חדשות הארץמבזקים

חברות דירקטוריון ה- INSS: הג'וב החדש של ציפי לבני ודורית בייניש

ציפי לבני ודורית ביניש יצטרפו כחברות דירקטוריון ה- INSS ( המכון למחקרי ביטחון לאומי), מאיר בן שבת, מארק רגב, חגי אטקס ואסטבן קלור מצטרפים למכון כעמיתי מחקר.

לפני כחצי שנה מונה פרופסור מנואל טרכטנברג לראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, כביטוי לכוונתו של המכון להרחיב את היריעה באשר למשמעותו של ביטחון לאומי עבור מדינת ישראל: בנוסף לטיפול המעמיק באיומים החיצוניים ובמענים הביטחוניים להם, אין ספק שביטחון לאומי חייב לכלול בעת הזאת גם התייחסות ל"עוצמה הרכה", קרי, למדינאות, תודעה, סביבה, אנרגיה ומים, כלכלה, חוסן ולכידות חברתית, ועוד.

ציפי לבני כיהנה בשורה של תפקידים מרכזיים בממשלות ישראל: ממלאת מקום ראש הממשלה, שרת החוץ, שרת המשפטים ושרת הקליטה, והייתה ראש צוות המשא ומתן לשלום עם הפלסטינים. כמו כן כיהנה כחברת כנסת וכראש האופוזיציה במספר כנסות. בהיותה שרת חוץ במהלך מלחמת לבנון השנייה לבני הצליחה להביא לקבלת ההחלטה 1701 של מועצת הביטחון, אשר קבעה הסדרים שאפשרו את סיום המלחמה. היא נבחרה ב-2007 על ידי ה"טיים מגזין" כאחת מעשרים המנהיגים המשפיעים ביותר בעולם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

דורית ביניש כיהנה כנשיאת בית המפשט העליון בשנים 2006 – 2012, ומאז היא מכהנת כנגידת האוניברסיטה הפתוחה. ביניש כיהנה כפרקליטת המדינה בשנים 1989–1995, לאחר מכן כשופטת בבית המשפט העליון. לביניש הוענקו תארי דוקטור לשם כבוד ע"י האוניברסיטה העברית, מכון ויצמן, אוניברסיטת בן גוריון וההיברו יוניון קולג', וכמו כן היא נושאת בתואר קצינה בלגיון הכבוד הצרפתי, ועיטור "יקירת ירושלים".

ברוח הדברים האמורים לעיל, הצטרפו למכון לאחרונה ארבעה חוקרים ועמיתים חדשים, מומחים מהשורה הראשונה ובעלי ניסיון עכשווי במגוון תחומים, אשר יעשירו מאוד את היכולות של המכון ואת תחומי השפעתו.

מאיר בן שבת שימש כיועץ לביטחון לאומי של ממשלת ישראל וכראש המטה לביטחון לאומי בין השנים 2021-2017 . בתפקיד זה בן שבת היה מעורב בגיבוש "הסכמי אברהם" עם איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וסודאן, ועמד בראש המשלחות הישראליות הרשמיות למדינות אלה. במהלך כהונתו ריכז בן שבת את הפעילות הממשלתית למאבק במגפת הקורונה ואת עבודת הקבינט הביטחוני, וניהל את הקשרים המדיניים הרגישים עם ארה"ב, רוסיה, הודו, אירופה ומדינות-ערב. לפני כן, שימש בן שבת בתפקידים בכירים בשירות הביטחון הכללי, ובהם ראש אגף הסייבר, ראש האגף הארצי לסיכול טרור וריגול ולמחקר ומדיניות וכן ראש המרחב הדרומי. בן שבת הוביל את מאמצי הסיכול נגד חמאס ובין השאר ניהל את פעילות השב"כ במבצע "עופרת-יצוקה". בדצמבר 2020 קיבל את אות ההגנה של ארה"ב על "שירות מעולה לציבור". בנימוקים לקבלת האות נכתב בין השאר כי בן שבת העלה את היחסים בין ישראל לארצות הברית לגבהים היסטוריים והוביל לשותפות חסרת-תקדים החל מהמאבק באיראן וכלה בתחומים הכלכלי, הטכנולוגי, הרפואי והתרבותי. בן שבת הינו בוגר תואר ראשון במדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן ובוגר התכנית לדירקטורים ונושאי-משרה בכירים בתאגיד, אוניברסיטת תל-אביב. במכון ישמש בן שבת כעמית אורח בכיר.

