מבזקיםמשפטי/פלילי

הוצא צו מניעה נגד מכירת מוט ההיגוי של המטוס שהשתתף בהפצצת הכור

בית המשפט המחוזי מרכז (כב' השופטת מרב בן ארי) הוציא צו מניעה זמני נגד מכירתו או ביצוע כל עסקה בפריט הנחזה להיות מוט היגוי (סטיק) אשר נטען כי נלקח ממטוס 129 שהשתתף "במבצע אופרה" לתקיפת הכור בעירק. הצו ניתן בהתאם לבקשה שהגיש משרד הביטחון וצה"ל באמצעות פרקליטות מחוז מרכז (אזרחי) במסגרתה התבקש בית המשפט ליתן בנוסף, צו שיורה על מסירת הסטיק לצורך בדיקתו לצה"ל.

במסגרת הבקשה צוין כי במהלך השבוע האחרון עלתה כתבה לאתר Ynet בה פורסם כי במהלך סוף השבוע עתידה להתקיים מכירה פומבית על ידי "פנטגון – בית מכירות פומביות" ו"גראז' סייל קולקשיין", במסגרתה יוצע למכירה מוט היגוי של מטוס F-16 שהשתתף בהפצצה של הכור הגרעיני העירקי.

בבקשה נטען כי מדובר ברכוש צבאי השייך למדינה, אשר יצא ממנה בדרך לא חוקית לכאורה, והמדינה עומדת על זכותה הקניינית לקבל חזרה לידיה את הסטיק. משעה שהסטיק הוא רכוש צבאי, אין ולא קיים אף גורם שקיימת לו הסמכות להוציאו מרשות המבקשת ולהעבירו לידי צדדים שלישיים, שיעשו בו כרצונם, לרבות מכירתו תוך השאת רווחים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בעקבות המידע שעלה מהכתבה והריאיון שנערך עם בעלי בית המכירות פנטגון, ערכו גורמי המקצוע בצה"ל בדיקה ביחס לסטיק. מהבדיקה עולה כי הסטיק הותקן על מטוס מס' 114 (לא המטוס שהוזכר בכתבה שהשתתף ב"מבצע אופרה") במהלך שנת 2004, ופורק ממנו בשנת 2013. על מנת לאמת את הנתונים הללו זקוקה המדינה לקבל לידיה את הסטיק עצמו אשר יועבר לבחינה של גורמי המקצוע.

באופן שאינו ידוע "התגלגל", הסטיק לידי גורם פרטי, וכאמור אותו גורם מנסה למכור את הסטיק במכירה פומבית למרבה במחיר ולהתעשר ולא במשפט באמצעות חפץ השייך למדינה. בשלב זה לא ידוע למדינה זהות הגורם הטוען לבעלות על הסטיק.

עוד צוין בבקשה כי אין ולא קיימת הוראת דין המאפשרת העברת חלקי מטוסים, ובהם מוט היגוי (סטיק) מרשות הצבא לידי רשות אדם פרטי, ולכן הזכויות הקנייניות בסטיק שייכות למדינה וחל איסור, הן במישור הפלילי הן במישור האזרחי, לפגוע בזכויות אלה.

את הבקשה הגישו עו"ד עידית מנדלבאום, הדר מורג ויצחק אלקסלסי מפרקליטות מחוז מרכז (אזרחי) בתיאום עם המחלקה לייעוץ וחקיקה (משפט ציבורי – מנהלי) ובסיוע הייעוץ המשפטי של חיל האוויר והיועץ המשפטי למערכת הביטחון במשרד הביטחון.

ראיון עם אייל איליה בתוכנית "חמש עם רפי רשף" (הראיון בדקה 30)

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab
Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab
Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח