מבזקיםמשפטי/פלילי

רשמית: כתב אישום הוגש נגד ח"כ חיים כץ – לאחר שהושג עימו הסדר טיעון

על פי החלטת היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הוגש היום (שלישי) לבית המשפט השלום בראשון-לציון כתב אישום נגד חבר הכנסת חיים כץ. זאת, לאחר שח"כ כץ הודיע ליושב ראש הכנסת וליושב ראש ועדת הכנסת שאין בכוונתו לבקש חסינות מפני העמדה לדין פלילי.

כתב האישום, אשר הוגש במסגרת הסדר טיעון, מייחס לחבר הכנסת כץ עבירה של קשירת קשר להשגת מטרה כשרה באמצעים פסולים לפי סעיף 500(8) לחוק העונשין. על פי כתב האישום, ח"כ חיים כץ, אשר עמד אותה עת בראש ועדת הרווחה של כנסת ישראל, זימן לוועדה את סוחר שוק ההון מוטי בן-ארי כמומחה לשם קידום הצעת חוק בתחום פירעון אג"ח בחברות בקשיים, אך לא גילה לחברי הוועדה מידע אודות קשריו האישיים והכלכליים עם בן-ארי ואודות האינטרס הכלכלי של בן-ארי בקידום החוק.
 
נזכיר, כי לפני כשנתיים החליט היועץ המשפטי לממשלה להגיש נגד חבר הכנסת חיים כץ כתב אישום בשל קשריו עם אותו סוחר שוק הון בגין עבירת מרמה והפרת אמונים לפי סעיף 284 לחוק העונשין, אך כנסת ישראל קבעה כי עומדת לח"כ כץ חסינות בפני העמדה לדין פלילי. לאחר מכן, התקיים שיח עם באי כוחו של ח"כ כץ, במסגרתו נשמעו פעם נוספת טענותיהם ביחס לתשתית העובדתית והמשפטית, ואף במסגרת זו הובאו נתונים נוספים, ולאחר שקילת מכלול החומר הרלוונטי לעניין נמצא כי נכון לשנות את עובדות כתב האישום ואת סעיף העבירה שאלה מגבשות, במסגרת הסדר טיעון, לנוסח כתב האישום שהוגש היום. כן, הוסכם במסגרת הסדר הטיעון כי חבר הכנסת כץ יודה ויורשע בכתב האישום שהוגש, והצדדים יעתרו במשותף לכך שיגזר על ח"כ כץ עונש של קנס כספי ומאסר על-תנאי.
 
תיק החקירה והגשת כתב האישום טופלו באמצעות עו"ד חנה קורין ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה.
 
תיק חקירה אחר, בו נחקר ח"כ כץ כחשוד שעניינו אי-תשלום מס כדין, נגנז בשל שיקולים ראייתיים.

בתנועה לאיכות השלטון הגיבו לעסקת הטיעון: ״מצער מאוד לראות איך היועץ המשפטי לממשלה מוותר על האינטרס הציבורי ונכנע לעורכי דינו של אדם שעשה הון על חשבון הציבור, תוך שימוש לרעה בתפקידו, ותוך שהוא מוליך שולל את חבריו חברי הכנסת. זהו אותו היועץ המשפטי לממשלה שישב ימים על גבי ימים בדיוני החסינות, והסביר לוועדה שיש בידיו ראיות מוצקות לכך שמדובר בעבירה חמורה של מרמה והפרת אמונים, וכעת נדם קולו. מדובר במסר איום ונורא לציבור בישראל ובעיקר לנבחרי הציבור במדינת ישראל, לפיו אין דין ואין דיין, וגם מי שישקר לציבור, לכנסת ולוועדת האתיקה, יוכל לחמוק מהדין בחסות סעיף מינורי ולשוב לכהן כחבר כנסת ללא שום בעיה. בושה״.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנכ"ל התנועה לטוהר המידות עו"ד עומר מקייס מסר: "מצער שבדיוק כפי שקרה בעניינים של חברי הכנסת דרעי וליצמן, שוב נדרשה עתירה של התנועה לטוהר המידות לבג"ץ כדי לגרום ליועמ"ש לקבל הכרעות בתיקים פליליים של אישי ציבור בכירים. לא ניתן לקבל מציאות בה תיקים חמורים אלה, אשר עצם החשד בהם פוגע באמון הציבור במערכת השלטונית, ימתינו שנים רבות עד להכרעה בהם. על פניו הסדר הטיעון עם ח"כ כץ מקל במיוחד, כאשר הוא לא כולל את העבירה של מרמה והפרת אמונים שנכללה בכתב האישום המקורי, ושעליה אמר היועמ"ש עצמו כי היא נעשתה ברף הגבוה, ושלא הייתה רחוקה מעבירת השוחד. עולה החשש כי היועמ"ש בחר להקל עם חבר הכנסת כץ, בניגוד לאינטרס הציבורי ולחומרת המעשים, בשל חששו מהצורך לחזור בשנית לכנסת אם לא היה מגיע להסדר."

ארכיון. צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן
Back to top button