חדשות הארץמבזקים

הממשלה אישרה: סמכויות השלטון המקומי יבוזרו והרגולציה העודפת תופחת

הממשלה אישרה היום (ראשון) את הצעת ראש הממשלה, נפתלי בנט ושרת הפנים, איילת שקד לביזור סמכויות מהממשלה לרשויות המקומיות והנחיה להקמת צוות בין-משרדי מיוחד וצוות פנימי במשרד הפנים אשר יגבשו המלצות הצפויות להשפיע באופן דרמטי על יחסי השלטון המרכזי עם הרשויות המקומיות.

מדינת ישראל היא אחת המדינות הריכוזיות ביותר בין מדינות ה-OECD. למדינת ישראל יש שני רובדי שלטון בלבד – מרכזי ומקומי, ללא רובד איזורי בתווך, וכתוצאה מכך לאורך השנים הממשלה החזיקה ברוב הסמכויות המשפיעות על פעילות השלטון המקומי. בפרסום של ה-OECD משנת 2018, ישראל משויכת לקבוצת המדינות בעלות רמות הביזור הנמוכות ביותר הן בהוצאות והן בהכנסות ממסים.
ריכוזיות גבוהה של השלטון המרכזי מביאה לאי-מיצוי של פוטנציאל צמיחה כלכלית מקומית, לפגיעה אפשרית בדמוקרטיה בשלטון המקומי ולקושי בקידום מדיניות מבוססת מקום.

לאור החשיבות בחיזוק הרשויות המקומיות ובשיפור השירות הניתן על ידן לתושבים, הוחלט על ריכוז מאמצים ממשלתי בנושא הביזור, מתוך רצון לייצר תהליך מקצועי משמעותי עם תוצאות בטווח הקרוב, ושיח משותף של הממשלה עם השלטון המקומי בשפה אחת ועם פרמטרים אחידים וברורים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

צוותים בראשות מנכ"ל משרד רה"מ, יאיר פינס, ומנכ"ל משרד הפנים, יאיר הירש, יגבשו ויגישו המלצות אופרטיביות בנוגע לסמכויות שיועברו ממשרדי הממשלה לרשויות המקומיות. בצוות הבין משרדי יהיו חברים מנכ"לי משרדים עם פעילות משמעותית מול הרשויות המקומיות כגון: בטחון הפנים, הגנת הסביבה, השיכון והבינוי, האנרגיה, החינוך, הכלכלה והתעשייה, המשפטים, הרווחה, השיוויון החברתי, הבטחון החברתי, שירותי הדת, התחבורה והבטיחות בדרכים, והתרבות והספורט. לאור ההשלכות התקציביות והחקיקתיות הרחבות הצפויות מעבודת הצוות, שותפים למהלך גם משרד האוצר והיועץ המשפטי לממשלה אשר יקחו בו חלק פעיל.

שרת הפנים, איילת שקד, אמרה: "זה יום חשוב ומשמעותי מבחינת משרד הפנים והרשויות המקומיות. כבר ביום כניסתי לתפקיד הצהרתי כי השלטון המקומי הוא שלטון לכל דבר ולא קבלן ביצוע של השלטון המרכזי ואני אעשה הכל כדי להביא לביזור סמכויות רחב ומדורג, אני מברכת את החלטת הממשלה לביצוע המהפכה ביחסי השלטון המקומי לשלטון המרכזי ובטוחה כי מהלך זה יוביל לחיזוק הרשויות המקומיות."

מנכ"ל משרד הפנים, יאיר הירש, אמר: "המשימה הראשונה והמרכזית שהוטלה עלי, כמנכ"ל המשרד, על ידי השרה שקד היא 'לתת לרשויות המקומיות לעבוד', מרגש אותי לדעת שסוף סוף המהלך יוצא לדרך.
ביזור סמכויות משמעותו – כל תחום שבו אין למשרד הפנים יתרון יחסי או כורח מהותי, משרד הפנים לא יעסוק בו".

מנכ"ל משרד רה"מ, יאיר פינס, ציין: "דווקא בתקופת הקורונה חשנו יותר מאי פעם את יכולותיו וכוחו של השלטון המקומי. ההחלטה צפויה לייעל את עבודת הממשלה והשלטון המקומי, להביא למיצוי יעיל יותר של התקציבים הציבוריים, להטמעת רפורמות משמעותיות וכמובן לשירות טוב יותר לתושבים המותאם ומדויק לצרכים בשטח".

צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ
Back to top button