מבזקיםפוליטי / מדיני

"הישג לציונות הדתית ולח"כ בן גביר בחקירת מותו של אהוביה סנדק"

מליאת הכנסת הצביעה היום (רביעי) בעד הפיכת הצעתו של ח"כ איתמר בן גביר בדבר "הצורך בהקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת מותו של הנער אהוביה סנדק ז"ל", להצעה רגילה לסדר. על פי תשובת הממשלה, הוחלט להקים בשבועיים הקרובים ועדה משותפת של ועדת החוץ והביטחון ושל הוועדה לביטחון פנים, שבהם ידון באופן כללי נושא התמודדות המשטרה והצבא בכל התופעות שקשוות במה שמכנים "נוער הגבעות". 40 תמכו לעומת 2 שהתנגדו וההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתחליט היכן יתקיים המשך הדיון.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בעקבות הכתבה שפורסמה בעיתון ידיעות אחרונות ביום שישי האחרון המעלה מספר שאלות קשות בנוגע לפרשת מותו של הנער אהוביה סנדק ז"ל עולה הצורך בהקמת וועדת חקירה בנושא. בכתבה ישנן עדויות מגורמים שונים שהיו מעורבים באירוע המעלות חשד כי החקירה זוהמה ונוהלה באופן רשלני ולא מקצועי. ראשית, השוטרים שביצעו את המרדף לא נלקחו לחקירה היישר מזירת האירוע. שנית, לאחר שזומנו השוטרים באותו ערב למשרדי מח"ש, קיבל צוות החקירה הוראה שלא לחקור אותם, גם עדות שאינה באזהרה לא נלקחה. נוצר מצב בו היום הראשון מהאירוע עבר מבלי שנלקחו עדויות לא מהשוטרים ולא מהנערים שהיו בזירה. מדובר ברשלנות פושעת והתנהלות לא מקצועית שכן מרכיב הזמן הינו קריטי באירוע מסוג זה."

עוד נכתב בדברי ההסבר: "דבר תמוה נוסף שעולה מהכתבה הוא הקמת צוות חקירה לאירוע משותף למשטרה ולמח"ש, מה שלא נעשה במקרים דומים בהם היו מעורבים המשטרה ואזרחים וכן חיוב החוקרים בצוות על ידי היועמ"ש לחתום על מסמך שותפות סוד. על כן, לאור המחדל העולה מהמקרה, והצורך במניעת הישנות של התנהלות זו, אבקש להעלותו על סדר יומה של הכנסת."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ בן גביר הוסיף: "המטרה בכל ההפגנות האחרונות היא זו ועדת חקירה להריגת נער במדינת ישראל, נכון שה לא נער ערבי אבל זה נער. היום זה מצד כזה ומחר זה מצד אחר, היום זה נער יהודי ומחר זה נער ערבי. במקום שתתקיים החקירה פתאום ראש מח"ש מעבירה הודעה לא לחקור את השוטרים, מה זה אם לא הפקרות ורשלנות פושעת?"

השר עודד פורר השיב בשם שר המשפטים: "מבוקש באופן חריג ביותר להקים ועדת חקריה פרלמנטרית כדי לברר עובדות של אירוע קונקרטי שנמצא עדיין בקירה, ועדיין מטופל במערכת אכיפת החוק באמצעות כלים של חקירה פלילית שאלה הכלים המשמעותיים ביותר שיש לרשות המבצעת. ממצאי החקירה יבחנו ע"י בכירי מערכת אכיפה החוק ואלה צפויים לקבל החלטת מנומקת כמקובל.

הוחלט להקים בשבועיים הקרובים ועדת משותפת של ועדת החוץ והביטחון ושל הוועדה לביטחון פנים, שבהם נדון באופן כללי בהתמודדות המשטרה והצבא בכל התופעות שקשוות במה שמכנים נוער הגבעות.

ממפלגת הציונות הדתית נמסר: "הישג לציונות הדתית ולח"כ בן גביר בחקירת מותו של אהוביה סנדק. מהרגע הראשון, כאשר יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', עוכב באלימות בהגיעו לזירת האירוע, עלו שאלות קשות על כוונות לטיוח והשתקת התנהלות השוטרים שגרמה למותו הטראגי של אהוביה סנדק ז"ל."

בנוסף, אמרו במפלגה: "פאות וכיפה הן לא סיבה למרדף משטרתי וניגוח כלי רכב שהביא לתוצאות קשות מנשוא. המקרה חייב להיחקר והמשטרה תהיה חייבת להפיק לקחים. משטרה מתפקדת צריכה את אמון הציבור והשתקת עבריינות פנימית זו לא אופציה. אנו מחזקים את ח"כ בן גביר על דרישתו להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לחקירת מותו של אהוביה סנדק ועל ההסכמה לקיים את הבדיקה בוועדה משותפת של ועדת חוץ וביטחון וביטחון פנים שתוקם לשם כך."

שימוש חופשי ללא קרדיט
צילום: סיעת הציונות הדתית
Back to top button