מבזקיםפוליטי / מדיני

איילת שקד יזמה מפגש בכנסת לקידום האשכולות האזוריים ככלי לשיתוף פעולה בין רשויות

מפגש בנושא 'האשכולות האזוריים כפלטפורמה לקידום ראייה אזורית בין רשויות מקומיות' התקיים היום (רביעי) בכנסת. המפגש נערך ביוזמת שרת הפנים איילת שקד, ובהשתתפות השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירב מיכאלי, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון ויו"רי ומנכ"לי האשכולות האזוריים.

WhatsApp Image at
צילום: גדעון שרון, ענבה – לע"מ

במפגש הציגה שרת הפנים איילת שקד את מודל האשכולות האזוריים כפלטפורמה אזורית משותפת לרשויות מקומיות שכנות, לאספקת שירותים אזוריים משותפים ולקידום תוכנית לפיתוח אזורי – מתוך תפיסה של איגוד משאבים, מיצוי יתרונות הגודל ופיתוח תפיסה מרחבית. השרה הוסיפה כי כיום קיימים 11 אשכולות אזוריים במחוזות צפון, חיפה, מרכז, יו"ש ודרום אשר מאגדים בתוכם 156 רשויות שהן 60% מהרשויות המקומיות בישראל. האשכולות פועלים במגוון תחומי השירות והפיתוח תוך שיתופי פעולה עם המשרדים הרלוונטיים. השרה שקד הודתה לשרות, למנכ"לי משרדיהן ולצוותים המקצועיים של משרדי הממשלה על השותפות שכבר נעשית יחד עם האשכולות והמעורבות של המשרדים לקדמם ולפתחם.

כאמור, 156 רשויות מקומיות מאוגדות כיום ב- 11 אשכולות אזוריים הפועלים במגוון תחומים מוניציפאליים; תכנון ותשתיות, המישור החברתי, חדשות ודיגיטציה, פיתוח כלכלי ועוד. המטרה העיקרית להקמת האשכולות היא קידום פיתוח אזורי ושיתופי פעולה בין הרשויות המקומיות על מנת להוביל להתייעלות באספקת השירותים לתושבים הן בצמצום עלויות והן בשיפור השירות, בהנגשה או הרחבה של שירותים, בניהול ופיתוח תחומים חוצי גבולות מוניציפאליים, בפיתוח כלכלי ואזורי ובקידום לכידות אזורית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

האשכולות מוגדרים כאזורי עדיפות לאומית והוקמו מתוקף החלטת ממשלה אשר מאפשרת למשרדי הממשלה לתת הטבות אך ורק לאשכולות, כבר כיום קיימים מספר שיתופי פעולה מוצלחים עם המשרדים הממשלתיים כגון הקמת מערכי איסוף פסולת וקידום פתרונות קצה בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה, שיתוף פעולה עם משרד הכלכלה והתעשייה שהוביל למנועי צמיחה בראייה אזורית, הקמת מינהלת לאזורי תעשייה מרכז, סיוע בקידום מצוינות בחברה הבדואית והקמת מערך היסעים בפזורה בשיתוף משרדי החינוך והתחבורה, משרד האנרגיה שדאג למנות באשכולות ממוני אנרגיה אזוריים וגיבש תכניות היערכות לשינוי אקלים ועוד.

WhatsApp Image at
צילום: גדעון שרון, ענבה – לע"מ

במהלך המפגש הודו השרות לשרת הפנים על היוזמה המבורכת והוסיפו כי האשכולות הם אבן הדרך ליצירת יוזמות ושיתופי פעולה במגוון תחומים.
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג הוסיפה: "ברור ומובן שצריך כוח פוליטי, כוח כלכלי וכוח מרחבי כדי ליצור ולהוציא לפועל יוזמות לעשייה ולהצלחה והאשכולות הם הדרך. המשרד בראשותי תומך כבר היום באשכולות ובאופן נרחב ונמשיך בעשייה כדי להשפיע על חיי האזרחים".

שרת החינוך, ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון ציינה: "אני רואה באשכולות אמצעי חשוב כדי לאגם משאבים וליצור הזדמנויות, לתכנן פרויקטים ולבצע פעולות, שיתופי הפעולה הללו יצרו שינוי משמעותי ברמה האזורית".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מירב מיכאלי: "אני מברכת על הכינוס, משמח ומענג שזהו מפגש שרות. מבחינת משרד התחבורה, ההשראה לפתרון משבר התחבורה נשאב ממיזם האשכולות שהם הוכחה מנצחת לשיתוף פעולה וולונטרי. אני מזמינה את האשכולות להצטרף לדרך, אתם מכפילי כוח".

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי הוסיפה כי "האשכולות הוקמו כדי לבצע הוצאה משותפת, אני מציעה לחבור יחד להכנסה משותפת. יש לזהות את הפוטנציאל של הרשויות השכנות ולקדם את העשייה. האשכולות הם הזדמנות בראייה ארוכת טווח בנושאים של חלוקת משאבים ושיתופי פעולה. אני מודה לשרת הפנים על היוזמה המבורכת".

יושבי ראש האשכולות הציגו את הפרויקטים בתחומם, הציגו דוגמאות, והעלו אתגרים ובקשות כדי למצוא פתרונות להנעת מיזמים נוספים ולקידום והרחבת מיזמים קיימים.

מנכ"ל משרד הפנים יאיר הירש הציג את שיתופי הפעולה וציין כי: "האשכולות הם בחירה ולא חובה, ואני שמח על כך ש- 156 רשויות כבר הבינו את האוצר הגלום בהקמת האשכולות, זאת לעומת המצב עם הקמת האשכול הראשון בשנת 2010 בו היו חברים 7 רשויות בלבד. שיתוף הפעולה הוא אבן הדרך ומטרתנו היא להוסיף עוד קומה כדי להגיע להישגים משמעותיים. אחד ההישגים שראיתי לאחרונה הוא הקמת בית ספר לפיזיקה בנתיבות שנפתח בכלל מתוך יוזמה מרחבית ומשותפת. המשרד רואה בשלטון המקומי כמנוע המרכזי לשיפור השירותים לתושב ולפיתוח כלכלי – חברתי – סביבתי ושיתופי הפעולה של הרשויות באמצעות האשכולות ומשרדי הממשלה הרלוונטיים ישיגו את המטרה ואף יובילו להקמת אשכולות נוספים".

השרה שקד הודתה למשתתפי הכנס וסיכמה: "אני מבקשת להודות לשרות על הרצינות בה הן מטפלות בנושא ומקדמות את שיתופי הפעולה הרוחביים, תודה למנכ"ל משרד הפנים יאיר הירש ולאדית בר מנהלת מינהל הפיתוח במשרד הפנים וצוותה על הובלת הנושא. מבחינתי יש לנצל את המפגש והנושאים שהועלו במהלכו על מנת להביא את הדברים לרמת עשייה ולמצוא פתרונות לאתגרים המשותפים".

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח