מבזקיםמשפטי/פלילי

לא חייבים לרוץ לבית הדין הרבני כשמחליטים להתגרש

בואו נעשה סדר. אנשים רבים חושבים שהדבר הראשון שיש לעשות על מנת ליישם הליך גירושין הוא לפתוח תיק בבית הדין הרבני. אומנם השלב האחרון של הגירושין אכן נערך בבית הדין הרבני, אך ישנם מספר שלבים לפני כן. אלו הצעדים העומדים בפניכם:

1.    באפשרותכם לבחור בין פתיחת תיק בבית המשפט לענייני משפחה לבין בית הדין הרבני – אומנם את סיום הליך הגירושין, ביצוע טקס הגט המסורתי יש לבצע ברבנות, אך לפני כן, באפשרותכם לבחור האם אתם מעדיפים לפתוח תיק בבית המשפט לענייני משפחה, או בבית הדין הרבני. בשני המקרים יש לכם שתי אפשרויות:

א.    הגשת תביעה חד צדדית – תביעה חד צדדית מוגשת במקרים בהם אחד הצדדים מעוניין בגירושין והצד השני אינו מעוניין, או אינו משתף פעולה, או אינו נמצא בקשר עם הצד הראשון. התביעה יכולה להיות מוגשת לאחת הערכאות בלבד, ולא ניתן לבצע הליך מקביל בשתי מסגרות משפטיות (בית הדין הרבני נחשב בית משפט לכל דבר). 

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לבית המשפט לענייני משפחה ניתן להגיש תביעה חד צדדית ולדון במסגרת בית המשפט בעניינים המהותיים של הגירושין: משמורת ילדים, מזונות, חלוקת רכוש (בהמשך נפרט אודות חלוקת רכוש). 

לבית הדין הרבני ניתן להגיש תביעה חד צדדית ולהגדיר אחת או יותר מהעילות הקבועות בחוק הרבני, בנוגע לגירושין. כאשר אחד הצדדים מעוניין להתגרש, עליו להגדיר אחת מהעילות הקבועות כגון חוסר תפקוד של הצד השני, מום נפשי או גופני, התמכרות לסמים, התעללות, חוסר יכולת לספק את הצד השני וכו'. 

לאחר שהגשתם את התביעה לאחת הערכאות, תוזמנו לדיון בבית המשפט, במטרה להתקדם עם התביעה ולפתור את המחלוקות. בית הדין הרבני דוגל בעיקרון שלום בית כעיקרון עליון במוסד הנישואין, וברוב המקרים מכוון את הצדדים לגישור ולביצוע המעדים המקסימאליים מבחינתם לשלום בית, לפני ההתקדמות עם הליך הגירושין. 

למידע נוסף – https://www.divorce-law.co.il/

ב.    הגשת הסכם גירושין – האפשרות השניה, במידה ושני הצדדים מעוניינים להתגרש ומצליחים להסכים ביניהם על הסוגיות העיקריות שפירטנו לעיל, היא הגשת הסכם גירושין. ההסכם יכול להיות מוגש לבית המשפט לענייני משפחה, ולאחר מתן פסק הדין הוא יועבר לבית הדין הרבני ולסיום הליך הגירושין באמצעות טקס הגט. 

האפשרות השניה היא הגשת ההסכם לבית הדין הרבני, וההמשך משם זהה לסעיף הקודם.

Back to top button