בריאותמבזקים

אנטיביוטיקה? לא בכל אפצ'י

כל שנה עם בוא החורף כשהאף מתחיל לזלוג, הגרון קצת כואב והחום עולה מתחיל המרוץ לאנטיביוטיקה. לרגל שבוע העמידות לאנטיביוטיקה החל השבוע ד"ר זקס אליהו, רוקח קליני במחוז ירושלים – שפלה במכבי שירותי בריאות, עושה סדר ומסביר מהי אנטיביוטיקה, מתי כדאי לקחת אותה ולמה ממש לא מומלץ להשתמש בה בצורה לא מבוקרת.
 
המילה אנטיביוטיקה היא  בין המילים הכי נפוצות בעונת החורף יחד עם בואן של דלקות הגרון, השפעות ושאר התחלואים. מדובר באחד הטיפולים התרופתיים הנפוצים ביותר בעולם וניתן לומר שכמעט שאין אדם שלא קיבל טיפול אנטיביוטי לפחות פעם אחת במהלך חייו. מאז התגלתה האנטיביוטיקה הראשונה לפני למעלה  מ- 90 שנה ע"י אלכסנדר פלמינג, עברה התרופה גלגולים רבים וכיום ניתן לצרוך אותה בכדורים, סירופים, זריקות, משחות, טיפות ועוד.
 
"אנטיביוטיקה הינה שם כולל לקבוצת תרופות, המשמשות לטיפול בזיהום שמקורו חיידקי ובד"כ אינן משפיעות על מיקרו-אורגניזמים אחרים כגון פטריות או וירוסים", מסביר ד"ר זקס אליהו רוקח קליני במחוז ירושלים – שפלה במכבי שירותי בריאות. "חלק מהתרופות פוגעות ומשמידות את התא החיידקי וחלקן פוגעות ביכולת ה- DNA החיידקי להשתכפל, לעבור תרגום או שעתוק. בזכות התרופות האנטיביוטיות ניתן לטפל במקרים שבעבר הסתיימו במוות ועל כן הן בהחלט נחשבות לתרופות מצילות חיים".
 
מתי להשתמש באנטיביוטיקה?
"הכלל הראשון הוא שאין להתחיל להשתמש באנטיביוטיקה על דעת עצמכם", מבהיר ד"ר זקס. "אנטיביוטיקה יש לקחת אך ורק בהמלצת רופא, שיידע להתאים את סוג האנטיביוטיקה לסוג החיידק ולאופי המחלה. חום, בניגוד לדעה הרווחת, אינו מעיד בהכרח על זיהום חיידקי ולכן אינו מדד בלעדי בהחלטה אם יש צורך באנטיביוטיקה. כלל נוסף וחשוב הוא שאין להפסיק את השימוש בתרופה לפני הזמן שקבע הרופא גם אם המצב משתפר לאחר זמן קצר. שכן אם האנטיביוטיקה פגעה באופן חלקי באוכלוסיית החיידקים הגורמת למחלה- מחוללי המחלה השורדים עלולים שוב לגרום למחלה ואף לעמידות לטיפול."

"חשוב לדעת כי הצטננות, כאב גרון, שפעת או שיעול – בדר"כ נגרמים ע"י מחוללי מחלה נגיפיים, שאינם רגישים לטיפול האנטיביוטי ולכן אין לצרוך אנטיביוטיקה במצבים אלה. שימוש שלא לצורך בתכשיר אנטיביוטי עלול לגרום לעמידות כך שבעתיד לכשהאנטיביוטיקה תידרש בזמן אמת- היא עלולה לאבד מיעילותה. גם כשמדובר בפצעים שטחיים, המלווים בגירוי ואדמומיות, מומלץ תחילה להשתמש בתרופות בעלות אפקט אנטיספטי/מחטא ורק במצבים חריפים יש לערב רופא כדי לאבחן באיזו מחלה מדובר והאם יש צורך בטיפול האנטיביוטי".
.
החשש- עמידות של חיידקים לאנטיביוטיקה
לדברי ד"ר זקס, "בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה של עמידות חיידקים לאנטיביוטיקה, מצב שנגרם במרבית המקרים עקב שימוש מיותר ומופרז בתרופות האנטיביוטיות. על כן עלינו להימנע משימוש שאינו לצורך על מנת לשמור כלי חשוב זה למצבים בהם האנטיביוטיקה נחוצה, יעילה ויכולה להציל חיים". בנוסף, מזהיר ד"ר זקס  כי "שימוש ארוך טווח באנטיביוטיקה גם הוא אינו בריא- על כן חשוב לא להשתמש באנטיביוטיקה בלי הוראה מפורשת של רופא".
 
"אם אתם בכל זאת מצוננים, משתעלים ולא במיטבכם, כדאי להיעזר בתכשירים ללא מרשם להורדת החום והקלה בצינון. והכי מומלץ לשתות תה חם ובעיקר לנוח. לפעמים כל מה שנדרש הוא סבלנות ואורך רוח והמחלה תחלוף גם ללא שימוש באנטיביוטיקה. ואם אתם מתלבטים, תמיד ניתן לפנות לרופא או הרוקח לקבלת ייעוץ, שכן יכולים להיות מצבים המדמים צורך בשימוש באנטיביוטיקה אך ישנן חלופות טיפוליות מתאימות יותר". לסיכום מזמין ד"ר זקס את כולם לשמש כשגרירים בתחום השימוש המושכל באנטיביוטיקה ומאחל חורף בריא ונטול מחלות.

קרדיט: freepik
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח