חדשות הארץמבזקים

נשיא המדינה ורעייתו ביקרו במקלט המסייע לנשים במצוקה של עמותת ״בת מלך״

נשיא המדינה, יצחק הרצוג ורעייתו מיכל ביקרו היום (רביעי) במקלט המסייע לנשים במצוקה של עמותת ״בת מלך״, לקראת היום הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים. במפגש השתתפו שר הרווחה והשירותים החברתיים מאיר כהן וחברות הכנסת קרן ברק ומירב בן ארי, יושבות ראש השדולה למניעת אלימות נגד נשים בכנסת.
 
עמותת "בת מלך" הוקמה על ידי גורמים העוסקים בסיוע משפטי לנשים במצוקה, ובסיוע במתן מחסה פיזי, הגנה, סיוע נפשי ומשפטי לנשים דתיות וחרדיות הסובלות מהתעללות פיזית ונפשית ע"י בעליהן ושנמצאות בסכנת חיים.
 
הנשיא ורעייתו דיברו עם הילדים בבית ושמעו מהם על שגרת היום-יום שלהם עם אמם. ״באנו לוודא שמשחקים איתכם ושאתם בסדר ולומדים,״ אמר הנשיא לילדים. לאחר מכן הקשיבו לסיפוריהן של הנשים שבחרו לשתפם.

WhatsApp Image at
צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ
 
ל' מצפון הארץ שיתפה שהאלימות בביתה החלה לאחר לידת בנה הבכור. "גבר אלים צריך ללכת למקלט ולא אנחנו. אבל בזכות המקלט בחודש האחרון קיבלתי גט," אמרה ל' והוסיפה כי היא החליטה להגיע למקלט למטרת שיקום כדי לא ליפול למערכת היחסים הזו בשנית.
 
מיכל שמעה את דבריה הקשים של ל' וביקשה לחזקה: "אספת כוחות נפלאים וקיבלת גט ועכשיו תצאי לחיים חדשים."
 
י' ממרכז הארץ סיפרה שהחליטה לעזוב ביום בו בן זוגה חנק אותה למול ילדיה לאחר מעל ל-20 שנה. ״זה לא קל לעזוב עבודה ובית ולהתנתק מהכל, לקח לי זמן. זו הייתה ההתלבטות הגדולה שלי כל הזמן. עד שהרגשתי שלא הייתה לי ברירה, זה היה כמו הישרדות. כאן זה כמו משפחה בשבילי, כולן חברות אמת, ותמיד יש עם מי לדבר,״ שיתפה.

WhatsApp Image at
צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ
 
ה', עולה חדשה, סיפרה שבן זוגה ניתק אותה במשך מעל ל-10 שנים ממשפחתה עד שהפכה לבודדה לחלוטין. ה' סיפרה שמגפת הקורונה החמירה את האלימות לרמות איומות עד ללילה בו אספה את שלושת ילדיה וברחה למקלט.
 
ש' ביקשה לומר שהמקום של האישה תחת אלימות הוא מקום שמאד קשה לקום ממנו אבל אסור להתבייש. והדגישה שיש לנסות ולשים לב לסימני האלימות. ״קשה להוציא את עצמך לפעמים מהמקום הקשה אבל תתנו לסובבים אתכם שרואים שאתם במצוקה לסייע לכם,״ אמרה.
 
ל' אמרה בקול חנוק: "אני שומעת את זה הרבה אבל חשוב לי להבהיר – בשביל הילדים יש לצאת מהמקום האלים. לא להישאר."
 
"אני הגעתי לפה אחרי כמעט 20 שנה חסרת אישיות, חסרת טעם לחיים. ופה החזירו לי את הצבע לפנים. כל השנים חשבתי שמקלט זה מקום אפל וחשוך."
 
עוד ביקשה ל' להעלות לשיח את נושא האלימות בחברה החרדית. ״אין דרך לדעת, זה לא בשיח שלנו. ניכור הורי לא נמצא במודעות של המגזר. פחדתי כל כך לפנות לרווחה ושיקחו לי את הילדים, כמו שהוא היה מספר לי כל השנים. הנשים צריכות לדעת שיש גורמים שבצד שלהן."
 
ש', בחורה צעירה ואם ל-2 ילדים קטנים סיפרה על חוויתה בדיון בבית משפט בו ביקשה להוציא צו הגנה: "השופט אמר שהוא לא מאמין לי ולעג לי. הגרוש שלי צחק באולם ופחדתי מאד לדבר. לא הגעתי על דעת עצמי למקלט, הרווחה והמשטרה הפנו אותי לכאן כי אני בסכנת חיים. איך אפשר להגיד שלא מאמינים לי?"

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
WhatsApp Image at
צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ
 
רעיית הנשיא מיכל הרצוג אמרה: ״אני יודעת שזה לא פשוט ואנחנו אנשים זרים, אבל פתחתן את הלב ואמרתן את הכל מדם ליבכם. כל אחת עם הסיפור והכאב שלה, ואתן באמת גיבורות אמיתיות. אתן חזקות ותמשיכו הלאה. אני בטוחה שהילדים יבינו וילמדו, גם הם צריכים תהליך. אני מאחלת לכן שתמשיכו להיות חזקות ותצליחו בדרככן.״
 
הנשיא הוסיף ואמר: ״אל תביטו אחורה. אל תמצמצו. עשיתן מעשה אדיר שאתן לא יכולות להבין את המימדים שלו עבור נשים אחרות. זאת לא אשמת הנשים. אל תחשבו לרגע שזו אשמתכן. את המהפכה הזו אף אחד לא יוכל להפסיק. תמשיכו ולאט לאט אתן תראו את האור.״
 
מאיר כהן שר העבודה והרווחה אמר: ״כל פעם מחדש שאני מגיע למקלט כזה אני שואב כוחות ומתמלא השראה, תפקידנו כנציגי ציבור לשים את הנושא הזה בראש סדר העדפויות שלנו ולעשות את מירב המאמצים באיתור ומניעה. חובתנו לעשות כל שביכולתנו לאתר את הגברים האלימים לפני המעשה. אנחנו במשרד הרווחה והביטחון החברתי משקיעים משאבים רבים והמון מחשבה בכדי להפוך את המשוואה. רק השבוע חנכנו את הבית הראשון לגברים מורחקים על רקע אלימות במשפחה, כי לא הנשים שחוו אלימות צריכות לצאת מהבית שלהן עם הילדים אלא ההפך.״
 
יו"ר עמותת בת מלך צילית יעקובסון ומנכ"ל העמותה נח קורמן הודו לנשיא ורעייתו על הביקור במקלט העמותה. ״נשיא המדינה ורעייתו הם ידידים ותיקים של העמותה, והעשייה שלהם למען נשים במצוקה לא תסולא בפז. עמותת בת מלך פועלת 365 ימים  על מנת שכל אשה הנמצאת במצוקה במשפחתה תדע שיש לה כתובת לטיפול וסיוע,ובפרט בקהילות בהן הנושא לא נמצא בשיח הפומבי.״

Back to top button