כלכלהמבזקים

התאחדות התעשיינים: לוותר על תקן ישראלי ייחודי לקנאביס רפואי

תעשיית הקנאביס הרפואי הישראלית צומחת מדי שנה ב-30%, ומכירות כ-700 מיליוני ₪. הפוטנציאל הכלכלי של ישראל בתחום – למעלה מ-2 מיליארד ₪ מדי שנה, קשיי התפתחות יצוא הקנאביס הרפואי מישראל הגיעו היום (שלישי) לוועדת ההתמכרויות והסמים בכנסת. לדברי יו"ר הוועדה, רם שפע (העבודה), ניכרים פערים גדולים בין נציגי הממשלה לבין נציגי השטח, "ויש לדאוג ל100,000 אלף אזרחים שצריכים לקבל שירות טוב יותר מאתנו. המגדלים והמשווקים ראויים לפיקוח טוב יותר ולכן יש צורך לשנות את המציאות". שפע קרא למשרד הבריאות לבדוק אפשרות שהתקן החל באירופה – יכול לחול גם פה בארץ.

לפי מיכל נידם-וקסמן מנהלת אגף כלי-סיוע לתעשייה במשרד הכלכלה, יש חשיבות רבה ופוטנציאל כלכלי לייצוא קנאביס רפואי, ישראל מובילה ביצור, מחקר ופיתוח והתעשייה המקומית צומחת מדי שנה ב-30% עם היקף מכירות של כ-700 מיליוני ₪. הפוטנציאל הכלכלי של ישראל בתחום מוערך בלמעלה מ-2 מיליארד ₪ מדי שנה. המשרד מקדם הסכמים דו-צדדים בינלאומיים לקידום היצוא – תוך הכרה בתקן הישראלי, ואף קידם החלטת ממשלה בעניין. היא ציינה את האסדרה הכבדה ואת הצורך בהחרגת חלק ממוצרי הקנאביס מפקודת הסמים המסוכנים.

יעל שכטר-סיטמן, רכזת הקנאביס הרפואי בהתאחדות התעשיינים, טענה ל"דו-הערכיות בה נוהג משרד הבריאות ביחס לקנאביס", בנוסף לעודף-אסדרה מעבר לתקן האירופאי המחמיר – וכל אלו מקשים על היצואנים. לטענתה, יש לאמץ את התקן האירופי ולוותר על תקן ישראלי ייחודי, וקראה לאשר צורות-מתן נוספות לשמנים ועישון – כקפסולות, אידוי, משחות וקרמים, לאשר קליטת עובדים חדשים במהירות, ולאפשר מחקר ופיתוח נרחבים בתחום.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

פרופ' יובל לנדשפט, מנהל יחידת הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות, השיב כי חלק מטענות התעשיינים על קשיים – כלל אינם קיימים, וציין את הקושי להכיר במוצרי הקנאביס כתכשיר, ולאשרם כתרופה. לפי עו"ד שרונה עבר הדני, היועצת המשפטית של המשרד, בכל העולם מוצרי הקנאביס אינם מוכרים כתכשיר או תרופה, וכדי להיות מאושרים ככאלו עליהם לעבור – כבכל העולם – תהליך כימי ובטיחותי ארוך, ניסויים קליניים והוכחת יעילות. לכן, ההסכם הבינלאומי לא חל עליהם, ומשרד הכלכלה מציע במקומו הסכם הכרה-הדדי. בין מדינות האיחוד האירופי לבין עצמן – אכן יש הסדרים פנימיים, אך ישראל, הדגישה, היא עדיין איננה חלק מהאיחוד.

יפעת קריב, סמנכ"לית תיקון עולם, התלוננה כי ישראל היא יבואנית הקנאביס הרפואי המובילה בעולם, וכ-50% מהמכירות בארץ מקורן ביבוא. "ישראל מאבדת את היתרון היחסי שלה לייצור בכמויות גדולות, ובכל יום שאיננו מייצאים – המדינה נפגעת במיסים, במקומות עבודה ובתעסוקה. אנו מרגישים שקושרים לנו את הידיים והרגליים בפן הייצור".

רפ"ק ענת מיכאלי, ראש תחום קנאביס רפואי במשטרה, ציינה כי משרד הבריאות ולא המשטרה הוא המבצע את בדיקות העובדים בתעשייה, והמשטרה היא גורם ממליץ בלבד. דדי סגל, מנכ"ל פנאקסיה, הסביר כי הם עצמם הצליחו לקבל תקן אירופי – אך שאר המפעלים מתקשים בכך. "גם אנחנו מתקשים לייצא לברזיל, למשל, כי מדינה זו דורשת הכרה דווקא במדינת המקור".

צילום: דוברות המשטרה
Back to top button