מארק רגב הוא מומחה ובעל ניסיון מעשי נרחב ביחסי חוץ ובתקשורת בינלאומית. בתפקידו האחרון כיהן רגב כיועץ בכיר לראש הממשלה לקשרי חוץ ותקשורת בינלאומית. לפני כן, כיהן כשגריר ישראל בבריטניה (2020-2016). בטרם יציאתו ללונדון, בין השנים 2016-2007, כיהן כיועץ ראש הממשלה ודובר לתקשורת בינלאומית. במהלך תקופה זו הפך לאחד הקולות הבולטים של מדינת ישראל בעולם דובר האנגלית. במהלך השנים שירת רגב במגוון תפקידים דיפלומטיים במשרד החוץ. בין היתר, כדובר משרד החוץ בירושלים, יועץ בוושינגטון, מזכיר ראשון בבייג'ינג וכסגן קונסול בהונג קונג. רגב הינו בוגר תואר ראשון במדעי המדינה והיסטוריה מאוניברסיטת מלבורן, בעל תואר שני במדעי המדינה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, וכן תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת בוסטון. במכון ישמש רגב כעמית אורח בכיר.

ד"ר חגי אטקס כיהן כחוקר בכיר בחטיבת המחקר של בנק ישראל בין 2009 -2021, ובין היתר שימש כנציג ישראל בקרן המטבע הבינלאומית בוואשינגטון בשנים 2017-20. אטקס הנו בעל תואר מ.א. בכלכלה מה-London School of Economics, תואר דוקטור מהאוניברסיטה העברית, ופוסט-דוקטורט מאוניברסיטת סטנפורד. מחקריו של אטקס מתמקדים בקשרים הכלכליים שבין ישראל והמזרח התיכון ובפרט הרשות הפלסטינית, והוא נחשב לאחד המומחים הבולטים בארץ לכלכלה הפלסטינית. במכון ישמש אטקס כחוקר בכיר.

פרופסור אסטבן קלור, הנו פרופסור לכלכלה מהאוניברסיטה העברית, בה שימש בין היתר כראש המחלקה לכלכלה, וראש פורום ספיר למדיניות כלכלית. קלור מתמחה בכלכלה פוליטית ובמימון ציבורי, כשחלק ניכר ממחקריו עוסקים בטרור ואלימות פוליטית על השלכותיהם הכלכליות. בפרט הוא חקר בהרחבה את ההשלכות של הטרור הפלשתיני, ואת מידת ההרתעה של פעולות ישראל כנגדו, ומלבד פעילותו האקדמית הוא מרבה להופיע בעיתונות העולמית בנושאים אלה. קלור הנו בעל תואר מ.א. מהאוניברסיטה העברית, ודוקטורט מאוניברסיטת ניו יורק. במכון ישמש קלור כחוקר בכיר.

פרופ' מנואל טרכטנברג, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, ה- INSS, מסר: "המכון למחקרי ביטחון לאומי גאה ושמח להרחיב את שורות חוקריו עם אישים בכירים ביותר, אשר מביאים איתם ידע, מומחיות וניסיון רב ומגוון בתחומים קריטיים לביטחון הלאומי של מדינת ישראל. כמו כן, הצטרפותן של ציפי לבני ודורית ביניש לוועד המנהל של המכון תתרום רבות להשבחת המכון, ומהווה ציון דרך בחיזוק מעמדו של המכון כגורם מרכזי הן בשיח הציבורי על ביטחון לאומי והן אצל מקבלי ההחלטות."

ציפי לבני. צילום: דנה בר-און
Back to top button