחכם כדי לדעת איזה סוג רכב שטח ביכולתכם לרכוש: האם את הג'ימני המיתולוגי של סוזוקי, את הלנדקרוזר האייקוני של טויוטה, את אחד הג'יפים של רנגלר או אפילו את אחד מהיוקרתיים של לנד רובר? כיום כבר כמעט כל יצרנית רכב מציעה דגם שטח אחד לפחות, כך שמבין המבחר הקיים, ודאי תוכלו למצוא אחד שיתאים עבורכם במיוחד.

 

נסיעה בטוחה ומהנה.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח